Política

Pere Vila Frigola

Alcalde de les Preses

“La variant és una necessitat de primer ordre”

“Per la carretera passen més de 13.000 vehicles al dia i 1.500 són camions”

“Dos mandats és un bon temps [...] em toca deixar pas”

Pere Vila va ser escollit alcalde de les Preses en les eleccions del maig del 2011, la primera vegada que formava part d’una llista electoral. Professionalment, havia treballat en el món de la banca i té el títol d’administrador de finques.

L’alcalde de les Pre­ses, del PDe­CAT, afronta el dar­rer any del seu segon man­dat amb una majo­ria còmoda en el ple: tenen sis regi­dors, el doble que l’opo­sició (ERC).

Com és la relació amb l’opo­sició?
Cor­recta. Al prin­cipi, vam tenir plens ten­sos, però això ha anat can­vi­ant. Som un equip molt obert i no tenen cap pro­blema per obte­nir infor­mació.
Al final d’aquest man­dat farà vuit anys que és alcalde. Con­ti­nuarà?
Crec que dos man­dats és un bon temps. El pri­mer per pro­po­sar i pla­ni­fi­car i el segon per exe­cu­tar. I amb aquesta idea ha tre­ba­llat el nos­tre grup. Crec que l’equip s’ha de reno­var i que em toca dei­xar pas.
Qui el subs­ti­tuirà?
En això, encara hi estem tre­ba­llant.
Tot i que doni per aca­bada la seva etapa com a alcalde, sem­pre que­den coses per fer. Què des­ta­ca­ria vostè?
Tenim mol­tes idees al cap i mol­tes pro­pos­tes, perquè el muni­cipi sem­pre es pot millo­rar. Però hi ha una obra molt impor­tant en un lloc que ha cres­cut d’una manera expo­nen­cial: el car­rer Murrià. Al Pla Únic d’Obres i Ser­veis (Puosc) del 2012 vam posar l’obra de reforma d’aquest car­rer. En vam posar qua­tre, però aquesta va que­dar des­pen­jada perquè vam que­dar sense Puosc. Es trac­tava de soter­rar línies, can­viar el cla­ve­gue­ram per redi­men­si­o­nar la xarxa, arre­glar vore­res... El car­rer neces­sita aquesta inter­venció. Ja hauríem fet l’obra, perquè tenim un Ajun­ta­ment molt sane­jat, però pen­sem que ha d’entrar en el Puosc perquè els veïns no hau­rien de pagar el 90% d’aquesta obra pública. Espe­rem i desit­gem que en un dos anys puguem dis­po­sar de nou d’una línia de Puosc i poder fer-la. Pot cos­tar uns 300.000 euros.
I la vari­ant?
Malau­ra­da­ment, no depèn de nosal­tres, però està al cap­da­munt de les nos­tres neces­si­tats.
Fins a quin punt és urgent?
És una neces­si­tat de pri­mer ordre. Per aquesta car­re­tera pas­sen més de 13.000 vehi­cles al dia, de què més d’un 11% són pesats. Estem par­lant de 1.500 cami­ons al dia, de què la majo­ria són de trans­port d’ani­mals vius que van a l’escor­xa­dor d’Olot. Aquesta vari­ant es neces­sita per tot el trànsit que ens ha sobre­vin­gut per l’ober­tura del túnel de Bra­cons.
Es va pro­po­sar fer roton­des per alleu­ge­rir les reten­ci­ons a fi d’evi­tar els girs a l’esquerra.
Sí, es va estu­diar. Una empresa externa con­trac­tada per la Gene­ra­li­tat va pro­po­sar fer una rotonda a cada entrada del muni­cipi. Vam pre­gun­tar-ho als veïns i vam rebre 600 objec­ci­ons. Hi havia gent no estava d’acord amb les roton­des perquè pen­sava que si es feien per posar un petit pedaç no es faria mai més la vari­ant. A més, al vol­tant de la rotonda hi ha habi­tat­ges. Vam res­pec­tar l’opinió del veïnat i ho vam des­car­tar, perquè tam­poc reso­lia del tot el pro­blema. Anem per fer la vari­ant, que fa quinze anys que recla­mem.
