Política

Sánchez i Díaz, a la caça del vot de López

El candidat madrileny fa una oferta al basc perquè s'uneixi a la seva candidatura de cara al 21-M

L'al·ludit es mostra molest i insisteix que no vol plegar

L'andalusa apel·la al vot útil per erosionar l'exlehendakari

Situar-se en ter­reny neu­tral està ser­vint a Patxi López per poder fer la viu-viu fins a les primàries i, un cop cone­gui quin és el seu suport, ofe­rir-se al gua­nya­dor de la bata­lla amb el pre­text que ell no anava con­tra ningú. És per això que fins lla­vors ha d'anar esqui­vant com pugui els intents d'opa dels rivals. Si bé durant set­ma­nes la tesi més estesa era que la can­di­da­tura del basc havia estat pre­fa­bri­cada des de l'entorn de Susana Díaz per des­gas­tar Pedro Sánchez i que abans de la votació s'aca­ba­ria unint a l'anda­lusa, ahir el madri­leny –sen­tint-se fort després del cop d'efecte acon­se­guit en la pre­sen­tació d'avals– feia un intent des­ca­rat per apro­piar-se de tot aquell vot anti­su­sa­nista que s'entre­veu entre els mili­tants afins a López. “No cal espe­rar fins al 21 de maig per refer la uni­tat del PSOE”, reblava Sánchez, pro­po­sant assu­mir com a propi el gros del pro­grama del seu rival i antic com­pany de bata­lles en els moments pre­vis a la seva dimissió l'octu­bre pas­sat, fins que les aspi­ra­ci­ons del basc a la secre­ta­ria gene­ral van posar fi a la bona sin­to­nia que fins lla­vors havien demos­trat.

L'ofe­ri­ment de Sánchez per tal de “com­par­tir camí” i arri­bar al 21-M amb una única can­di­da­tura va rebre, però, una rotunda nega­tiva de l'exle­hen­dakari, que el des­pat­xava acu­sant-lo d'actuar “com Podem, fent els anun­cis a través dels mit­jans de comu­ni­cació”, en al·lusió a l'oferta pública de govern que Pablo Igle­sias va fer al PSOE el febrer pas­sat, sense haver-ho con­sul­tat amb Sánchez. L'entorn de López, molest pel que con­si­de­ren una falta de tacte del madri­leny per no haver-se posat en con­tacte amb ells, garan­tia que encara que les for­mes hagues­sin estat dife­rents, el resul­tat hau­ria estat el mateix.

Ahir al ves­pre, López va com­parèixer en roda de premsa –després de con­fir­mar-se que tenia avals sufi­ci­ents per con­ti­nuar dins la cursa– per con­fir­mar que no ha tin­gut mai intenció de reti­rar-se, i alhora insis­tia a no voler accep­tar “ni arran­ja­ments ni pac­tes fos­cos”.

Atacs al rival

L'equip de la pre­si­denta de la Junta també s'ha fixat com a objec­tiu ero­si­o­nar el poc o molt suport que pugui tenir a hores d'ara López i, sobre­tot, pren­dre-li aquell mili­tant que ara mateix opta­ria per ell perquè el con­si­dera l'alter­na­tiva més mode­rada, que és, pre­ci­sa­ment, l'espai que pretén ocu­par Díaz. Amb gai­rebé tot l'apa­rell ter­ri­to­rial, la vella guàrdia soci­a­lista i la major part dels mit­jans de comu­ni­cació esta­tals empe­nyent-la, neces­sita com sigui ampliar distàncies res­pecte a Sánchez. Con­vençuda que els que ja han pres posició en favor del madri­leny són difícils de rever­tir, ha deci­dit apel·lar al vot útil, que se situa, sobre­tot, al vol­tant de la can­di­da­tura del ter­cer en discòrdia, a banda de la bossa de mili­tants –més de 50.000– que no s'han impli­cat en la guerra d'avals, però que també estan cri­dats a les urnes.

De moment, però, Díaz es reserva la munició pesant per ata­car el que s'ha reve­lat com la seva gran amenaça. Així, obli­dant-se que ella la nit ante­rior havia dema­nat als seus segui­dors que par­les­sin “bé” de tots els seus com­panys, ahir s'acar­nis­sava amb Sánchez per haver ofert a López anar junts i el des­qua­li­fi­cava per haver vol­gut “esgar­ra­par” vots a la des­es­pe­rada: “N'hi ha que el segon dia ja veuen que no els sur­ten els comp­tes i es plan­te­gen fer con­fluències, cosa que nosal­tres no farem.” Díaz, doncs, va voler emfa­sit­zar el paper de per­de­dor que atorga al madri­leny i, en aquest sen­tit, reblava: “Hi ha qui està con­tent de ser segon, i ja és el ter­cer cop que està con­tent de ser segon”, amb referència a les vega­des que Sánchez ha pas­sat per les gene­rals i ha per­dut.

LES FRASES

Estimat company, seria un orgull i un honor compartir camí amb tu
Pedro Sánchez
candidat a la secretaria general del psoe
No em retiro. No puc deixar abandonats els militants de la unitat
Patxi López
Candidat a la secretaria general del psoe
Hi ha qui està content de ser segon, i ja és la tercera vegada que ho és
Susana Díaz
candidata a la secretaria general del psoe
Díaz, Sánchez i López mereixen el mateix respecte i el mateix afecte
Miquel Iceta
primer secretari del psc


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia