IGNASI GIMÉNEZ (PSC)
PRESIDENT DEL CONSELL COMARCAL DEL VALLÈS OCCIDENTAL
“Hi ha més dietes sense justificar del cas Mercuri”
“Ens oposarem a qualsevol possibilitat de sobreseïment del cas que demanin els investigats i aportarem noves proves al jutge”
“Ens hem de plantejar si volem treballar amb empreses no implicades en la resolució dels problemes dels veïns”
“Hi havia una despesa política sobredimensionada i l'hem reduït més d'un 50%”
Dibuixant el futur
Amb 37 anys, i havent exercit de periodista a Ràdio Barcelona i a l'Ajuntament de Badia, aquest castellarenc afiliat al PSC des del 2000 es va convertir en regidor el 2001 i va acabar sent alcalde del municipi el 2007. Ha revalidat dues vegades el càrrec amb majoria absoluta. Aquest aficionat al dibuix marca el traç del Consell Comarcal des de l'estiu del 2015. L'entrevista sencera, a www.elpuntavui.cat.
S'ha d'afrontar el debat de la municipalització sense apriorismes i sense dogmatismes
La renovació del PSC a Sabadell, i també en altres municipis, ha de ser en el fons i en les formes
En un any i mig al capdavant del Consell Comarcal, ha canviat les dinàmiques i les formes d'una institució molt tocada arran del cas Mercuri. Al llarg de l'entrevista, repassa temes que afecten la comarca i també el PSC.
Què va fer que es decidís a ser president en un moment de poc prestigi del Consell Comarcal?
Havia estat un dels epicentres del cas Mercuri i vaig posar com a condició tenir les mans lliures per fer els canvis necessaris. Vam tenir clar que ens havíem de presentar com a acusació particular en les dues peces que ens afectaven i ho hem fet de manera contundent. Volem arribar al fons de la qüestió, rescabalar els danys que s'hagin produït al Consell Comarcal i ser exemplars com a administració pública. Ens oposarem a qualsevol possibilitat de sobreseïment del cas que demanin els investigats. Aportarem noves proves al jutge, perquè a través de controls interns hem vist que, presumptament, hi ha més dietes de les que apareixen en el cas Mercuri que no estan justificades correctament.
També tenia fama de ser una “agència de col·locació” de càrrecs...
Aquesta qüestió és més procedimental i és difícil de demostrar. Tenim proves fefaents de l'existència d'una presumpta malversació de fons.
De quina magnitud de diners?
Afecta la gerència dels consorcis i parlem de desenes de milers d'euros. Cal afegir-hi, com a fet inaudit i destacable, que un membre d'un partit polític s'ha presentat a través de la institució com a acusació particular contra membres del seu mateix partit.
S'esperava trobar aquest panorama?
Crec que bàsicament hi havia un estil de gestió del Consell Comarcal que afavoria que es poguessin produir aquestes situacions i ara estem posant les condicions perquè no torni a passar. No apareix en el cas Mercuri ni és il·legal, però hi havia una despesa política sobredimensionada i l'hem reduït més d'un 50%. Significa posar fi als cotxes oficials i a les targetes de crèdit, menys dietes i salaris, que no hi hagi càrrecs de confiança i la reducció de les assignacions als grups. No estava justificada la despesa que hi havia en els òrgans polítics per les tasques que desenvolupaven.
Aquest és l'estil Giménez?
En qualsevol cas, és el que toca pel moment en què està la institució, la comarca i el país. Hem de ser capaços de donar explicacions i, en el cas que cadascú li pertoqui, demanar disculpes pel que s'hagi pogut produir des d'aquesta institució.
Algú dirà que no cal que hi hagi consells comarcals. Com els defensa vostè?
És una administració de segon grau que gestiona serveis des de la proximitat que segurament la Generalitat no podria gestionar. Si la voluntat és mantenir-los, ens han de dotar del finançament necessari i, si no hi han de ser, caldrà una administració de segon grau –en pots dir vegueria o àrea metropolitana– per gestionar els serveis socials i d'atenció a les persones. S'hi destinen vuit de cada deu euros del pressupost. S'ha aconseguit construir un relat conjunt amb una agenda social. Hem estat capaços que la Generalitat hagi assumit una reformulació de la gestió i de l'adjudicació de les beques menjador, i que les concessionàries d'aigua hagin habilitat un fons social per a famílies vulnerables. Treballem amb els ajuntaments per pressionar elèctriques i gasístiques perquè l'habilitin... Hem de consensuar respostes conjuntes a problemàtiques comunes, com les ocupacions, i no valen grans declaracions. Hem de ser valents per respondre de manera sincera.
Les sancions a empreses, com va passar amb els bancs, seran l'única manera de crear el fons?
Ens hem de plantejar si volem continuar treballant amb empreses que no estan implicades en la resolució dels problemes que tenen els veïns. I haurem de plantejar incloure clàusules en les licitacions perquè s'hi comprometin. A Castellar ja ho fem treballant amb Som Energia.
També hi ha consens en les infraestructures?
Juntament amb la Generalitat, s'ha licitat un estudi de mobilitat del Vallès Oriental i del Vallès Occidental per fer una reflexió estratègica de les necessitats perquè tothom s'hi pugui sentir còmode per anar a Foment a explicar-ho. És el pol industrial del sud d'Europa i hi ha un dèficit d'infraestructures des de fa temps.
Terrassa i Sabadell han viscut anys d'esquena. Quin paper tenen en la nova etapa del Consell Comarcal?
Just en el moment de canvis polítics a la comarca, és quan més han millorat les relacions. A vegades pensem massa en partits i no en la confiança i la sintonia entre les persones i els equips. També ha entrat una nova generació d'alcaldes més joves que comparteixen referents i una mateixa cultura política. I això suma.
Veu la possibilitat de mancomunar serveis entre les dues capitals?
No em semblaria desassenyat. El tema de les municipalitzacions s'ha situat al centre de l'agenda política, però hem de ser capaços d'afrontar aquest debat sense apriorismes i sense dogmatismes, i pensar que hi ha altres fórmules de gestió com ara mancomunar serveis, entitats mixtes, delegació a entitats socials... I s'ha de reivindicar que hi ha empreses que són transparents en la gestió. Abans es posaven límits a la capacitat de l'administració per actuar i intervenir, i ara sembla que passa a la inversa, que hem de gestionar cadascun dels serveis. I no és així. I això no vol dir que sigui menys d'esquerres. Hem de fer un debat serè i veure quins serveis són els d'alt valor públic que hem de gestionar directament i explorar altres possibilitats de gestió.
Fa anys es parlava de dividir la comarca i ara d'unir-la amb el Vallès Oriental. Què n'opina?
Tot el que sigui cooperar amb territoris veïns és molt interessant, però també amb el Bages, el Baix Llobregat i, sobretot, amb Barcelona. Ara, que d'això se n'hagi de generar una nova administració... Primer hem de buscar projectes compartits i no començar la casa per la teulada.
Per què s'ha trigat tant a fer campanya per millorar el reciclatge si ja se sabia que faria pujar els preus de cànon i de tractament?
Vam aprovar una proposta de resolució que ha passat inadvertida, però que és molt important, i que tracta de repensar el model de gestió, perquè amb el model actual és impossible arribar als percentatges que es marquen per al 2020. I el segon punt deia que, sigui quin sigui el sistema pel qual s'opti, la gestió de residus suposarà un augment del preu. I el preu no ha de ser una batalla política de cap partit.
Ha tingut reprimenda per haver-se significat contra la decisió del PSC de portar Homs al Suprem?
Sóc conscient que els que estem a favor del referèndum també representem part de la militància, exmilitants, exsimpatitzants i exvotants. Tots els que hem defensat públicament aquestes posicions hem obtingut més bons resultats en les municipals. Una de les forces del PSC era la pluralitat d'opinions, però no sé si es va acabar reflectint en els òrgans polítics després del congrés. Crec que, al PSC, no hi sobra ningú, i hem de ser capaços de sumar com més sensibilitats millor.
Es veu assumint més responsabilitats dins del PSC?
No m'ho plantejo i gaudeixo molt sent alcalde de Castellar i president del Consell Comarcal.
I com veu el PSC a la comarca després del cas Mercuri?
Hi va haver una afectació claríssima en els resultats electorals. Crec que també en altres municipis a banda de Sabadell. Fins que no hi hagi una posició clara de trencament i ruptura respecte a l'etapa del Bustisme, difícilment serem capaços de tenir el paper que volem tenir. La renovació a Sabadell, i també en altres municipis, ha de ser en el fons i també en les formes.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.