El con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat Josep Rull va visi­tar-los l’estiu pas­sat i va dir que la vari­ant esta­ria feta el 2022. Tot el que ha pas­sat amb el govern de la Gene­ra­li­tat ha fre­nat el pro­jecte?
No. Seguim amb el mateix calen­dari. Tenim pre­vista una reunió aviat els tres ajun­ta­ments [les Pre­ses, la Vall d’en Bas i Olot] per con­ti­nuar insis­tint-hi i els tècnics con­ti­nuen amb la mateixa pre­visió de dates.
Tenen ja l’estudi infor­ma­tiu i d’impacte ambi­en­tal que havia d’estar per a aques­tes dates que som?
Encara no, però suposo que en aquesta reunió ens ho podran con­cre­tar.
Par­lant de ter­ri­tori, des del març pas­sat són, jun­ta­ment amb la Vall d’en Bas, la cin­quena des­ti­nació de natura i mun­ta­nya en família de Cata­lu­nya. Què suposa per a vostès una cer­ti­fi­cació d’aquest tipus?
La idea fona­men­tal és tre­ba­llar ple­gats perquè, ter­ri­to­ri­al­ment, les Pre­ses també és a la vall. Per nom­bre d’esta­bli­ments, la Vall d’en Bas en té molt més. Sols no tindríem poten­cial, però uni­fi­cant-ho sí que en tenim. Què suposa el segell? Doncs estar en una pla­ta­forma naci­o­nal i inter­na­ci­o­nal. La con­se­lle­ria de Turisme va a fires a tot el món i nosal­tres, gràcies al segell, hi som pre­sents. I, per ara, som l’únic segell de mun­ta­nya de Girona. N’hi ha que ho tre­ba­llen, però per ara som els únics, i cal apro­fi­tar-ho.
Se’n treu prou suc des de les admi­nis­tra­ci­ons del poten­cial natu­ral i turístic que té la vall i el parc natu­ral de la zona volcànica de la Gar­rotxa?
A vega­des, trobo a fal­tar una mica d’inter­co­mu­ni­cació de dalt cap a baix entre les admi­nis­tra­ci­ons. El mis­satge de baix a dalt flu­eix, però a l’inrevés, a vega­des, costa una mica.
Fa un any i mig feien reu­ni­ons per ela­bo­rar el pla espe­cial del Bosc d’en Tosca. Com el tenen?
Encara no està total­ment defi­nit. Hi hem insis­tit molt des del muni­cipi de les Pre­ses. Tots tenim ganes de posar-hi ordre, però és veri­tat que el seu recor­re­gut ha que­dat una mica fre­nat. La volun­tat, però, de tre­ba­llar-lo i polir-lo és ben clara.
Com tenen el polígon indus­trial? Hi ha capa­ci­tat per con­ti­nuar crei­xent?
Diria que tenim un polígon impor­tant i modèlic, amb empre­ses de pri­mer ordre. Des del 2011, vam voler que fos un polígon acces­si­ble, de mobi­li­tat segura, ben comu­ni­cat pel que fa a les tele­co­mu­ni­ca­ci­ons i que s’hi sen­tis­sin a gust les empre­ses, i ho hem acon­se­guit. Pel que fa al grau d’ocu­pació, hi ha diver­sos pro­pi­e­ta­ris que tenen dis­po­ni­bles els seus ter­renys. Per tant, capa­ci­tat per créixer n’hi ha i, a més, hi ha demanda. No hi ha mes que no hi hagi alguna empresa que s’hi mos­tri interes­sada. Per tant, podria ser molt bé que en poc temps tinguéssim tot el polígon ocu­pat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia