Opinió

L'apunt

El llisquet

La burla del destí ha fet que en una mateixa setmana la totpoderosa cancellera Angela Merkel passés de dictar amb arrogància la carta de navegació que ha de seguir Alexis Tsipras –president de la fallida Grècia– a assistir compungida al funeral del prestigi de la fins ara infal·lible companyia aèria Lufthansa. “Diguin el que diguin els tòpics”, va recordar Tsipras dilluns passat en la seva primera trobada oficial amb la seva homòloga a Berlín, “ni els grecs són mandrosos ni els alemanys, prepotents”. Desgraciadament, l'endemà l'últim i dramàtic vol de l'Airbus estavellat contra els Alps esmicolava de manera més contundent els tòpics. Perquè, almenys fins que no s'arribi fins al final de les investigacions, la llegendària escrupolositat germànica ha quedat com a mínim sota sospita. Per això hem pogut veure el president de Lufthansa, Carsten Spohr, comparèixer davant la premsa amb uns ulls que, bellugadissos i a la defensiva rere els vidres de les ulleres, semblaven buscar una urgent sortida d'emergència mentre els periodistes l'interpel·laven amb preguntes incòmodes. Spohr no se'n sap avenir, ho reconeix; ni en el seu pitjor malson hauria imaginat que la credibilitat d'un prepotent alemany es pogués de sobte equiparar a la d'un mandrós grec.

És aviat per saber si els responsables de la companyia van ser alguna cosa més que mandrosos a l'hora de subministrar informació sobre el succés i a l'hora de revisar correctament l'historial depressiu del copilot abans de permetre-li que tingués la temptació de jugar amb el llisquet de la cabina. De moment, altres companyies s'han mostrat més diligents a l'hora d'anunciar l'aplicació immediata dels protocols que estableixen la presència mínima de dues persones a la cabina.

Aquests dies s'ha parlat també de la modèlica exhibició de transparència de Brice Robin, el fiscal de Marsella responsable del cas. Però el cert és que la transparència es va precipitar perquè primer els periodistes van fer de periodistes. La vigília del revelador titular del New York Times, Rémi Jouty –responsable del BEA, l'organisme francès que investiga sinistres aeris– encara demanava dies i mesos per començar a oferir explicacions, i es negava a facilitar fins i tot la identitat dels pilots perquè, segons ell, aquesta dada no era rellevant. Els llisquets a les cabines són discutibles. Els llisquets a la informació, del tot inadmissibles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.