Desclot
Rècord de cinisme
Els usuaris registrats, per voluntat pròpia o per equivocació, en la llista de víctimes de Renfe han rebut aquests dies un correu electrònic inaudit. Sota l'epígraf feridor “Nou compromís de puntualitat. Peti qui peti”, l'empresa pública i nacional ferroviària espanyola proclama: “Els nostres serveis comercials tenen un dels millors índexs de puntualitat europeus, i, a més, el sistema d'indemnitzacions més beneficiós per als nostres clients. Et presentem el nou model d'indemnitzacions de Renfe, on no només podràs triar la forma en què vols que t'indemnitzem, sinó que, sigui quin sigui el motiu del retard del tren, tindràs la compensació corresponent.” A aquestes alçades del text el lector més audaç ja es deu haver senyat deu vegades. Si Renfe té un dels millors índexs de puntualitat del món, les companyies castigades amb els pitjors deuen obligar el client a fer el recorregut a peu. Però no es tracta d'una presa de pèl absoluta, sinó d'una trampa d'aquelles que perpetren els deshonrats més il·lustres. Perquè “el compromís de puntualitat” només afecta les grans línies: AVE, Alvia, AV City, Euromed, Altaria, Intercity, Talgo i Trenhotel. És a dir, n'exclou la catàstrofe de regionals i rodalies. El “compromís”, doncs, és parcial i selectiu. I peta, sempre, el desgraciat que n'ha de fer ús perquè no té alternativa. I encara així, fins ara i que se sàpiga, si “el motiu del retard del tren” és adjudicable a Adif, Renfe es renta les mans i els peus. El millor índex de morro del món!