Opinió

Tal dia com avui

Vertiginosa tecnologia

“El canvi tecnològic ha servit per democratitzar l'accés a la producció artística, mireu els ‘youtubers'

Per als romàntics del so del vinil i del seu embol­call, un objecte ple de roman­ti­cisme –bri­llants les por­ta­des i inte­ri­ors dels dis­cos dels setanta del rock simfònic– l'apa­rició del CD va ser una decepció. No tenia ni tan sols l'encant del cas­set, que t'obli­gava a tenir a mà un bolígraf per rebo­bi­nar la cinta quan s'engan­xava –cosa que pas­sava sovint–. El CD ago­nitza empès per la moder­ni­tat, men­tre els seus cre­a­dors, atònits, veuen com els artis­tes més influ­ents tor­nen a publi­car en vinil. Tal dia com avui de 1982 la fac­to­ria de Lan­gen­ha­gen, ciu­tat ale­ma­nya pròxima a Han­no­ver, fabri­cava el pri­mer com­pact disc. Phi­lips va col·labo­rar amb Sony per treure el suport i el repro­duc­tor al mer­cat. L'any del seu nai­xe­ment amb prou feina el catàleg de com­pac­tes era de 150 títols. El pri­mer dels quals va ser l'àlbum The Visi­tors d'ABBA. Un any més tard Billy Joel era el pri­mer nord-ame­ricà a treure un CD al seu país; tres anys més tard (1985) Dire Straits deci­dia edi­tar només en for­mat com­pacte i el 1987 el CD ja era el suport més venut. En cinc anys el CD va tenir la capa­ci­tat de cap­gi­rar el mer­cat d'un pro­ducte total­ment con­so­li­dat. Ara bé, la tec­no­lo­gia en l'àmbit audi­o­vi­sual ha avançat tan ràpida­ment que aquesta fita no és res en com­pa­ració al ritme d'apa­rició de nous for­mats de música i cinema. El CD va obrir la porta al CD-Rom i al DVD, al fugaç Làser Disc, i d'aquí la repro­ducció digi­tal ha pas­sat als for­mats que per­me­ten que la música i el vídeo esti­gui arreu: l'mp3, el wav, l'mkv, l'mpg, l'avi, l'mp4 i cen­te­nars més. La música, el cinema i fins i tot la tele­visió han pas­sat de tenir suports pro­pis a con­ver­gir en una única pla­ta­forma: els telèfons intel·ligents i les tablets; els més avançats tre­ba­llen amb tec­no­lo­gies de rea­li­tat vir­tual, amb paper digi­tal i amb tota mena de suports. El canvi tec­nològic ha ser­vit per demo­cra­tit­zar l'accés a la pro­ducció artística, com ho demos­tra el feno­men dels you­tu­bers. El públic, sem­pre savi, serà qui reduirà el mer­cat, des­tri­ant els artis­tes bons dels dolents, sem­pre que es pugui des­lliu­rar de la pressió de la indústria cul­tu­ral i de la moda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia