La columna
Campanya a les xarxes
A les 00 hores de divendres comença oficialment la campanya electoral, terme que manuals de sociologia política defineixen com el procés de persuasió intens, planejat i controlat que té lloc durant el període precedent a les eleccions d'acord amb unes regles que regulen la seva durada, normes i costos, que té com a propòsit influir en els electors a l'hora d'emetre el seu vot. Aquesta definició, però, queda superada entrat el segle XXI, en plena era digital, quan les xarxes socials han demostrat ser una eina d'infinits recursos, amb una audiència il·limitada, que permet fins i tot interactuar, si s'escau, amb l'elector.
Si la campanya entesa en termes del segle XX comença d'aquí a dos dies, a la xarxa ja fa setmanes, mesos, que està en marxa. I no només per part de les formacions polítiques i els seus candidats. Militants i simpatitzants mobilitzats utilitzen els seus comptes de Twitter o Facebook per fer la seva pròpia campanya. Un exemple és el vídeo Desmontando a Cuidadanos , que en dos dies ha rebut prop de 250.000 visites. Davant l'imparable ascens de la formació liderada per Albert Rivera a les Espanyes, la cinta intenta demostrar que Ciutadans –o Ciudadanos, segons toqui–, contràriament al que ven, està molt lluny de ser considerada una formació de centreesquerra malgrat que s'entesti a repetir-ho. Per il·lustrar-ho res millor que un recordatori de les lleis a les quals no ha donat suport al Parlament, els companys de viatge que ha tingut en manifestacions o la falta de transparència a l'hora de presentar els números a la Sindicatura de Comptes. I tot en un perfecte castellà per evitar suspicàcies. Aquí ja els coneixem, però fora sembla que han quedat enlluernats per un Rivera tan televisiu i televisat com Pablo Iglesias, un Rivera que ha pujat com l'escuma impulsat pels que necessitaven una força per curtcircuitar Podem vist l'afebliment imparable del PP. Això és fer campanya. Enganxar cartells ja és història.