Política

Traspàs exprés

Sánchez ha de dissenyar una nova estructura de govern amb la mateixa celeritat que Rajoy ha de desallotjar el seu equip de La Moncloa

Hernando mostra la duresa del PP a l’oposició tant amb el PSOE com amb Cs

Rivera i Iglesias intercanvien els seus papers al Congrés

El PP comença la batalla per recuperar l’elector perdut
El socialista garanteix que escoltarà Catalunya

“Vostè entrarà a La Mon­cloa per la porta del dar­rere. Quina ver­go­nya!” El por­ta­veu popu­lar res­pi­rava ahir per la ferida i pre­sen­tava les cre­den­ci­als del que l’espera, al nou pre­si­dent del govern espa­nyol, Pedro Sánchez, un cop els con­ser­va­dors ocu­pin els bancs de l’opo­sició: tindrà al davant un grup amb la des­tral ben afi­lada. L’única incògnita, però, és si l’encapçalarà Mari­ano Rajoy, que ahir a la nit també es pre­pa­rava per sor­tir del palau pre­si­den­cial per la mateixa porta de ser­vei que des­cri­via ahir Her­nando. Haurà estat, si més no, un traspàs exprés; un inter­canvi de papers a corre-cuita, que pro­voca que a hores d’ara al nucli dur del PSOE –un cop apa­gats els llums de l’hemi­ci­cle i aca­bats els aplau­di­ments, més o menys sin­cers– s’hagi ins­tal·lat una sen­sació de ver­ti­gen men­tre l’exe­cu­tiu del PP, sense temps de recu­pe­rar-se de l’impacte, ha d’enlles­tir les male­tes per cedir el seu espai als nous inqui­lins.

Ni per als uns ni per als altres hi ha hagut temps per dige­rir res, ni tam­poc no hi haurà temps per a grans cerimònies. La situ­ació inèdita –el tri­omf d’una moció de cen­sura en 40 anys– genera també esce­na­ris inex­plo­rats: Sánchez ha de pre­pa­rar el nome­na­ment d’un nou Con­sell de Minis­tres amb la mateixa rapi­desa que ha sor­tit tot l’equip que ha acom­pa­nyat Rajoy i rein­ven­tar-se a l’opo­sició.

Dis­se­nyar equip

Res a veure amb un esce­nari sor­git d’unes elec­ci­ons, a par­tir del qual el pre­si­dent de torn té temps sufi­ci­ent per ges­ti­o­nar el comiat men­tre l’aspi­rant comença a dis­se­nyar el seu equip, fins i tot durant la cam­pa­nya elec­to­ral, en el supòsit que els vents demoscòpics li siguin favo­ra­ble.

És moment, doncs, de tras­pas­sos en la política espa­nyola, i no només en el cas del PP i del PSOE. També per a Albert Rivera, que haurà de redis­se­nyar el seu esta­tus: després que fins ara fes de soci pre­fe­rent i cap de l’opo­sició al mateix temps “i amb molta habi­li­tat”, segons adme­tia dol­gut un dels homes de con­fiança de Rajoy. Cs ha que­dat força des­col·locat després de com­pro­var que el que fins ara era el seu sac dels cops, el PP, ara té les mans lliu­res per inten­tar recu­pe­rar tot el ter­reny que fins arase li han men­jat els taronja en les enques­tes: “Ha estat col·labo­ra­dor neces­sari” en l’ope­ració per ender­ro­car Rajoy i enlai­rar Sánchez, etzi­bava ahir Her­nando a Rivera. Ara que ja no els cal com a crossa, el PP també ha decla­rat la guerra als taronja, als quals va con­ver­tir en còmpli­ces “dels amics d’ETA”; “dels amics de Maduro” i dels “col­pis­tes”. Els con­ser­va­dors usa­ran les difi­cul­tats evi­dents del nou govern per des­gas­tar el PSOE i, de retruc, –embo­li­cant-se amb la ban­dera espa­nyola– arra­co­nar Rivera.

Com a con­tra­par­tida, és molt pos­si­ble que aquest paper de doble agent que exer­cia Rivera ara se’l vul­gui adju­di­car el líder de Podem, Pablo Igle­sias. Amb el seu dis­curs dels dos dar­rers dies, si el líder morat no és al govern –que no sem­bla en cap cas que hi hagi de ser– inten­tarà fer com­pa­ti­ble el suport obli­gat a deter­mi­na­des ini­ci­a­ti­ves del PSOE, am l’exhi­bició d’un per­fil crític i com­ba­tiu per man­te­nir la tensió entre el seu elec­to­rat.

Presa de pos­sessió

En espera que avui a les 11 del matí pren­gui pos­sessió del càrrec davant el rei Felip VI i es publi­qui al BOE, Sánchez arro­do­nirà la seva estruc­tura de govern i el seu gabi­net. I men­tre el soci­a­lista con­sulta els pròxims pas­sos amb el seu equip, el que no ha pogut evi­tar és que comenci la tanda de tra­ves­ses sobre els noms que podrien ocu­par les cadi­res del Con­sell de Minis­tres. Entre els cata­lans, aga­fen força Josep Bor­rell i Merit­xell Batet. I, si bé es diu que Sánchez vol­dria Miquel Iceta, altres fonts asse­nya­len que el seu paper és “cab­dal” en l’escena política cata­lana. Per la mateixa raó des­car­ta­ven Núria Parlón –que va arri­bar a dimi­tir de l’exe­cu­tiva del PSOE pel 155– o Núria Marín, pel fet que el PSC pre­fe­reix que plan­tin bata­lla als seus res­pec­tius muni­ci­pis, Santa Coloma de Gra­me­net i l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat. Pel que fa al seu entorn de con­fiança, pre­nen força els noms del seu antic asses­sor econòmic i exmi­nis­tre Jordi Sevi­lla; l’exmi­nis­tra de Cul­tura, Car­men Calvo –que recent­ment ha estat la nego­ci­a­dora amb l’exe­cu­tiu de Rajoy del dis­seny de l’arti­cle 155–; l’actual con­se­llera del País Valencià, Car­men Montón, o els dipu­tats José Luis Ábalos, Patxi López, Adri­ana Las­tra, María Luz Martínez Seijo, Odón Elorza o l’actual por­ta­veu par­la­mentària, Mar­ga­rita Robles.

El model de govern i les seves pri­me­res mesu­res també són una incògnita, si bé algu­nes fonts con­sul­ta­des asse­gu­ren que és molt pos­si­ble que s’ins­piri en els pri­mers anys de José Luis Rodríguez Zapa­tero durant els quals es va cen­trar, sobre­tot, en l’agenda social. “Farà ges­tos simbòlics res­ca­tant alguna de les lleis veta­des o des­fent l’obra de govern de Rajoy i poca cosa més”, adme­tia un col·labo­ra­dor recor­dant que el PP i Cs –tot i la mala maror que ara hi ha entre ells– con­ti­nuen tenint majo­ria a la mesa del Congrés i és evi­dent que no se la dei­xa­ran per­dre, ja que hi podran fer la guitza al PSOE. I, per altra banda, el par­tit con­ser­va­dor copa el Senat i pot endar­re­rir tant com vul­gui qual­se­vol ini­ci­a­tiva que arribi de la cam­bra baixa. “El més reco­ma­na­ble és que esta­bleixi velo­ci­tat de cre­uer per deter­mi­nar fins on es pot arri­bar”, amb mesu­res que engres­quin l’esquerra, però que no impli­quin nego­ci­a­ci­ons que “gri­nyo­lin” i donin massa munició a a la dreta, que a hores d’ara només espera que es pro­du­eixi el pri­mer acord entre el PSOE, ERC, el PDe­CAT i el PNB per car­re­gar amb duresa con­tra el nou exe­cu­tiu.

“Escol­tar Cata­lu­nya”

I en aquest esce­nari, Sánchez repe­tia el seu com­promís d’esta­blir ponts de diàleg amb el pre­si­dent Quim Torra. “Aquest govern vol que Cata­lu­nya sigui a Espa­nya i és per això que aquest govern escol­tarà Cata­lu­nya”, emfa­sit­zava, després de denun­ciar que tant el PP com Cs hagin basat bona part de la seva acció política a inten­tar treure rèdit de la bata­lla ter­ri­to­rial.

LES FRASES

Aquest govern vol que Catalunya sigui a Espanya. Aquest govern escoltarà Catalunya
Pedro Sánchez
secretari general del psoe
Ha estat un honor ser president del govern. Deixo Espanya millor de com la vaig trobar
Mariano Rajoy
president del pp
Volem un govern integrador, que doni estabilitat i assumeixi els reptes del país en l’època posterior a la de la corrupció
Pablo Iglesias
secretari general de podem
Creiem que havíem de censurar el govern després de la sentència de Gürtel, però així no
Albert Rivera
President de ciutadans
Com més allunyats, més obligats estem a crear ponts de diàleg
Joan Tardà
portaveu d’erc al congrés
Sense la força dels vots catalans, Rajoy continuaria assegut a l’escó de president
Carles Campuzano
portaveu del pdecat al congrés
Vostès no ens humiliaran. No, no ho aconseguiran!
Rafael Hernando
portaveu del pp al congrés
Avui el president del govern és un socialista; li desitjo el millor en la nova etapa que s’inicia
Alfredo Pérez Rubalcaba
ex-secretari general del psoe

Exministres populars coparan les llistes electorals

El PP inicia ara una travessia del desert que confia que no sigui gens llarga. Alguns dirigents indicaven ahir que el que menys els convé ara és la interinitat, perquè els pròxims temps es presenten convulsos i podrien posar a prova la fortalesa d’un partit massa acostumat a respondre fent pinya cada cop que el líder crida a l’ordre. En espera que Rajoy resolgui el seu futur i obri o no el meló successori al capdavant de la presidència del partit i d’una futura candidatura a La Moncloa, el més urgent ara és una qüestió que havia quedat ajornada, l’elaboració de les llistes per a les autonòmiques i municipals del maig del 2019. Els exministres intentaran, encara que sigui a cops de colze, refugiar-se als seus territoris, i Rajoy ha d’avaluar si aquesta vegada força la irrupció de Soraya Sáenz de Santamaría en la batalla de Madrid o la recupera com a portaveu al Congrés, vigilada de prop per María Dolores de Cospedal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia