Cap a un transport públic més barat?
La majoria de les candidatures en les eleccions municipals proposen abaratir títols concrets o un servei gratuït per a determinats col·lectius
En contra, també hi ha propostes per crear peatges “de toxicitat” i “de congestió” per als vehicles que entrin a Barcelona
En la majoria de les matèries sectorials, els diferents grups que es presenten a les eleccions municipals a Barcelona fan propostes que estan a les antípodes. En les propostes de mobilitat lligades ara ja de manera clara a les de millora de la qualitat de l’aire, però, no n’hi ha tantes, de diferències, tot i que el tractament que es dona al vehicle privat sí que ho és. Moltes de les candidatures proposen o bé abaratir determinats títols de transport públic o bé, directament, tendir cap a la gratuïtat en alguns col·lectius, com ara els joves. El motiu? Més que admetre que el sistema actual no funcionarà correctament, almenys, fins a l’arribada de la T-Mobilitat, l’any 2021, la majoria de partits ho veuen com una mesura per incentivar l’ús del transport públic i, en conseqüència, reduir l’ús del cotxe privat i la contaminació que genera.
L’alcaldessa i candidata a la reelecció per Barcelona en Comú (BComú), Ada Colau, ha proposat un abaratiment de la T-Mes de 54 a 40 euros “perquè passi a ser d’ús quotidià”, el canvi de la T-Jove de trimestral a mensual amb un cost de 30 euros “per facilitar-ne l’ús entre la gent jove, que són els usuaris del present i del futur”. “No podem esperar a la T-Mobilitat, per això rebaixarem el preu de la T-Mes, ampliarem la T-16 fins a 3 zones de l’àrea metropolitana i incrementarem la xarxa de bus i la freqüència del metro”, ha defensat durant la campanya. Colau afegeix que “el mateix canvi dels títols” sufragaria aquests canvis de tarifes. Segons la candidata de BComú, per aconseguir “una Barcelona saludable i verda, que faci front a la contaminació amb polítiques valentes, cal incrementar un 30% la capacitat del transport públic”. Durant la campanya, Colau també ha proposat que el 75% dels carrers de la ciutat siguin “zones 30”, la connexió del tramvia per la Diagonal i l’increment de les freqüències del metro a 2 minuts i mig.
ERC no parla directament de reducció de tarifes, sinó de “racionalitzar-les“ gràcies a la T-Mobilitat. Aquesta nova targeta, a més, ha de servir, per als republicans, per “establir avantatges per als usuaris habituals, els joves, les persones grans, les que estiguin a l’atur, etcètera”. Entre les seves propostes de mobilitat, ERC aposta per fer avançar les obres de l’L-9 i l’L10, ampliar l’L-4 fins a la Sagrera, una connexió dels tramvies per la Diagonal “que garanteixi el retorn públic de la inversió”, augmentar les freqüències de pas dels autobusos i la construcció d’aparcaments dissuasius.
Junts per Catalunya (JxCat), que també recorda que l’harmonització de les tarifes arribarà amb la T-Mobilitat, aposta per un pla del vianant que preveu“ fer una ciutat més amable i més a la mida de les persones” i que inclou fer voreres més amples, pacificar carrers o millorar la protecció dels passos de vianants. Entre les propostes de JxCat hi ha també un pla de coordinació semafòrica global per evitar la congestió del trànsit, l’impuls de l’adquisició i ús del vehicle elèctric i el desplegament de punts de càrrega i descàrrega a tota la ciutat, promoure les inversions per finalitzar les obres de les línies L9 i L10 del metro, així com les ampliacions de les L1, L2, L3 i L4 o augmentar els busos de barri i fer aparèixer els que funcionen a demanda.
La plataforma de Manuel Valls, sota el paraigua de Ciutadans, proposa estudiar “la gratuïtat del metro” per als joves, en la línia de “promocionar el transport públic per lluitar contra la contaminació”. Valls, que considera que unir el tramvia “no és una prioritat”, sí que aposta pel bus elèctric i acabar les línies 9 i 10 del metro. El PSC defensa que el transport públic sigui totalment gratuït els dies en què es declari l’alerta per contaminació, “més com a mesura educativa”. Els de Jaume Collboni, que defensen la unió dels tramvies per la Diagonal, “per reduir la congestió i la contaminació a l’Eixample”, aposten per incentivar la transició cap al vehicle elèctric i acabar les obres de les línies 9 i 10 del metro.
El PP proposa establir la targeta T-18, que costaria 35 euros anuals als menors d’aquesta edat, i rebaixar la targeta jove a 50 euros a la zona 1. Per als populars, que veuen un despropòsit connectar els tramvies, les apostes de mobilitat passen per augmentar la freqüència de pas del bus, acabar les línies de metro i racionalitzar els carris bici.
La CUP defensa que cal reduir “almenys” el 50% del nombre de vehicles que actualment circulen per Barcelona i que per això cal “un pla de reducció de la velocitat als carrers, ampliar l’espai verd i els carrils bici segurs”. A més, els cupaires aposten per reduir les tarifes i que aquestes siguin “gratuïtes per als joves i les persones en vulnerabilitat econòmica”. Barcelona és Capital, per la seva banda, defensa que la unió del tramvia es decideixi en un referèndum vinculant i que es treballi en un model de transport públic “que tendeixi cap a la gratuïtat”.
Propostes de peatges
Dues formacions polítiques duen al seu programa electoral propostes de peatges, de peatges que podrien anomenar verds i que s’emmirallen en els que ja funcionen en ciutats com ara Londres. ERC defensa la posada en marxa d’un “peatge de toxicitat” que s’apliqui “en funció del grau de contaminació i el nivell d’ocupació dels vehicles” amb l’objectiu de reduir un 25% l’entrada diària de vehicles a la ciutat. Barcelona és Capital, la plataforma liderada per Jordi Graupera, aposta pel peatge de congestió, “mesura ja en marxa a Londres, Nova York, Estocolm o Milà”. La proposta dels de Graupera inclou un referèndum després del primer any per valorarne l’efectivitat.
BComú, JxCat i la CUP s’han mostrat disposats a estudiar possibles peatges, però un cop implementades les propostes de promoció del transport públic que defensen, mentre que el PSC, Valls i el PP s’hi oposen.