Serial Iberdrola-Endesa
El mes de febrer vaig demanar abaixar la potència elèctrica de casa i encara espero que vinguin a canviar el comptador. Sort que, tal com indiquen a les factures d'Iberdrola que ens cobren puntualment: “le ayudamos a entender”. Volen dir a “entender su factura”, que no és pas fàcil de desxifrar. Però el més complicat de tot és saber de quina manera funcionen les companyies elèctriques. Molts clients estem vivint un serial per capítols, absurd a més no poder, que faria riure si no fos que surt car. A casa, fa mesos que el lampista ha canviat la potència de llum de trifàsica a monofàsica. Mentrestant ha passat de tot. Al principi, em vaig cansar d'enviar e-mails a un tal senyor José Fernández que constava com a gerent d'enertelc.net a Girona. M'anaven donant allargues i, al final, ni responien els correus ni contestaven per telèfon. Han desaparegut del mapa? Potser han canviat de galàxia, perquè no hi ha manera de parlar amb ningú. Poc després, vaig posar-me en contacte amb l'Agència Catalana de Consum, que em va informar del més important: si no fas la reclamació per correu certificat, no queda constància de res. Els vaig fer cas i vaig enviar una carta certificada a un altre punt d'atenció al consumidor que consta a la factura d'Iberdrola, per reclamar el contracte que teníem pendent. Aquesta vegada van respondre puntualment, i ens van fer arribar, per fi, un contracte que calia signar. Estàvem a tretze de maig. El retorno signat a través d'un fax i en guardo el comprovant. Vint dies més tard, encara no han vingut a canviar el comptador. Els ho faig saber i em responen que no saben què ha passat i que anul·laran el contracte. M'aclareixen també que la responsable de la situació és Endesa, que és propietària dels comptadors i de la xarxa al nostre territori; per tant, Iberdrola li ha de demanar els tràmits. Fantàstic! Resulta que tot depèn d'Endesa. A més, quan tu signes un contracte, t'obliguen a complir-lo durant un any, però ells el poden llençar a la paperera l'endemà mateix i no passa res. I ara què? Doncs no tinc ni idea del proper episodi; de moment, penso enviar un burofax. Mentrestant m'hauré d'entrenar en l'art difícil de cuinar, rentar la roba i posar l'aire condicionat alhora, com tantes cases particulars que depenen de companyies tramposes, entrenades en l'art de la picaresca. Hi ha alternatives per a canviar aquest model energètic pèssim?
M'arriba informació de diferents cooperatives que no pertanyen a l'anomenat “oligopoli” i s'identifiquen com a “Somenergia”, “Goiener”, “Zenzer” i també altres empreses com “Gesternova”, que asseguren comercialitzar l'energia amb criteris socials i sostenibles i amb tarifes que no són més cares que les d'Iberdrola-Endesa. Llegeixo que hi ha una onada de queixes i de peticions a les elèctriques per rebaixar la potència de llum contractada. No m'estranya, perquè molts clients tenim a la llar més potència instal·lada de la que realment necessitem, i resulta que no podem esquivar la pujada reduint el consum. Deu ser que ens hem deixat entabanar, però no som imbècils, encara que ho sembli. Moltes associacions de consumidors ja han denunciat que la mitjana en la demora dels tràmits per a reduir la potència contractada arriba en aquests moments als cinquanta dies. I vés sumant, que no passa res. Engegaran una nova campanya publicitària per netejar la imatge de les elèctriques, i tan tranquils. Seguirem pagant l'impost sobre electricitat dels governs successius i mantenint càrrecs directius d'expolítics que no entenen per què els ciutadans senten tanta desafecció envers els partits polítics majoritaris.