LA GALERIA
Figueres, la provocativa
Figueres no pot viure només de Dalí, ni des d'un punt de vista cultural, ni tampoc des d'un punt de vista econòmic. És cert que els figuerencs gaudeixen del Teatre Museu Dalí, un dels més visitats de l'Estat espanyol, que és un actiu cultural monumental. Però, a banda del món dalinià, fa la impressió que no hi ha gaire tacte ni gaire encert per part de l'Ajuntament i les institucions figuerenques a l'hora de tractar i obrir-se a altres visions de l'art.
Fa un any que el govern municipal va decidir de manera unilateral prescindir, després de 17 anys, d'Anna Capella i deixar el Museu de l'Empordà sense direcció. Una caparrada que ja va provocar una mena de revolta del món cultural de la ciutat i la comarca. Actualment el museu continua en la mateixa situació. Contràriament a allò que s'havia dit, no s'ha convocat cap concurs, ni res que s'hi assembli, per ocupar aquest càrrec, la qual cosa vol dir que aquest edifici de la Rambla que il·lustres figuerencs van vetllar durant anys perquè fos un museu podria deixar de ser-ho.
Precisament el desencert en la gestió va propiciar en etapes anteriors que l'obra Un món, un oli de grans dimensions pintat per Ángeles Santos Torroella el 1928, cedit al Museu de l'Empordà, fos reclamat i llueixi avui al Museu Reina Sofia de Madrid, perquè a Figueres el van arraconar en una escala, un lloc de pas, i mai hi va arribar a tenir un espai destacat.
Dalí, que era un provocador, no es mereix una ciutat tan poc daliniana com aquesta Figueres que ha sortit arreu per haver censurat, vetat o prohibit certes interpretacions de l'art. Va passar el 1984, quan el consistori presidit per Marià Lorca va prohibir la representació teatral de l'obra Teledeum d'Els Joglars d'Albert Boadella, i ara fa pocs dies en vetar l'obra Ideologies oscil·latòries, de Núria Güell i Levi Orta, una instal·lació en moviment produïda pel festival Ingràvid. En aquest cas s'ha adduït que no es podien deixar circular símbols feixistes per la ciutat. L'obra és un cotxe esportiu decorat amb motius feixistes, que s'havia de passejar per la Rambla, tota una provocació i una crítica a símbols i maneres de fer que són propis del franquisme. L'encert és que això ha donat una publicitat colossal i gratuïta al festival, que ha sortit a tot arreu, i de retruc també hi ha sortit retratat el govern municipal.