Política

Lluc Salellas

Alcaldable per Guanyem Girona

“Volem una Girona que redueixi les desigualtats”

Proposa un model de ciutat “de drets, que cuida, justa, que és sostenible” i que “els barris en siguin el motor”

Sosté que la seva “és la proposta que garanteix aquest relleu polític, la resta és continuar mirant èpoques i dinàmiques passades”

Serem un govern que treballarà inequívocament per assolir la República catalana des dels municipis
Volem liderar el projecte perquè Girona sigui una ciutat amable, sostenible i que doni qualitat de vida a la seva gent

El regidor Lluc Salellas lidera aquest nou projecte “de canvi en clau social, democràtica, popular i republicana”.

Guanyem Girona neix en aquestes eleccions municipals. D’on sorgeix?
Sorgeix d’una anàlisi compartida de persones molt diferents i d’opcions polítiques que comparteixen el sobiranisme d’esquerres que creuen que és l’hora d’un relleu polític a la ciutat que posi al centre els drets, una ciutat que cuidi la seva gent, una ciutat sostenible i una ciutat que exerceixi la capitalitat des de la cooperació. Aquest relleu polític necessita una força, com en aquest cas és Guanyem, que sigui transversal, que sigui potent i que pugui aspirar a guanyar les eleccions municipals. Aquest és el camí, i per això gent diversa ens hem trobat pel camí, ens hem ajuntat i hem tirat endavant aquest projecte comú. El nostre serà un govern que treballarà inequívocament per assolir la República catalana des dels municipis. Aquest serà un element central, però no serà l’únic en la nostra tasca del dia a dia.
Heu aglutinat un munt de personalitats de molts àmbits. És una dinàmica força freqüent en aquestes eleccions.
No és un fitxatge de persones concretes, sinó que hi ha una feina prèvia de mesos, que comença ja el 2018, amb trobades amb organitzacions, amb persones, de compartir anàlisis, propostes, i que finalment acaba constituint una candidatura on es troben persones d’àmbits professionals, polítics, d’entitats molt diversos. Això és molt diferent del que està passant en altres opcions polítiques, que acaben sent molt personalistes.
Quin és el model de ciutat ideal?
Com deia, la ciutat ideal seria una ciutat dels drets, que cuida, justa, que és sostenible, però sobretot que posi la vida al centre. És aquella ciutat que redueix les desigualtats que existeixen entre gironins i gironines i que potencia que els barris, allà on viu la gent, siguin el motor de la ciutat. Fer una ciutat conjunta, col·lectiva, participativa, on els barris prenen el protagonisme que no han tingut en els últims anys. Una ciutat que no només funcioni amb el dia a dia, sinó que pensi amb una previsió de deu o quinze anys. Per això, una de les propostes que portem és un pla de ciutat que situï on volem Girona d’aquí a una dècada en aspectes tan importants com ara el social, l’ambiental, de gènere, de model econòmic. Creiem que això és totalment imprescindible en el pròxim mandat.
Els veïns de molts barris diuen que se senten insegurs. Què cal fer?
Que la gent se senti segura en el seu dia a dia és imprescindible. A Guanyem, la seguretat la veiem en dos àmbits. D’una banda, cal canviar el model policial actual, que és excessivament centralitzat, i apostar per un model de policia que se centri en la presència en els barris, en el treball, en el cos a cos, en les persones i els veïns. A més, que ho faci formada des d’una òptica de diversitat de gènere, d’opció sexual, de procedència, cultural. D’altra banda, seguretat també és que la gent tingui dret a l’habitatge, tingui garantia d’una educació pública de qualitat, que tingui un accés a la salut, no només pel que fa a centres sanitaris, sinó també quant a coneixement, per exemple en alimentació. Això implica fer polítiques en els barris en aquests àmbits, que considerem que s’han desatès. Si la gent té assegurat l’accés a l’habitatge, no hi haurà ocupacions. Si no hi ha problemes de llum en alguns barris, doncs segurament hi haurà menys conflictivitat.
Els apartaments turístics entorpeixen el mercat immobiliari a la ciutat?
