Política

Tragèdia a Gènova

Desenes de morts en l’esfondrament d’un pont de l’autopista que uneix la capital de la Ligúria amb la frontera francesa

Indignació entre els experts, que havien denunciat reiteradament la perillositat del viaducte

Ahir al mig­dia a Gènova plo­via fort i sobre el pont Morandi, que tra­vessa la ciu­tat, hi havia trànsit lent. A més, era la vigília de Fer­ra­gosto, la festa de la mare de Déu d’agost, el començament de molts des­plaçaments per vacan­ces a Itàlia. La capi­tal de la Ligúria, però, està acos­tu­mada al col·lapse cir­cu­la­tori i als inten­sos i breus xàfecs esti­uencs.

Quan fal­ta­ven pocs minuts per a les dotze, de cop, un tram cen­tral de més de 100 metres de l’impo­nent via­ducte es va esfon­drar. Els vehi­cles que hi havia al damunt, una tren­tena de cot­xes i tres cami­ons, van caure al buit d’una altura de 45 metres. El nom­bre pro­vi­si­o­nal de vícti­mes mor­tals ahir a la nit era de 35 i la de ferits, de16, i hi havia 10 des­a­pa­re­guts.

Cor­rado Cusano tor­nava de la feina amb cotxe amb un com­pany i era damunt del pont, de més d’un kilòmetre de llarg, en el moment de l’esfon­dra­ment. “Ens hem sal­vat per cinc segons”, va expli­car ahir a la tarda, encara incrèdul, als micròfons de la tele­visió pública ita­li­ana. “Cir­culàvem a poc a poc; de cop hem sen­tit un soroll esfereïdor, ens hem girat i hem vist un forat gegant dos cot­xes dar­rere nos­tre”, va rela­tar. “La pri­mera cosa que he fet ha estat tru­car als fami­li­ars per dir-los que estava bé, tots els geno­ve­sos hi passàvem almenys un cop al dia, per aquest pont”, hi va afe­gir.

Un dels pri­mers a arri­bar al lloc dels fets poc després dels ser­veis d’emergències va ser Mat­teo Puc­ci­a­re­lli, peri­o­dista del diari La Repub­blica. “Sem­bla que hagi cai­gut una bomba, és una imatge apo­calíptica, hi ha molts de llençols blancs a terra”, va expli­car. En la com­pli­cada ope­ració de sal­va­ment per tro­bar super­vi­vents entre les tones de runa hi han tre­ba­llat més de 300 per­so­nes, entre bom­bers i pro­tecció civil d’arreu del país.

Impacte a la via del tren

Entre els morts hi ha un nen de deu anys. Els bom­bers van poder treure en vida almenys qua­tre per­so­nes. Una és Davide Cape­llo, fut­bo­lista del Legino, que va sobre­viure a la cai­guda de 45 metres dins el seu cotxe i està en bones con­di­ci­ons.

El via­ducte Morandi conduïa a l’entrada de l’auto­pista A-10, que uneix Itàlia amb l’Estat francès. Situat a la part oest de Gènova, entre els bar­ris de Sam­pi­er­da­rena i Cor­ni­gli­ano, era indis­pen­sa­ble per moure’s per la ciu­tat i s’alçava sobre una zona habi­tada. El tram ensor­rat no va caure de ple sobre la part on hi ha cases, sinó sobre la via del tren, el riu Pol­ce­vera, unes naus indus­tri­als tan­ca­des i uns magat­zems. Amb tot, però, una cin­quan­tena de per­so­nes de les cases del cos­tat van ser eva­cu­a­des.

El trànsit fer­ro­vi­ari va que­dar tallat i Gènova, aïllada. “Ara la ciu­tat ha que­dat divi­dida en dos, d’est a oest, i la situ­ació és difícil de resol­dre, durarà anys”, va expli­car el vice­mi­nis­tre d’Infra­es­truc­tu­res, Edo­ardo Rixi, que és genovès.

