Opinió

Morir d'èxit

L'èxit militar d'Israel allunya la solució del problema amb Palestina, que s'intenta resoldre per les armes

El con­flicte d'Israel i Pales­tina ve de lluny, amb qua­tre guer­res i fets armats per­ma­nents. El prin­cipi islàmic de mai cedir ter­ri­tori ha con­ver­tit l'accep­tació de l'existència d'Israel pels àrabs en una negació de la fe. Israel busca segu­re­tat i reco­nei­xe­ment de la seva sobi­ra­nia; Pales­tina, auto­go­vern, i els governs àrabs, una solució com­pa­ti­ble amb la seva per­cepció de la història i el man­dat de la religió.

Els països àrabs de la zona refu­sen el 1947 la par­tició de la Pales­tina britànica per man­dat de l'ONU perquè pen­sen que poden des­truir Israel per la guerra, però aquesta porta a la victòria d'Israel i des­en­ca­dena el ter­ro­risme que arriba fins a avui. L'islam no accepta l'existència d'Israel. Els dos líders d'Egipte i Israel que volen arri­bar a la pau per un trac­tat que reco­ne­gui la con­tra­part, Anwar al-Sadat amb Israel i Yitz­hak Rabin amb l'OLP, són assas­si­nats per extre­mis­tes del seu propi país...

LA posició d'Israel és legalística perquè vol que l'acord li asse­guri el reco­nei­xe­ment vin­cu­lant  del que es pacti i l'accep­tació for­mal de la seva existència.​La dels àrabs, arri­bar a acords par­ci­als i tem­po­rals que millo­rin la situ­ació con­creta del moment però que no garan­tei­xin el futur.

Israel es pre­gunta si un acord garan­tirà un canvi de política de comu­ni­cació i d'adoc­tri­na­ment als països àrabs que con­tinuï man­te­nint la creença que Israel és un estat il·legítim, fet aquest lli­gat amb la religió i la trans­cendència. El dubte sobre la res­posta difi­culta l'acord per la inse­gu­re­tat sobre l'esta­bi­li­tat, que per a Israel és essen­cial.

L'apa­rició d'un Iran amb la pos­si­bi­li­tat d'acon­se­guir capa­ci­tat nuclear cap­gira l'ines­ta­ble statu quo a la regió i redu­eix el poder dels estats grans, Egipte i l'Aràbia Sau­dita, per garan­tir la pau. L'Aràbia Sau­dita i Israel com­par­tei­xen el desig que I'Iran no pugui con­so­li­dar el seu poder nuclear, però aque­lla no ho pot mani­fes­tar explícita­ment perquè una asso­ci­ació amb Israel és per a ells política­ment invi­a­ble perquè és des de la religió radi­cal­ment trans­gres­sora.

El perill d'ines­ta­bi­li­tat que Israel per­cep, que pot arri­bar-li de Gaza i Cis­jordània, ha impul­sat una política activa d'assen­ta­ments jueus a Pales­tina. Les comu­ni­ca­ci­ons entre aquests i la seva defensa per cor­re­dors segurs ha tei­xit una tela d'ara­nya al ter­ri­tori que a la llarga farà impos­si­ble per raons pràcti­ques exer­cir la sobi­ra­nia si mai Pales­tina arriba a ser un estat. La coe­xistència de Pales­tina i Israel com a estats  sobi­rans, que sem­bla l'única solució esta­ble al con­flicte, està esde­ve­nint pro­gres­si­va­ment més difícil, impos­si­ble, per aquesta raó. L'èxit mili­tar d'Israel allu­nya la solució del pro­blema, que s'intenta resol­dre per les armes. És un fet cone­gut en política: es pot morir d'èxit.

L'Aràbia Sau­dita emer­geix de Tur­quia com a estat inde­pen­dent després de la I Guerra Mun­dial com una monar­quia tri­bal i una teocràcia islàmica. El poder polític gira al vol­tant de la família Al-Saud, que con­trola una xarxa de tri­bus basa­des en lle­ial­tats que vénen del segle XVII i una auto­ri­tat reli­gi­osa de la qual el líder suprem és el gran muftí i el seu Col·legi d'Esco­lars, que deriva majo­ritària­ment de la família Aal al-Shaykh. Són aques­tes dues famílies les que han gover­nat, amb un cert sen­tit del con­sens, que ha permès als ciu­ta­dans bene­fi­ciar-se de la riquesa del país din­tre d'uns cànons reli­gi­o­sos orto­do­xos amb l'isla­misme més con­ser­va­dor.

Hi ha un nom­bre gran de tre­ba­lla­dors estran­gers, la gran majo­ria musul­mans. El país rep cada any mili­ons de pere­grins que prac­ti­quen la hajj, pere­gri­nació a la Meca que tot musulmà ha de fer una vegada en la seva vida. La monar­quia fa una política dis­creta, remota i poc visi­ble que li per­met man­te­nir un sòlida aliança amb els EUA, una esta­ble lle­ial­tat amb els estats àrabs i una puri­tana inter­pre­tació de l'islam.

BEn Laden, ori­gi­nari de l'aris­tocràcia sau­dita, plan­teja d'inici un con­flicte amb Occi­dent per ata­car “l'ene­mic decla­rat de l'islam” que deriva el 2003 en el que vol ser una guerra d'insurgència con­tra l'estat sau­dita. Això demos­tra la fra­gi­li­tat de la política del regne que ha fet com­pa­ti­ble per anys la mode­ració en les rela­ci­ons inter­na­ci­o­nals amb el suport del radi­ca­lisme de la secta dels wah­ha­bis­tes, visió fona­men­ta­lista de la fe sun­nita. Això ha fet pos­si­ble expor­tar radi­ca­lisme man­te­nint mode­ració a l'inte­rior del regne. 

De fet hi ha dos con­flic­tes que trans­cor­ren en paral·lel: un entre els isla­mis­tes radi­cals, que pre­te­nen un nou ordre mun­dial en con­tra de l'estruc­tura d'estats
inde­pen­dents, i un altre entre sun­ni­tes i xiïtes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia