Opinió

Tribuna

Geometria variable

“Mai uns resultats tan dolents havien situat ningú en una posició tan determinant per a la governabilitat

La política espa­nyola s'enfronta a un repte inèdit: que el cap de llista del segon par­tit en nom­bre d'escons al Congrés dels Dipu­tats formi govern. Aquesta és la pro­posta del rei d'Espa­nya després de la segona tanda de con­sul­tes amb els líders dels dife­rents grups i el repte que ha assu­mit el secre­tari gene­ral del PSOE, Pedro Sánchez, que aspira a sumar els suports neces­sa­ris per tirar enda­vant “un exe­cu­tiu refor­mista i de progrés”. Sánchez sap que molt poca gent aposta a favor seu. Pot­ser per això el pri­mer que ha fet és dema­nar més temps, un període de tres a qua­tre set­ma­nes, per mirar de fer pos­si­ble l'acord. Imme­di­a­ta­ment després el secre­tari gene­ral del PSOE ha implo­rat tot­hom a apar­car els vets.

Cal ser molt opti­mista per pen­sar que hi ha un pacte pos­si­ble que incor­pori Ciu­ta­dans i Pode­mos quan tots dos s'han auto­exclòs d'aquesta arqui­tec­tura. Però els líders de les dues for­ma­ci­ons refor­mis­tes no són els únics que han mar­cat línies ver­me­lles. Unes reticències iguals o supe­ri­ors a les que públi­ca­ment ha fet Albert Rivera a un pacte amb Pode­mos les va haver d'escol­tar Pedro Sánchez dels seus com­panys de par­tit dins del comitè fede­ral soci­a­lista. I per si encara feia falta més, algú es va encar­re­gar que tots tinguéssim l'opor­tu­ni­tat d'escol­tar-ho fil­trant les gra­va­ci­ons de les dis­cus­si­ons que van man­te­nir els barons soci­a­lis­tes i els retrets que es van fer els uns als altres.

Mai uns resul­tats tan dolents havien situat ningú en una posició tan deter­mi­nant per a la gover­na­bi­li­tat. El mateix Mari­ano Rajoy s'ha encar­re­gat de dei­xar molt clar que no hi ha cap majo­ria par­la­mentària esta­ble que no depen­gui del suport del grup soci­a­lista. En aquest con­text cada pas que ha fet Pedro Sánchez l'ha acor­ra­lat una mica més. Ara haurà de demos­trar que la seva dis­po­sició a lide­rar un pacte de progrés està fona­men­tada en la volun­tat de diàleg i que no és només l'intent de dei­xar en evidència que no és pos­si­ble o que s'ha de fona­men­tar en exces­si­ves renúncies, per jus­ti­fi­car després altres acords. És ben cert que hi ha diver­sos líders ter­ri­to­ri­als i històrics que s'han fet sen­tir adver­tint dels perills d'acos­tar-se a la for­mació de Pablo Igle­sias, però també n'hi ha hagut que s'hi han mos­trat favo­ra­bles. Els soci­a­lis­tes de Cata­lu­nya, les Illes, el País Valencià i Múrcia, però també els de Cantàbria, Euskadi i Navarra, o els de Madrid i Cas­te­lla i Lleó. Si pinta en un mapa el que això sig­ni­fica veurà que no estem par­lant només d'un nom­bre de dele­gats o d'un altre, de més o menys fede­ra­ci­ons o de quants governs repre­sen­ten. És l'altra Espa­nya.

La diver­si­tat de les veus que es van escol­tar a porta tan­cada al comitè fede­ral del PSOE no són gaire dife­rents de les que pre­te­nia arti­cu­lar públi­ca­ment Pode­mos, en forma de grups par­la­men­ta­ris pro­pis d'En Comú, Com­promís o Mareas. Per aga­far el refe­rent més pro­per, segur que hi ha més coin­cidències en el model fede­ral de l'Estat entre més dipu­tats del PSC i d'En Comú que entre els soci­a­lis­tes cata­lans i la resta del seu grup par­la­men­tari al Congrés. Aquesta és una rea­li­tat que la dis­ci­plina de vot pot mirar de dis­si­mu­lar, però que té unes con­seqüències que de manera per­sis­tent s'encar­re­guen d'evi­den­ciar els elec­tors.

El PSOE està en el seu legítim dret de defen­sar el seu espai polític de l'ofen­siva de Pode­mos per ocu­par-lo, tal com va denun­ciar dis­sabte pas­sat que estava pas­sant el pre­si­dent d'Astúries, Javier Fernández. Però en aquesta posició reac­tiva pot come­tre l'error de ser refrac­tari a tot el que vin­gui de la for­mació d'Igle­sias, sense valo­rar quins són els espais pos­si­bles per a l'acord. Hi ha un con­sens sobre la neces­si­tat d'incor­po­rar a l'agenda d'aquesta legis­la­tura la qüestió ter­ri­to­rial de l'Estat. Per uns és el moment de fer pinya i fer front a l'amenaça seces­si­o­nista. Pels altres cal pre­sen­tar una pro­posta que per­meti l'expressió de volun­tat de per­ti­nença dels ciu­ta­dans. Però en tots els casos estarà dins de l'agenda, pot­ser fins i tot en el marc de la reforma cons­ti­tu­ci­o­nal.

Cal sufi­ci­ent pers­pec­tiva per veure quins esce­na­ris es plan­te­ja­ran a curt, a mitjà i a llarg ter­mini, i enten­dre que en cada cas hi ha majo­ries pos­si­bles. La urgència d'inves­tir un pre­si­dent i for­mar un govern obli­garà a fer molts esforços per arti­cu­lar una majo­ria par­la­men­ta­ria sufi­ci­ent i esta­ble, però per por­tar a terme l'agenda refor­mista que cal abor­dar en aquesta legis­la­tura hi haurà més d'una majo­ria pos­si­ble.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia