LA GALERIA
Etiquetes
Pura coincidència. Però pocs dies després de mantenir una conversa amb una empresària que des de l'experiència del seu laboratori d'anàlisis parlava sobre la problemàtica al voltant de l'etiquetatge dels productes alimentaris, ha sortit un estudi bastant demolidor que conclou que els ingredients que s'anuncien en alguns aliments són lluny de la realitat. Es tracta d'un estudi de l'Organització Europea de Consumidors que s'ha centrat en les etiquetes de productes carnis. Però això és gairebé anecdòtic al costat de les conclusions a què arriba, com que les etiquetes, que són la manera que tenim els consumidors de saber què mengem, no solament no diuen la veritat, sinó que fins i tot són intencionadament enganyoses. Més d'un pot pensar que no calia cap estudi per arribar a aquesta conclusió. Però l'experiència m'aconsella la prudència, perquè com passa amb les estadístiques, que cadascú les interpreta segons els seus interessos, els estudis també tenen els seus matisos. Igual que té riscos opinar sense tenir-lo davant. El que preocupa és que les organitzacions de consumidors vegin una clara intencionalitat i falta d'honestedat a l'hora de detallar la llista d'ingredients que porten unes croquetes o una hamburguesa. El problema augmenta si tenim en compte que l'etiquetatge dels aliments és un galimaties tan gros que és gairebé impossible que els consumidors el puguem desentrellar. Per no parlar dels que patim alguna intolerància alimentària. O sigui que una altra conclusió és que si pel que sembla el que ens expliquen les etiquetes no és veritat, i el que potser ho és, costa d'entendre, no tenim ni la més remota idea del que mengem. Així que l'única opció que ens queda és creuar els dits i confiar que encara que aquelles hamburgueses suposadament 100% de vedella, portin pollastre, no ens facin mal de panxa. Davant aquest panorama, potser sí que tenen raó les organitzacions de consumidors quan reclamen una modificació de la legislació sobre etiquetatge. Elles ho fan per lluitar contra el frau alimentari. Faltaria veure si aquesta modificació elimina la suposada falta d'honestedat de les empreses. Potser també tenen part de raó quan denuncien l'alt nivell d'exigència a l'hora d'etiquetar. Una exigència que sembla que ni les marques més grans compleixen. Però això no hauria de servir mai d'excusa per enganyar el consumidor.