Política

Tortosa deixarà en mans privades el 49% de l'empresa d'aigües

El PSC alerta que Bel vol privatitzar «la joia de la corona» de l'Ajuntament

El por­ta­veu del grup muni­ci­pal del PSC, Joan Sabaté, va mani­fes­tar ahir la seua pre­o­cu­pació pel fet que el govern de Tor­tosa haja deci­dit posar a con­curs, durant 25 anys, el con­trol del 49% de les acci­ons de l'EMSP. Segons l'exal­calde, la incor­po­ració d'una empresa pri­vada en la gestió de l'antiga empresa d'aigües es pro­duirà una dècada després que ell decidís impul­sar l'EMSP, «sane­jar-la, i con­ver­tir-la en una empresa que genera uns bene­fi­cis anu­als de 500.000 euros». Així, tot i que va remar­car que seria una ope­ració «legal», Sabaté va afe­gir-hi que la «pri­va­tit­zació tem­po­ral» de la gestió de l'EMSP suposa la pèrdua d'una part impor­tant dels bene­fi­cis que genera. «El govern muni­ci­pal només vol recap­tar els diners imme­di­ats que li arri­ba­ran de la con­cessió, en un any pre­e­lec­to­ral, per finançar el sobre­cost d'algu­nes obres que pensa tirar enda­vant», va valo­rar Sabaté. «El 1999, quan els soci­a­lis­tes vam arri­bar al govern, l'empresa d'aigües tenia pèrdues, però gràcies a la bona gestió feta durant el man­dat ante­rior aquesta situ­ació es va cap­gi­rar», va insis­tir. Sabaté també va adver­tir que la nova gestió mixta de l'EMSP pro­vo­carà l'enca­ri­ment del rebut de l'aigua a Tor­tosa, «ja que cap empresa dóna un gra­pat de mili­ons a canvi de res».

En con­cret, l'exal­calde va afir­mar que «l'ali­e­nació de la joia de la corona» de l'Ajun­ta­ment «no hau­ria de ser el camí a seguir en una ciu­tat que té aigua abun­dant, a bon preu i ben ges­ti­o­nada», ja que el més lògic seria que el mateix con­sis­tori –i no una empresa pri­vada– rebés tots els bene­fi­cis. El PSC també va lamen­tar que la decisió d'exter­na­lit­zar el 49% de l'empresa muni­ci­pal no es donés a conèixer durant el con­sell d'admi­nis­tració de l'EMSP, sinó en una comissió infor­ma­tiva d'Hisenda. «Temem que l'ope­ració serà per finançar les obres de les noves pis­ci­nes, ja que ens consta que no hi ha cap enti­tat finan­cera que els vulga donar els diners», va asse­nya­lar Sabaté. El por­ta­veu del PSC també va cri­ti­car l'endeu­ta­ment de les dife­rents soci­e­tats muni­ci­pals i la requa­li­fi­cació de part de l'estadi per poder posar els ter­renys «com a aval» en el crèdit per cos­te­jar les noves pis­ci­nes.

Roigé con­tra­a­taca

Al cap de poques hores, i a través d'un comu­ni­cat de premsa, la regi­dora i pre­si­denta de l'EMSP, Merit­xell Roigé, va voler repli­car a «l'allau de desin­for­mació i fal­se­dats» expres­sa­des per Sabaté. Amb tot, Roigé va con­fir­mar indi­rec­ta­ment l'ali­e­nació del 49% de l'EMSP, i va afir­mar que l'Ajun­ta­ment con­ti­nuarà man­te­nint «el poder de decisió» res­pecte de l'empresa. Però la regi­dora va negar que l'ope­ració tinga res a veure amb el finançament de la nova pis­cina i del com­plex d'aigües i espor­tiu. De fet, Roigé va afe­gir-hi que amb l'exter­na­lit­zació de la gestió «se sane­jarà la soci­e­tat, can­cel·lant un préstec ban­cari de 3,5 mili­ons» que va ser­vir per pagar el sobre­cost del pavelló firal de Remo­lins. Així, la regi­dora d'Urba­nisme va cul­par Sabaté del «des­ga­vell econòmic» que va dei­xar l'exal­calde, ja que les obres del pavelló es van enca­rir un 54,6%, tot pas­sant dels 6,7 mili­ons als 10,4 mili­ons. A més, Roigé va dir que «el volum de recur­sos nets que rebrà l'Ajun­ta­ment per part de l'EMSP es man­tindrà o s'incre­men­tarà», i que en cap cas dis­mi­nuirà, com ahir va afir­mar Sabaté. A banda, la pre­si­denta de l'EMSP va garan­tir que les tari­fes de l'aigua es man­tin­dran o s'incre­men­ta­ran «de manera extre­ma­da­ment mode­rada», a diferència del que es va fer durant el man­dat ante­rior. «En només qua­tre anys, van enca­rir el rebut de l'aigua un 19,4%», va recor­dar. Final­ment, va remar­car que l'ope­ració busca millo­rar el ser­vei públic; que es garan­ti­ran els llocs de tre­ball a l'EMSP, i que el 2002 Sabaté va sig­nar un docu­ment que ja pre­veia l'ali­e­nació de més del 49% de l'empresa.

«Irregularitats» a TTV

gustau moreno

Joan Sabaté ha adreçat una carta a l'alcalde de Tortosa, en què li demana que avale la legalitat de la relació contractual de l'Ajuntament amb Trans-Iberus SL. Els socialistes alerten que aquesta empresa, propietària de Tortosa Televisió (TTV), està donada de baixa del registre mercantil des del 2006 de manera provisional, i des del 2008 de manera definitiva, i que no ha presentat els comptes des del 1998. «És una empresa inexistent i, per tant, és impossible que puga contractar», va afirmar Sabaté, que va afegir-hi que l'Ajuntament podria estar cometent una «possible irregularitat» en la contractació de serveis. Sabaté també va afirmar que durant el 2008 l'Ajuntament va pagar a Trans-Iberus factures per valor de 22.000 euros, i de més de 18.000 euros durant el 2009. «No volem silenciar un mitjà que haurà de deixar d'emetre amb l'apagada analògica, sinó qüestionar per què diners públics se'n van a una empresa que no existeix», va concloure.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.