LA GALERIA
5.154
5.154 són els permisos de conduir que s'han retirat a les comarques gironines els últims deu anys. Exactament des que l'any 2006 es va instaurar el carnet per punts. A tot Catalunya el nombre de carnets retirats puja a 44.627 i, tot i que pugui semblar una xifra molt alta, representa poc més de l'1% del total de carnets del nostre país. Vist així, podria semblar que tampoc no hi ha tants conductors infractors. Però estem parlant que durant aquests anys a Catalunya han perdut el carnet una mitjana de 12 persones al dia i, a les comarques gironines, 1,5 persones. No sé si és perquè els gironins són més bons conductors al volant i més responsables. Però el cas és que entre carnets retirats i punts perduts a causa de cometre infraccions de tota mena, encara hi ha camí per córrer en educació viària. Dels 6,2 milions de punts que s'han retirat als catalans des del 2006, 2,5 milions van ser per excés de velocitat. La lectura positiva és que la tendència és a la baixa, igual que les infraccions per consum d'alcohol, mentre que la retirada de punts per saltar-se un semàfor s'ha disparat i també han augmentat les infraccions per utilitzar el mòbil mentre es condueix. És un clàssic que havia anat de baixa, però amb l'aparició dels telèfons intel·ligents sembla que els conductors hàgim perdut la nostra, d'intel·ligència, fins estar disposats a jugar-nos la vida i la dels altres per la nostra incapacitat d'apartar els dits d'aquest aparell. Si a l'hora de cometre una infracció al volant ens preocupa més la possible pèrdua de punts que el mal que puguem causar, vol dir que alguna cosa no rutlla com cal. És com aquell que no roba no per qüestions morals, sinó per por de ser enxampat i castigat. Canviar això passa per més educació, sí, però no només viària. Aquests dies s'ha fet una valoració molt positiva dels cursos de sensibilització i reeducació viària. Sembla que hi ha un canvi d'actitud. Algun testimoni proper que n'ha estat alumne, confirma que hi ha un abans i un després. No obstant això, encara hi ha un 50% de reincidents. I d'aquests, un de cada quatre comet una infracció que suposa pèrdua de punts. Per tant, segurament és cert que tothom ja ha fet seu el carnet per punts i que ha ajudat a reduir la sinistralitat. Però segur que, com bé s'ha dit amb motiu del desè aniversari, encara queda feina per fer.