Són 700 habitatges turístics que no s’utilitzen per a habitatge diari, per a la gent que viu a la ciutat els 365 dies l’any. Per tant, són habitatges que surten de l’oferta que permetria equilibrar, per exemple, el preu del lloguer. Si hi hagués més oferta, el preu segurament baixaria. Qui digui que els pisos turístics no influeixen en el mercat de l’habitatge està equivocat, perquè les dades ho contradiuen. El problema hi és. El més greu és que durant aquests anys no s’ha fet política per evitar que això vagi a més. Nosaltres proposem una moratòria que ens permeti analitzar on som, promoure que hi hagi un altre tipus d’habitatge i fer-ho junt amb la Mesa de l’Habitatge, que ara mateix està anul·lada pel govern.
Quines solucions proposa pel que fa als problemes que genera el turisme?
El turisme és un actor important a la ciutat i ho ha de continuar sent. Però les polítiques públiques han d’anar destinades a promoure altres sectors econòmics que no han estat centrals. Un dels objectius és que la riquesa que genera el turisme reverteixi no en pocs sinó en el conjunt de la ciutat. Així, el que hem de fer amb el turisme és reordenar-lo. Per exemple, que el pressupost públic no hi destini tants diners, que busquem mecanismes perquè la mobilitat no afecti com està afectant els veïns, que busquem fórmules en l’àmbit dels residus, que són molts i que acabem pagant entre tots. Tot plegat ajudarà a tenir un turisme de qualitat i equilibrar el que ara mateix està desequilibrat. És un problema que els veïns se sentin molestos pel turisme i hi hem de trobar solucions.
En aquest model de ciutat ideal, la mobilitat serà un punt clau?
El vehicle motoritzat privat ha de tenir més limitacions. Avui dia ningú es queixarà perquè el Barri Vell fa uns anys fes l’aposta per convertir-se en illa de vianants. En els últims vuit anys no hi ha hagut cap espai de la ciutat on s’hagi fet un projecte d’aquest nivell. Cal una ciutat que prioritzi els vianants, la mobilitat en bicicleta i el transport públic col·lectiu. Per fer això no només es poden construir carrils bici, s’han de fer polítiques de millores amb el bus i potenciar que els espais de voreres guanyin pes en aquest model actual que està pensat per al cotxe privat. Això no ho aconseguirem en un mandat. Volem liderar el projecte pel qual el 2030 Girona haurà evolucionat cap a una ciutat amable, sostenible i que dona qualitat de vida a la seva gent.
Què els diria als indecisos a qui els fa por votar Guanyem perquè el consideren un partit més a l’extrem?
Ara mateix hi ha un consens que cal un relleu polític a la ciutat. Aquest relleu passa per una nova generació de persones, formades, professionals, amb idees, i que a més ho posen a disposició de la gent i de les necessitats que tenen els barris i els ciutadans. La nostra és la proposta que garanteix aquest relleu, la resta és continuar mirant èpoques i dinàmiques passades. Jo els diria que nosaltres el que som és un partit que estem mirant més al futur i que estem posant sobre la taula els temes centrals de la vida de cada dia de la gent per garantir-los, no perquè quedin exclosos de les decisions.
Sols està clar que no podeu tirar endavant els projectes. Amb qui ho faríeu?
Nosaltres sortim a guanyar. Tenim un projecte molt sòlid capaç de guanyar les eleccions. Un cop ho hàgim fet, el que farem serà liderar també una nova manera de governar. Necessitarà pactes, i els pactes no es treballaran a última hora o dues hores abans del ple, sinó que es faran amb un marge de temps, amb transparència i informació. Per a nosaltres, la política és alguna cosa més coral i més col·lectiva.

Periodista, politòleg i activista social

Lluc Salellas i Vilar (Girona, 1984), veí del barri del Mercadal, és periodista i politòleg. Té un màster en ciència política per la Universitat d’Edimburg. Ha treballat de periodista en diversos mitjans i ha participat en moviments socials de la ciutat. El 2015 va ser escollit regidor a l’Ajuntament de Girona per la CUP-Crida per Girona, que té quatre representats al ple, i diputat a la Diputació de Girona. El novembre passat va deixar el secretariat nacional de la CUP, del qual era el portaveu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia