Opinió

Ombres d'estiu

Tots els adults tenen secrets

“Vostès no tenen idea de quants per­so­nat­ges tru­quen a la meva porta i vénen a veure'm cada dia; i són abso­lu­ta­ment neces­sa­ris per a la meva existència”, va escriure Patri­cia Highs­mith en un lli­bre que, segons el títol, explica “Com s'escriu una novel·la d'intriga”. Ho he tro­bat citat en una volu­mi­nosa bio­gra­fia de l'escrip­tora escrita per Joan Schenkar (publi­cada en cas­tellà per Circe) que lle­geixo després d'haver devo­rat L'enginyós senyor Ripley. Que per­tor­ba­dora és Highs­mith. Fins i tot amb una novel·la romàntica com Carol, en què l'ena­mo­rada The­rese té desigs suïcides en moments de feli­ci­tat. La idea de la biògrafa és que els relats són per­tor­ba­dors perquè l'escrip­tora ho era. Tant com Tom Ripley, però amb la for­tuna per a la huma­ni­tat (i per a ella mateixa) que, tot i que també era capaç de tor­tu­rar les seves amants, cana­lit­zava els seus impul­sos tèrbols a través de l'escrip­tura. La idea també és que l'impos­tor Ripley, homo­se­xual repri­mit que mata i suplanta el desit­jat Dickie Gre­en­laf, es des­do­bla com ho feia Patri­cia Highs­mith a través dels seus per­so­nat­ges, en alguns casos àlter egos en els quals hi pro­jec­ta­ria el sen­ti­ment de ser una òrfena amb pares, la temp­tació de viure en perill, la pulsió des­truc­tiva, la por de la traïció, el cinisme, el desig de ser un altre. No sé fins a quin punt Joan Schenkar n'abusa, de les claus auto­bi­ogràfiques, per expli­car la nar­ra­tiva de Highs­mith, però crec que apunta alguna cosa pròpia de l'escrip­tura, que és des­do­bla­ment i en certa manera una forma de fal­si­fi­cació i d'impos­tura.

La biògrafa també tre­ba­lla la idea que, de fet, a Highs­mith l'interes­sava més el seu tea­tre inte­rior, amb els seus per­so­nat­ges, que el món “real”. Per això, la frase, inqui­e­tant i alhora estra­nya­ment alli­be­ra­dora, que encapçala aquest arti­cle. Hi ha una intuïció bri­llant en aquesta bio­gra­fia: l'arri­bista Ripley revela el cos­tat fosc del Somni Ame­ricà. I també ho és que la nar­ra­tiva de Highs­mith desen­vo­lupi una frase de Carol (Aird), “Tots els adults tenen secrets”, que no és ali­ena a l'escrip­tora i, pot­ser, a cap de nosal­tres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia