LA GALERIA
Arts de carrer
La Plataforma d'Arts de Carrer (PAC), fundada el 2014, agrupa 17 festivals, fires i mostres de tot Catalunya, 6 dels quals tenen lloc a les comarques gironines: Emergent, el festival d'arts escèniques del Gironès, que aquest cap de setmana ha tancat la 12a edició; Agitart, el festival de dansa contemporània i arts de Figueres; la Fira del Circ al Carrer de la Bisbal d'Empordà, que celebrarà la 21a edició el cap de setmana vinent, i tres propostes olotines, el Festival Circ a les Places –tots els dimecres de juliol–; el festival de foc i llum Lluèrnia, que el 12 de novembre arribarà a la 5a edició, i el Sismògraf, convertit ja després de 8 edicions –la 9a, del 20 al 23 d'abril del 2017– en festival estratègic de la Generalitat per al sector de la dansa. És simptomàtic que una tercera part dels membres de la PAC siguin gironins: una bona mostra del dinamisme i la diversitat d'aquest tipus de festivals a les nostres comarques, on hi ha també altres iniciatives que comparteixen la mateixa filosofia –el Claca de Llançà, tancat ahir, per exemple– sense ser membres de la plataforma.
La PAC ha presentat recentment un estudi global d'activitat artística, estructura econòmica i volum d'espectadors, que mostra que el 2015 els seus 17 esdeveniments associats van programar 522 espectacles –inclosos un 21% d'estrenes–, amb un total de 2.290 artistes i 1.076 funcions, a les quals van assistir 540.900 espectadors. El 79,4% de les propostes artístiques provenien de Catalunya, el 9,3% de la resta de l'Estat i un 11,4% van ser de companyies internacionals. El seu públic majoritari tenia entre 26 i 40 anys.
Hi ha altres xifres, però per no marejar, només afegirem que els 17 festivals, fires i mostres de la PAC van contractar l'any passat un total de 334 persones per als seus equips de gestió i producció, i entre tots van sumar un pressupost global de 4.080.615 euros, el 76,3% del qual provinent d'aportacions públiques.
Les xifres són importants perquè donen una idea força exacta de la importància que han assolit en els últims anys aquests festivals que, no per tenir el carrer com a escenari, són menys interessants que altres a cobert i amb pressupostos milionaris. De fet, la conclusió més interessant de l'estudi és que la gran majoria dels socis de la PAC tenen com a objectiu “democratitzar la cultura”. Això és encomiable i no té preu.