La columna
Miracle nocturn
Un grup de persones espera, tranquil·lament, al vestíbul de l'estació de Renfe del passeig de Gràcia passats dos quarts de deu de la nit. Són davant de les màquines validadores. De cop i volta, per art de màgia, s'obren les portes de les validadores per convidar aquells que esperen per entrar a les instal·lacions. I això ho fan, sense dubtar ni un segon: ells –que són coneixedors d'aquest miracle nocturn– i molts més que vénen darrere seu. Sense cap mena de pudor accedeixen de franc a les andanes, malgrat que al seu costat hi ha qui paga religiosament amb la seva T-10 o T-Mes. Aquesta és la manera que té Renfe de lluitar contra el frau: convidant el client a gaudir gratuïtament del viatge en un dels seus flamants combois de rodalies.
Ara fa unes setmanes, la companyia va anunciar que s'havia acabat això de sortir de l'estació de passeig de Gràcia sense validar el bitllet, com passa des de fa anys a les estacions de Sants o Catalunya. Semblava que finalment s'havia imposat el seny. Doncs res d'això. Pots entrar i sortir de l'estació sense necessitat de pagar el bitllet, ajudant així a augmentar el percentatge de frau que es registra a Rodalies, que se situa al voltant del 5%. Aquesta és la fórmula per promocionar el transport públic: viatjar de franc. Una política que demostra una falta de respecte envers els que compleixen amb la seva obligació de pagar el bitllet per viatjar en tren, sabedors que el servei se suporta, en una part important, gràcies al finançament públic. Uns usuaris que se senten estafats per una companyia que no posa tots els elements que té al seu abast per lluitar contra un frau que, a la llarga, li va a la contra. I mentre uns viatgen de franc al tren cofois d'haver-se estalviat uns euros, a d'altres els queda cara d'idiota cada cop que passen la targeta per la validadora malgrat haver-hi les portes obertes. El tren, diuen les estadístiques, no guanya, com el bus o el metro, passatgers. No deu ser que en té més però no paguen?