LA GALERIA
Rodalies i interconnexions
El territori de la Regió de Girona i el Maresme tornen a estar units per ferrocarril. Les anomenades rodalies de Girona són una realitat: no hi ha dubte que això representa un impuls molt positiu a favor del transport públic ferroviari convencional, en unes contrades en què el cotxe privat ha estat i, malgrat la crisi, encara és preponderant i, a voltes, prepotent. La posada en marxa de les rodalies de Girona representa una excel·lent decisió política (treballada ja, des de fa una pila d'anys, per diverses associacions d'usuaris de la societat civil catalana i per governs anteriors). Ara bé, l'operació s'ha d'acabar de completar, és a dir, que per tal de tancar el cercle caldria que aquests nous trens, si més no una part destacable, arribessin fins a Portbou-Cervera. En aquest sentit, caldria enllaçar la interconnexió de Maçanet cap a Blanes i el Maresme amb la interconnexió transfronterera de Portbou-Cervera cap a Perpinyà. De fet, en el punt 3 del Compromís de Portbou, del 18 de setembre del 2010, es diu clarament que calen uns enllaços eficients entre la interconnexió Portbou-Cervera i les rodalies de Girona. Sense cap mena de dubtes, el transport públic és quelcom indispensable perquè una societat sigui equilibrada i pugui progressar amb justícia social, ordre i concert. El tren convencional és un element clau destinat a fer possible la millora de la qualitat de vida dels ciutadans de carn i ossos. El tren convencional és un factor indispensable per canviar, d'una manera racional, l'actual model econòmic antiquat, injust i insostenible. El tren convencional és el punt imprescindible per vertebrar el país i garantir l'equilibri territorial. Amb les rodalies de Girona es fa un pas endavant important, però, cal –a més d'arribar fins a Portbou-Cervera amb normalitat– intentar abaratir el preu del bitllet del tren. En els darrers temps hem notat unes pujades terribles que han representat autèntiques retallades antisocials. Ara caldria posar fil a l'agulla i, d'una manera realista i pactada, procurar que el preu del bitllet del tren convencional i, en general, de tot el transport públic, no sigui una càrrega mortífera per a la gran majoria dels usuaris. Hem de poder gaudir veritablement de les rodalies de Girona. Hem de fer possible que la Regió de Girona estigui autènticament interconnectada –amb el nord i amb el sud– i, tot això, a un preu raonable.