Pel pont Morandi, prin­ci­pal via d’accés a Gènova, ciu­tat portuària, hi cir­cu­la­ven més de 25 mili­ons de vehi­cles l’any, molts de gran tonatge. Era una artèria neuràlgica d’Itàlia i l’acci­dent afec­tarà també el trans­port de mer­ca­de­ries. Porta el nom de l’arqui­tecte que el va dis­se­nyar, Ric­cardo Morandi, i va ser cons­truït entre el 1963 i el 1967. De bon començament el via­ducte va des­per­tar recels entre els experts, que en qüesti­o­na­ven la segu­re­tat. Al llarg dels anys s’hi han hagut de fer nom­bro­ses i cos­to­ses repa­ra­ci­ons. Segons alguns tes­ti­mo­nis de l’empresa de neteja muni­ci­pal, que té el magat­zem sota el pont –i on dos tre­ba­lla­dors hi han mort escla­fats per la runa–, feia set­ma­nes que del via­ducte que­ien tros­sos de ciment.

La hipòtesi que pogués des­plo­mar-se o que calgués demo­lir-lo per motius de segu­re­tat era pre­sent en el debat públic a Gènova des de fa temps.

Alter­na­tiva des­car­tada

Des dels anys vui­tanta hi havia una pro­jecte d’auto­pista alter­na­tiva per des­con­ges­ti­o­nar-lo, ano­me­nada La Gronda, al qual el minis­tre d’Infra­es­truc­tu­res, el gri­llino Danilo Toni­ne­lli –ahir, la pri­mera auto­ri­tat a reac­ci­o­nar–, fa poc va dir que volia tallar el finançament. En el blog de Beppe Gri­llo, el lloc web del Movi­ment 5 Estre­lles (M5E), hi havia un text del 2013 que s’opo­sava a la cons­trucció de La Gronda i s’hi podia lle­gir:“Ens expli­quen de fa temps el conte que el pont Morandi pot caure de forma immi­nent, quan l’empresa que ges­ti­ona les auto­pis­tes ha dei­xat clar que pot resis­tir 100 anys més.” Poc després de l’esfon­dra­ment del pont, el text va des­a­parèixer del blog del M5E.

Entre el col·lec­tiu d’engi­nyers ita­li­ans hi ha molta indig­nació perquè les auto­ri­tats no havien escol­tat les veus d’alarma sobre la peri­llo­si­tat del pont, con­si­de­rat ja mal pro­jec­tat de bon començament. “L’ensor­ra­ment del pont Morandi, una tragèdia anun­ci­ada”, és el títol del comu­ni­cat que han pen­jat en el lloc web Ingeg­ni­eri.info, en què el col.​lectiu d’engi­nyers ita­li­ans ana­litza per què el pont estava mal cons­truït i n’expli­quen les deficiències tècni­ques.

L’engi­nyer Anto­nio Bran­cich, pro­fes­sor de cons­truc­ci­ons a la Uni­ver­si­tat de Gènova, un dels pri­mers d’aler­tar, fa anys, de la peri­llo­si­tat del via­ducte, va asse­gu­rar, con­tra­di­ent alguns mit­jans, que el xàfec d’ahir no va tenir res a veure amb l’enfon­sa­ment. “És la baja­nada més gran que he sen­tit sobre aquest tema: una mica d’aigua no fa caure un pont”, va sen­ten­ciar aquest expert.

La hipòtesi prin­ci­pal, segons les auto­ri­tats ita­li­a­nes, de l’esfon­dra­ment del via­ducte és un pro­blema estruc­tu­ral. La fis­ca­lia de Gènova, per la seva banda, ha obert una inves­ti­gació per “homi­cidi per negligència múlti­ple”.

LA FRASE

Sembla que hagi caigut una bomba, és una imatge apocalíptica
Matteo Pucciarelli
PERIODISTA DE ‘LA REPUBBLICA’


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia