Colau vol ser l’alcaldessa que lideri una “revolució verda”
Barcelona en Comú centrarà la campanya en la guerra al vehicle privat i la contaminació, i en una aposta decidida per una ciutat sostenible
“La ciutat té un aire no potable”, adverteix Ada Colau
Mirada llarga per consolidar el canvi de paradigma polític iniciat fa quatre anys al crit de “sí que es pot”, posat d’alcaldessa que ha repensat la ciutat i que aposta per un model clar i, finalment, una estratègia arriscada, que interpel·la directament la gran bossa del votant de classe mitjana establert al gran Eixample o Gràcia, i que es concreta en una crida a posar en marxa la “revolució verda” que ha de transformar Barcelona en una ciutat respirable i habitable de cara al futur.
Aquest és el posat i el programa amb què Ada Colau va saltar ahir definitivament a l’arena electoral, la setmana que es posarà en marxa la campanya, en una conferència a l’espai Francesca Bonnemaison –que no es va omplir del tot– en què va presentar el seu projecte de transformar Barcelona del gris al verd, és a dir de la dominació del cotxe a l’espai ciutadà.
Colau va proclamar que el seu no és un projecte a curt termini, sinó que la seva proposta és la de posar en marxa una ciutat que tingui com a referents principals les necessitats dels nens i nenes que l’habiten, en el sentit de fer-los créixer en un espai saludable a la vegada que es prepara la ciutat que aquests infants hauran de governar en un futur.
Amb aquesta idea, Colau va anar desgranant tot un seguit de mesures concretes que tenen com a comú denominador la guerra al vehicle privat, que anirà perdent pes específic a favor d’espais verds i per a vianants. També en zones on aparentment aquesta transformació sembla impossible, com l’Eixample. També semblava impossible que la gent no fumés als cines o no aparqués damunt les voreres, va recordar l’alcaldessa.
Ada Colau va advertir de la necessitat imperiosa de posar en marxa aquesta “revolució verda” citant les dades de salut de la ciutat que diuen que cada any es produeixen 350 morts per culpa de la contaminació, i alertant que l’aire de la ciutat és “no potable”. En aquest sentit, va advertir que Barcelona està davant “una cruïlla històrica” en què cal donar una “resposta integral”.
Aquesta revolució que plantegen els comuns té, a més de la transformació del transport, una pota en la transició energètica, una altra en la potenciació de l’economia circular i, finalment, l’impuls d’un nou urbanisme verd. Colau va advertir que no es tracta d’improvisar res, sinó de continuar amb el camí iniciat aquest mandat amb el projecte de tramvia de la Diagonal, les illes de vianants de Poblenou o Sant Antoni, o els projectes de pacificació de la Via Laietana i l’extensió del carril bici.
L’alcaldessa va dibuixar un eixample de color verd amb tres eixos verticals i tres d’horitzontals amb places per a persones on ara hi ha interseccions d’asfalt per a cotxes.
Respirar a l’escola, una prioritat
Ada Colau va parlar ahir molt dels nens, com a present a preservar i també com a futur a potenciar. Amb aquesta idea, l’objectiu dels comuns és tirar endavant un pla que s’anomena l’Escola respira i que consisteix a fer possible un cinturó verd a l’entorn dels centres escolars de la ciutat que estan situats en espais d’alta densitat del trànsit. Colau va assegurar que el pla mira lluny, en l’horitzó del 2030, però que ja en el pròxim mandat es vol actuar en un centenar d’escoles. Es reduirà el trànsit a l’entorn dels edificis escolars, es faran ecoxamfrans (com el que ja funciona a l’institut Balmes del carrer Consell de Cent) i es pretén que les escoles esdevinguin refugis climàtics amb la potenciació del verd als patis.