Política

Macron nacionalitza temporalment les drassanes de Saint-Nazaire

França aconsegueix el control de la base naval abans que passi a mans de la italiana Fincantieri

És la primera gran decisió per defensar la indústria

Macron i naci­o­na­lit­zació. Aques­tes dues parau­les sem­bla­ven un oxímoron. Però ahir el pre­si­dent francès va deci­dir naci­o­na­lit­zar de manera tem­po­ral les dras­sa­nes de Saint-Nazaire (a l’oest de França). Aquesta base històrica de la indústria naval fran­cesa havia de pas­sar demà a mans del grup esta­tal italià Fin­can­ti­eri. Però el govern gal ho va evi­tar exer­cint el seu dret de tan­teig i va acon­se­guir així el con­trol d’unes dras­sa­nes de les quals ja dis­po­sava del 33% del capi­tal.

Aquesta naci­o­na­lit­zació és la pri­mera gran decisió de Macron en matèria indus­trial i com a defen­sor del model francès d’estratègia d’estat. No deixa de ser una decisió sor­pre­nent atesa la fama del diri­gent gal de ser un home libe­ral i amic dels nego­cis.

“Les dras­sa­nes de Saint-Nazaire són una eina indus­trial única a França. Volem garan­tir que les seves com­petències excep­ci­o­nals es que­da­ran”, va decla­rar ahir a la tarda el minis­tre d’Eco­no­mia, Bruno Le Maire, que va expli­car que el cost de l’ope­ració serà de 80 mili­ons d’euros. Amb aquesta mesura, el govern francès pretén gua­nyar temps i així “nego­ciar les millors con­di­ci­ons pos­si­bles”, va reconèixer Le Maire.

La naci­o­na­lit­zació de Saint-Nazaire és l’últim capítol d’una telesèrie indus­trial que ja fa anys que pro­voca mal­de­caps als diri­gents fran­ce­sos. Durant la crisi del sec­tor naval, aquesta base va que­dar sense coman­des i ales­ho­res els poders públics van fer tots els pos­si­bles per evi­tar el tan­ca­ment d’unes dras­sa­nes on s’han cons­truït embar­ca­ci­ons històriques de la marina fran­cesa. Actu­al­ment, Saint-Nazaire té prou feina per asse­gu­rar la seva pro­ducció durant deu anys més.

A finals del 2016, però, va fer fallida la cons­truc­tora core­ana STX, que en aquell moment era la màxima acci­o­nista de la base naval. Aquesta com­pa­nyia es va ven­dre la filial fran­cesa per 79,5 mili­ons a Fin­can­ti­eri, la gran rival històrica de Saint-Nazaire.

Ales­ho­res, el soci­a­lista François Hollande va arri­bar a un acord amb el govern italià perquè no dis­posés del con­trol abso­lut de la base. D’aquesta manera, Fin­can­ti­eri pos­sei­ria només el 48% del capi­tal, però un altre 7% seria pro­pi­e­tat d’una fun­dació de la ciu­tat ita­li­ana de Tri­este, un acord con­si­de­rat insu­fi­ci­ent pel govern de Macron, que exi­geix un repar­ti­ment mei­tat i mei­tat.

Amb aquesta decisió, el pre­si­dent francès segueix els pas­sos del radi­cal minis­tre soci­a­lista Arnaud Mon­te­bourg, que el 2014 havia inten­tat de manera infruc­tu­osa la naci­o­na­lit­zació dels forns siderúrgics de Flo­range.

Aquesta vegada Macron sí que ha apos­tat per acon­se­guir el con­trol d’una pla­ta­forma indus­trial estratègica. Una decisió adop­tada en un moment en què el màxim diri­gent francès està a la corda fluixa i la seva popu­la­ri­tat ha cai­gut deu punts durant l’últim mes.

LA FRASE

Les drassanes de Saint-Nazaire són una eina industrial única a França
Bruno Le Maire
Ministre d’Economia francès

LA XIFRA

80
milions
d’euros costa la nacionalització de les drassanes de Saint-Nazaire.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia