Opinió

opinió

Sostenibilitat i proximitat en la compra pública d'aliments

Sovint els governs destinen esforços i diners públics a la promoció del producte de proximitat. Campanyes de divulgació, xerrades i tallers, marques de garantia d'origen i d'altres mesures pretenen conscienciar el consumidor de la necessitat de comprar productes locals i del seu paper clau en la promoció i la sostenibilitat del sector agrari i ramader. No obstant això, sovint també l'Administració pública oblida que és ella la primera consumidora d'aliments de l'Estat i que convindria que prediqués amb l'exemple a través d'unes polítiques de compra pública que seguissin els mateixos criteris de proximitat i sostenibilitat que exigeix a la ciutadania.

És un fet indiscutible: la compra pública, que compleix la funció d'aprovisionar les administracions perquè siguin operatives i prestin els serveis públics, pot alhora constituir un instrument bàsic per avançar en els objectius estratègics de les mateixes administracions que la realitzin, ja siguin socials, mediambientals o econòmics. Així ho ha reconegut la UE, a través de la directiva 2014/24/UE, que assenyala la contractació pública com una activitat clau en l'estratègia Europa 2020 i recomana als poders adjudicadors que a l'hora de decantar-se per la millor oferta del concurs situïn el centre d'atenció en l'anomenat criteri verd, que a banda dels costos bàsics de producció i marges respectius té en compte els costos vinculats a l'adquisició, la utilització, el manteniment i relatius al final de vida útil, com la recollida i el reciclatge.

A l'Estat espanyol es calcula que la despesa pública anual en aliments destinats als serveis de restauració col·lectiva que assumeixen les administracions (centres educatius, hospitals, centres penitenciaris, etc.) oscil·la entre 2.000 i 3.000 milions d'euros, la qual cosa equival aproximadament al 0,3% del PIB. La inversió d'aquesta despesa en canals curts de comercialització seria una eina definitiva per crear, enfortir i estendre una xarxa de mercats locals viables, amb importants conseqüències econòmiques, socials, mediambientals i culturals, i recolzaria el teixit empresarial de petita escala vinculat al sector primari i existent des d'antany al territori rural. Els objectius d'equilibri territorial, la defensa i projecció de les estructures agràries de tipus familiar, la potenciació de la vitalitat dels nuclis rurals, l'afavoriment de condicions de vida dignes als sectors de producció primàries, són algunes de les fites de justícia social que se'n veurien beneficiades.

Però també la lluita contra el canvi climàtic i la racionalització del consum energètic serien fites a sumar: reducció de l'emissió de gasos d'efecte hivernacle (el sistema alimentari globalitzat representa gairebé la meitat de les emissions), menor demanda d'energia fòssil (no només pel transport, sinó també per l'ús de petroli per a fertilitzants, plaguicides, mecanització o envasament) i fre a l'alarmant pèrdua de biodiversitat agrícola i d'espais agroambientals, entre d'altres.

Tot això sense menystenir que, socialment, es potenciaria el coneixement directe entre productors, elaboradors i consumidors, així com altres actors de la cadena alimentària, enfortint les relacions comunitàries, la informació i el coneixement sobre els processos i els costos, i promovent l'educació sobre el sistema agroalimentari que permet prendre decisions sobre l'alimentació de manera autònoma i responsable i engendra hàbits de consum saludable. Incloent també beneficis en matèria de salut, ja que estan ben acreditats els beneficis que proporciona el consum de productes frescos, escurçant la cadena alimentària, reduint els riscos de la conservació de la qualitat dels aliments i mantenint en el seu punt òptim els nutrients.

En definitiva, unes polítiques de compra pública amb criteris de proximitat, sostenibilitat i justícia social promocionen la producció d'aliments i incideixen de manera clau en el desenvolupament del territori, la salut de la ciutadania, la preservació del medi ambient i els costos públics.

Per tot això, el grup parlamentari de Podem-En Comú Podem-En Marea hem portat al Congrés l'impuls d'uns plans de contractació pública d'aliments amb criteris de responsabilitat social i mediambiental, acompanyats de la necessitat de definir objectius concrets i d'un calendari que estableixi en els plecs de contractació pública els requisits pertinents per a la seva efectiva, rigorosa i constatable consecució.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.