Opinió

la crònica

Un vertader espectacle

No he pogut observar alts i baixos importants entre els candidats

En saber que l'arxi­co­ne­guda artista radiofònica i tele­vi­siva Mònica Ter­ri­bas mode­ra­ria el debat polític cul­mi­nant de dijous pas­sat a Bar­ce­lona, hom pensà que l'incon­ve­ni­ent repe­tit en gai­rebé tots els actes polítics, de par­lar dues o més per­so­nes a la vegada, res­tava sal­vat. Ni la pre­sen­ta­dora en qüestió, amb el domini del micròfon dels dits pre­te­sos ora­dors, molts dels quals hau­rien d'estar immer­sos sense sor­tida en la cate­go­ria de xer­rai­res i tema lliure, i orga­nit­zar un cam­pi­o­nat d'astra­ca­na­des ver­bals, per conèixer les figu­res de nivell de què dis­posa la població política cata­lana. El resul­tat obtin­gut va ser l'espe­rat i la tècnica ter­ri­ba­ni­ana, emprada, pot­ser assa­jada, va donar resul­tat.

M'explico: d'entrada, la Ter­ri­bas advertí que la potència i la inter­ferència no serien tole­ra­des. L'inter­rom­pre dos inter­lo­cu­tors en ús de la paraula, encara menys, i apun­ti­llar un resum després d'una guerra d'exa­brup­tes, molt menys. Jo crec que els actors escol­ta­ven amb atenció les pro­hi­bi­ci­ons per uti­lit­zar-ho gai­rebé com a única argu­men­tació. És maco seguir-ho sense pre­o­cu­par-se del tema i de les inter­ven­ci­ons com a tals i obser­var –i dic obser­var perquè molts ora­dors són un poema quan ata­quen– i en aca­bar el com­bat, no pas la guerra, de les fac­ci­ons d'empre­nyat pas­sen amb rapi­desa a les que cor­res­po­nen: “T'he car­dat, gos!”

La Ter­ri­bas fa cara d'empre­nyada, però obser­vant-la amb atenció, els ulls li riuen de plaer en veure con­fir­ma­des les sos­pi­tes que no hi havia cap can­di­dat cap de llista que no la volgués sac­se­jar. Ella els ha arre­man­gat quasi tots alguna vegada. Tot i que he de dir que no els afecta gaire. Si hi ha un tema cen­tral per acla­rir, si cada ora­dor debat dues hores –a set veus, oh!– i durant l'atac cada un intro­du­eix el tema de la seva debi­li­tat, con­veniència i com­promís amb la seva gent, es pro­du­eix un con­cert de la Gran Orques­tra de l'Òpera de Milà, amb Tris­tany i Isolda per la corda, la Caval­cada de les Valquíries, per al vent i L'anell dels Nibe­lungs per a la per­cussió. Les tele­vi­si­ons no.

No he pogut obser­var alts i bai­xos impor­tants entre els can­di­dats. Homs, pot­ser –bé, no pot­ser–,
és el més pre­pa­rat per aguan­tar el que sigui. Té
un tarannà espe­cial pel qual hom diria que està fet per a la política. Sap fer rellis­car els gri­paus i posar a la cas­sola les guat­lles i per­dius. Arri­barà molt amunt: li ho tinc pro­nos­ti­cat. El que he vist trans­fi­gu­rat és en Duran. Ell,
com que no ha tre­pit­jat mai cap cor­ral de granja, restà aco­llo­nit en saber que les galli­nes en veure un xic de sang en una petita ferida d'una gallina, la que ho veu fa el crit de guerra “qui­qui­ri­quic, sang!”, que dis­para les com­pa­nyes, que, en cinc minuts, fan des­a­parèixer la gallina ferida. Està aco­llo­nit i can­vi­ant el llen­guatge i les opi­ni­ons. Qui ho havia de dir! A la seva edat cri­dar: “Mamà, mamà! Les galli­nes se'm men­gen!”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia