Política

nova caledònia

El nou referèndum d’independència serà el 6 de setembre de l’any que ve

El segon referèndum sobre la inde­pendència de Nova Caledònia, sota admi­nis­tració fran­cesa des del 1853, ja té data. Serà el 6 de setem­bre de l’any que ve, segons van anun­ciar ahir les auto­ri­tats de l’arxipèlag del Pacífic. “Aquesta data per­met asse­gu­rar que la votació es desen­vo­lupi per­fec­ta­ment, al marge de pro­ble­mes legals o mate­ri­als”, va indi­car en un comu­ni­cat l’Alt Comis­sa­riat de la República, que repre­senta l’Estat francès en aquest ter­ri­tori situat a uns 1.500 quilòmetres a l’est d’Austràlia. Nova Caledònia va cele­brar un pri­mer referèndum d’auto­de­ter­mi­nació, el 4 de novem­bre de 2018, que es va sal­dar amb una victòria dels par­ti­da­ris de la uni­tat amb França. L’acord de Nouméa, sig­nat el maig de 1998, pre­veu que se cele­brin fins a tres referèndums en el cas que es rebutgi la inde­pendència en els dos pri­mers. Con­vençuts que el temps els per­metrà gua­nyar vots, els inde­pen­den­tis­tes defen­sa­ven cele­brar el segon referèndum “el més tard pos­si­ble dins del ter­mini legal”, el novem­bre del 2020, al con­trari dels par­ti­da­ris de la uni­tat amb França, que apos­ta­ven per con­vo­car-lo al juliol.

El 10 d’octu­bre pas­sat es va arri­bar a un com­promís amb dates pro­vi­si­o­nals: el 30 d’agost i el 6 de setem­bre del 2020. Final­ment el pri­mer minis­tre francès, Edo­uard Phi­lippe, s’ha decan­tant per l’última per evi­tar que el futur polític de Nova Caledònia sigui motiu de pugna en les muni­ci­pals fran­ce­ses del pro­per març. L’objec­tiu, va dir, és que la votació sigui tan “irre­prot­xa­ble” com la pri­mera. Si torna a gua­nyar el no a la inde­pendència, doncs, encara es podrà cele­brar un ter­cer referèndum el 2022. En la pri­mera votació els par­ti­da­ris de la uni­tat amb França es van impo­sar amb un 56,4% dels vots, però la victòria de l’uni­o­nisme va ser força més ajus­tada del que pre­ve­ien els son­de­jos. Els par­ti­da­ris de la inde­pendència, rei­vin­di­cada majo­ritària­ment pel poble autòcton dels canacs, van obte­nir un 43,6%. El resul­tat va ser ava­lat per l’alta par­ti­ci­pació en la votació, un 80,63%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.