Política

L’esquelet del país, a examen

En el procés participatiu per perfilar una constitució catalana es discutirà sobre el futur dels consells comarcals o les vegueries

El marc competencial de cada administració, un altre front de debat

En el cas que Cata­lu­nya fos un estat inde­pen­dent, quina hau­ria de ser la seva orga­nit­zació ter­ri­to­rial? La pre­gunta és de tot menys fàcil de res­pon­dre, però és una de tan­tes que s’hau­ran de plan­te­jar durant el procés par­ti­ci­pa­tiu per con­sen­suar, o si més no inten­tar-ho, els prin­ci­pis doc­tri­nals d’una futura cons­ti­tució per al país. En el marc d’aquesta ini­ci­a­tiva, pro­mo­guda i exe­cu­tada a través de la pla­ta­forma Debat Cons­ti­tu­ent, avui es fa a Saba­dell una jor­nada for­ma­tiva en què, jus­ta­ment, es refle­xi­o­narà sobre quin hau­ria de ser l’esque­let político­ad­mi­nis­tra­tiu d’una even­tual república. Hau­ria d’estar divi­dida en comar­ques, o en vegue­ries? Els con­sells comar­cals hi tenen cabuda? I les dipu­ta­ci­ons? Aques­tes són algu­nes de les dis­cus­si­ons sobre les quals caldrà posar llum en els pro­pers mesos, i de les quals avui par­la­ran a Saba­dell el catedràtic del Depar­ta­ment d’Història Econòmica, Ins­ti­tu­ci­ons, Política i Eco­no­mia Mun­dial de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, Enric Tello; la doc­tora en gestió i orde­nació del ter­ri­tori per la Uni­ver­si­tat de Mon­treal i exdi­pu­tada de la CUP Mireia Boya, i el pro­fes­sor de dret admi­nis­tra­tiu de la Uni­ver­si­tat Pom­peu Fabra Josep Ramon Bar­berà.

No són poques les veus en el món polític, però també acadèmic, que con­si­de­ren que Cata­lu­nya té una estruc­tura política infla­ci­o­nada a escala supra-muni­ci­pal, amb un eixam d’orga­nis­mes que coe­xis­tei­xen amb com­petències difu­ses o, en alguns casos, que fins i tot es tre­pit­gen. A par­tir de les opi­ni­ons i rao­na­ments d’experts en la matèria, Debat Cons­ti­tu­ent plan­teja cinc mane­res pos­si­bles de divi­dir Cata­lu­nya d’una manera apa­rent­ment més raci­o­nal: en províncies, comar­ques, regi­ons, man­co­mu­ni­tats de muni­ci­pis o vegue­ries. El cas d’aquesta dar­rera figura és pot­ser un dels exem­ples més il·lus­tra­tius de la neces­si­tat peremptòria que hi ha d’endreçar el model ter­ri­to­rial autòcton. La cre­ació de les vegue­ries es va apro­var el 2010, però ara per ara el seu des­ple­ga­ment està més que atu­rat. El pro­jecte pre­veia la divisió del Prin­ci­pat en vuit uni­tats –el febrer del 2017 es va haver de fer una cor­recció de la llei ori­gi­nal per esme­nar l’error, cla­morós, de no haver-ne pre­vist una per al Penedès– que s’havien de con­ver­tir en una mena d’admi­nis­tració intermèdia entre els ajun­ta­ments i la Gene­ra­li­tat. Entre les com­petències que tenien assig­na­des les vegue­ries hi havia les de coor­di­nar i pres­tar ser­veis que trans­cen­dei­xin els límits d’un muni­cipi o comarca, ofe­rir assistència i suport –com ara tècnic– als con­sis­to­ris amb menys mus­cu­la­tura per assu­mir cer­tes càrre­gues i, en gene­ral, fer-se càrrec d’aque­lles tas­ques que li siguin dele­ga­des o bé per un ajun­ta­ment o bé per la mateixa Gene­ra­li­tat. Això almenys és el que diu la lle­tra de la llei. La rea­li­tat, però, és que aquest engra­natge està lluny d’estar ope­ra­tiu, fins al punt que, nou anys després, encara s’ha de refe­ren­dar la regu­lació sub­sidiària que deter­mini, per exem­ple, quina seria la capi­tal d’alguna d’aques­tes vegue­ries.

Un dels altres fronts de dis­cussió que vol obrir Debat Cons­ti­tu­ent és si cal man­te­nir les actu­als dipu­ta­ci­ons pro­vin­ci­als. Ja es pot donar per des­comp­tat que la res­posta serà un no. El futur dels con­sells comar­cals també és a l’agenda. Cre­ats el 1987, aquests ens s’encar­re­guen de garan­tir ser­veis i actu­a­ci­ons bàsiques a les pobla­ci­ons de les seves res­pec­ti­ves comar­ques, espe­ci­al­ment quan són nuclis petits. Actu­al­ment hi ha 40 con­sells exer­cint aquesta tasca, ja que el del Bar­ce­lonès està en procés de liqui­dació atès que el seu fun­ci­o­na­ment xoca, de ple, amb una altra ins­ti­tució més afer­mada com és l’Àrea Metro­po­li­tana. El pres­su­post glo­bal que van moure tots aquests orga­nis­mes durant el 2018 va pujar a 588 mili­ons d’euros. La doc­tora en gestió i orde­nació del ter­ri­tori per la Uni­ver­si­tat de Mon­treal Mireia Boya és del parer que cal reo­ri­en­tar el rol dels con­sells comar­cals, “que pot­ser tenen sen­tit en zones on els ajun­ta­ments neces­si­ten man­co­mu­nar ser­veis, però, en canvi, no tant a l’entorn de Bar­ce­lona, on les seves fun­ci­ons se super­po­sen amb ins­ti­tu­ci­ons com l’Àrea Metro­po­li­tana”.

A banda, però, de tenir esbos­sada la car­cassa admi­nis­tra­tiva del país sobre el ter­ri­tori, una de les altres qüesti­ons que també hau­ria de deter­mi­nar una carta magna cata­lana és què fa i què deixa de fer, ni que sigui a grans traços, cadas­cun d’aquests òrgans. La lle­tra menuda i el detall ja es traçarà en una regu­lació poste­rior. En aquest con­text, una de les qüesti­ons que també s’hau­ran de dis­cer­nir en el procés par­ti­ci­pa­tiu és si s’opta per un model on és la Gene­ra­li­tat qui con­cen­tra la major part d’atri­bu­ci­ons polítiques o, per con­tra, aques­tes reca­uen sobre els ajun­ta­ments. També hi ha l’opció d’una fórmula intermèdia en què serien les vegue­ries o con­sells comar­cals els que absor­bi­rien més com­petències i, en lògica con­seqüència, més marge de mani­o­bra pres­su­pos­tari. Pel catedràtic d’història econòmica, ins­ti­tu­ci­ons, política i eco­no­mia mun­dial de la UB, Enric Tello, el debat cons­ti­tu­ci­o­nal, però, no s’ha de cir­cums­criure, només, a l’àmbit admi­nis­tra­tiu, sinó que també ha d’entrar de ple en la pro­blemàtica de la desi­gual­tat ter­ri­to­rial que hi ha entre les àrees metro­po­li­ta­nes del país i les rurals. “Tenim un pro­blema històric d’ini­qui­tat que ha creat un sen­ti­ment de des­greuge històric que cal cor­re­gir”, refle­xi­ona.

El de l’orga­nit­zació política admi­nis­tra­tiva és un dels set àmbits temàtics de deli­be­ració en què s’ha divi­dit el procés par­ti­ci­pa­tiu. A par­tir de novem­bre, i un cop fina­lit­zin les jor­na­des de for­mació com la que avui es fa a Saba­dell, és quan començaran les dis­cus­si­ons ober­tes a la ciu­ta­da­nia sobre tots els blocs que hau­ran de donar forma a l’embrió d’una carta magna, i que es cana­lit­za­ran a través de 52 agru­pa­ci­ons o ente­ses dis­tribuïdes per tot el Prin­ci­pat. Els resul­tats de les dis­cus­si­ons seran sis­te­ma­tit­zats per un Fòrum Cívic i Social que les ele­varà després al Par­la­ment. Això, però, no serà abans de mit­jans del 2020.

LES FRASES

L’organització territorial del país s’ha de simplificar per, entre altres coses, evitar episodis opacs
Mireia Boya
doctora en gestió i ordenació del territori
Una constitució del segle XXI també ha d’abordar qüestions com ara la iniquitat entre territoris
Enric Tello
catedràtic d’Història Econòmica i Institucions, entre d’altres


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia