Política

El govern de Sánchez evita de nou dir si preveu l’indult

Delgado acusa Cs i el PP “d’avançar-se als jutges sentenciant” i avisa que la llei del 1870 no exclou ningú

El president retreu a Tardà que parli de jutges “comprats” i alhora demani ordres a la fiscalia

El Congrés viu un intent set­ma­nal de Ciu­ta­dans i el PP de posar el govern de Pedro Sánchez con­tra les cor­des exi­gint-li que ara, tres mesos abans del judici als pre­sos polítics al Suprem, pro­meti que no indul­tarà els líders de l’1-O, un flanc en què Albert Rivera i Pablo Casado donen per feta la con­demna, i per rebel·lió. “L’actual llei del 1870 no esta­bleix excep­ci­ons i el que plan­te­gen és il·legal. S’avan­cen als jut­ges sen­ten­ci­ant i ja els con­si­de­ren cul­pa­bles”, va denun­ciar la minis­tra de Justícia, Dolo­res Del­gado, tot evi­tant dir sí o no.

Si bé Rivera es vanta que ja va acor­ra­lar Sánchez el 31 d’octu­bre quan va dir que “a Lle­do­ners es pac­ten indults” i l’inquilí de La Mon­cloa va elu­dir dir sí o no a la gràcia en aque­lla sessió de con­trol, ahir Cs tor­nava a la càrrega amb una inter­pel·lació a la minis­tra de Justícia.

Com jurar a Santa Gadea

“La qüestió és la seva jura de Santa Gadea cons­ti­tu­ci­o­nal: és l’indult als col­pis­tes el preu del llo­guer de La Mon­cloa?”, va exi­gir el dipu­tat de Cs i vice­pre­si­dent del Congrés, Igna­cio Pren­des. Ras i curt: Cs va equi­pa­rar dir sí o no ara als indults amb el jura­ment exi­git pel Cid que pre­te­sa­ment va haver de fer Alfons VI de Lleó a l’església de Santa Gadea de Bur­gos el 1072 per pro­var que no havia pres part en l’assas­si­nat del seu germà, el rei Sanç II de Cas­te­lla. A l’excursió medi­e­val de Pren­des, la minis­tra de Justícia hi va res­pon­dre lle­gint la llei de l’indult del 1870, ara en revisió al Congrés. “L’inici de l’arti­cu­lat ja és una mala notícia per a vostès: «Qual­se­vol reu per qual­se­vol delicte pot ser indul­tat»”, citava Del­gado. “Pujava a la tri­buna amb pre­o­cu­pació, ara ja estic ater­rit”, va dir Pren­des amb veu greu i des­fer­mant una ovació de Rivera i els seus al pànic del com­pany.

Més cris­pat encara va ser el xoc entre Del­gado i Bea­triz Escu­dero, la dipu­tada del PP que fa un mes va dir “imbècil” a Gabriel Rufián i que ahir va acu­sar la minis­tra d’“aju­dar col­pis­tes cata­lans i amics de ter­ro­ris­tes” a través de l’advo­ca­cia de l’Estat. “És trans­pa­rent només quan li diu maricón i nenaza al minis­tre de l’Inte­rior”, li va dir Escu­dero. Del­gado va recor­dar al PP que Mari­ano Rajoy va situar com a advo­cada de l’Estat Marta Silva de Lapu­erta, neboda del tre­so­rer Álvaro Lapu­erta, i “casu­al­ment no es va per­so­nar en el cas de la cai­xaB del PP”. Tant Cs com el PP denun­cien que el PSOE dilata la ponència que estu­dia la reforma de la llei de gràcia vigent des del segle XIX –l’època del Sexenni Democràtic i de la regència del gene­ral Ser­rano–, men­tre que la resta de grups acusa “les dre­tes” de per­ver­tir-la con­tra Cata­lu­nya perquè el PSOE la va regis­trar el 2016 per pro­hi­bir el perdó a cor­rup­tes i con­dem­nats per violència mas­clista.

Duel Sánchez-Tardà

Prèvia­ment, en la sessió de con­trol, Sánchez i Tardà (ERC) topa­ven per la inde­pendència judi­cial. Tardà va equi­pa­rar la fis­ca­lia amb la bri­gada poli­ti­co­so­cial fran­quista i va cul­par Sánchez de no ser capaç de des­fer el relat vio­lent de la fis­ca­lia davant un judici de l’1-O que té la “fina­li­tat política d’escar­men­tar Cata­lu­nya amb una sentència que ja està sig­nada”. “Ens dema­nen que poli­tit­zem la justícia i no: Espa­nya és un estat social i democràtic”, reba­tia el pre­si­dent. En la rèplica, Sánchez va retreure a Tardà que parli de jut­ges “com­prats” després de l’acord PSOE-PP per entro­nit­zar Manuel Marc­hena a l’òrgan de govern dels jut­ges (CGPJ) i alhora reclami a un pre­si­dent que doni ordres a la fis­ca­lia. “Totes les ins­ti­tu­ci­ons poden ser objecte de crítica i algu­nes merei­xen autocrítica, no només el poder judi­cial i no només a Madrid”, reblava Sánchez.

Ens demanen que polititzem la justícia i no: Espanya és un estat social i democràtic
Pedro Sánchez
president espanyol
El judici de l’1-O té la finalitat política d’escarmentar Catalunya amb una sentència ja signada
Joan Tardà
portaveu d’erc al congrés
L’inici de l’articulat ja és una mala notícia per a Cs: «El reu de qualsevol delicte pot ser indultat»
Dolores Delgado
ministra de justícia
Hi ha dos Sánchez: un veia claríssim un delicte de rebel·lió i el d’ara insta l’advocacia a retirar l’acusació
Pablo Casado
president del pp
És la jura de Santa Gadea constitucional: l’indult als colpistes és el seu preu del lloguer de La Moncloa?
Ignacio Prendes
vicepresident del congrés (Cs)
La ministra Delgado només és transparent quan diu ‘maricón’ i ‘nenaza’ al ministre de l’Interior
Beatriz Escudero
diputada del pp

La cita espanyolista de Casado punxa i Rivera ni hi va

La gran cimera espanyolista amb què el president del PP, Pablo Casado, volia fer una conjura constitucionalista contra l’independentisme va punxar ahir al Congrés. Qui va desinflar la cita d’entrada va ser Albert Rivera, que no va voler la foto amb Casado, no hi va anar i va delegar la representació de Ciutadans en Ignacio Prendes, vicepresident del Congrés. La que havia de ser la fotografia d’unitat espanyolista va ser un retrat de quatre: Casado, Prendes, Isidro Martínez Oblanca (Foro Astúries) i Carlos Salvador (UPN). “Una cita superpositiva”, va lloar la portaveu del PP, Dolors Montserrat.

Després d’una cita que no va aplegar ni Coalició Canària i en la qual Casado hi va vetar d’entrada el PSOE, ahir era el representant de Ciutadans el que reclamava el “rescat” del PSOE en futures cites. El màxim que va concedir Montserrat és que la cita espanyolista quedi “oberta” a l’entrada del PSOE “si sempre s’ha considerat constitucional” i si “realment vol evitar que l’independentisme català trenqui Espanya”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia