Política

Proper capítol: 4. El darrer refugi de Quico Sabaté (Mas Clarà, Palol de Revardit)

La capella profanada

El dia 15 de novembre del 1647 el canonge Pere Pifarré va morir després de rebre diverses escopetades a la capella de Nostra Senyora de l'Esperança del castell d'Esponellà

Amb el pas dels anys, la història s'ha convertit en la llegenda del mal caçador, traspassada de generació en generació pels veïns del poble

Segons la llegenda,el sacerdot va morir perquè havia començat la missa sense esperar el senyor del castell
L'assassinat de Pere Pifarréva marcar l'inici d'una persecució implacable contra els rectors d'Esponellà

Si us arri­beu fins al poble d'Espo­nellà, qual­se­vol dels seus veïns sabrà expli­car-vos la lle­genda del mal caçador. Segons la tra­dició oral, un diu­menge de Nadal el senyor del cas­tell va sor­tir de cacera, una afecció per la qual per­dia l'esma i el sen­tit del temps. Men­tre es tro­bava caçant als estanys de Pompià, el rec­tor es pre­pa­rava per dir missa a la cape­lla del cas­tell. Les cam­pa­nes anun­ci­ant l'inici de l'ofici retro­na­ren per la plana d'Espo­nellà, però el senyor, obce­cat per la seva passió cinegètica, ni tan sols va sen­tir-les. Després d'una llarga espera, el sacer­dot va deci­dir començar la missa sense espe­rar-lo. Men­tres­tant, el senyor empre­nia el camí de retorn, però va tenir una rellis­cada que li va fer per­dre el sarró ple de cacera. Com es pot supo­sar, el seu males­tar encara va aug­men­tar més quan va arri­bar a la cape­lla i va com­pro­var que el sacer­dot estava ofi­ci­ant la missa sense haver-lo espe­rat. Des de la por­ta­lada de l'església li va etzi­bar: “Com heu gosat començar la missa sense mi?”. I, poc després, va assas­si­nar-lo amb la seva ballesta. Els espo­ne­lla­nencs expli­quen que algu­nes nits d'hivern encara es poden sen­tir els esga­rips del rec­tor que es con­fo­nen amb les bufa­des de l'ore­lla i, si pareu atenció, fins i tot les ria­lles malig­nes del senyor.

Aquesta és una de les ver­si­ons que molts veïns i veïnes d'Espo­nellà us poden expli­car de la lle­genda del mal caçador que, com totes les nar­ra­ci­ons tras­pas­sa­des de gene­ració en gene­ració, té diver­ses vari­ants i una bar­reja, sovint, difícil de des­triar, d'inven­ci­ons i defor­ma­ci­ons; però també, un rere­fons de rea­li­tat que es comença a des­co­brir quan res­se­guim el lli­bre d'òbits de Sant Cebrià d'Espo­nellà. El 15 de novem­bre del 1647 hom va ano­tar la defunció del canonge Pere Pifarré, que “fou mort de dues o tres esco­pe­ta­des que va rebre men­tre es reves­tia per dir missa”. Segons aquesta font, doncs, el mòbil del crim difícil­ment podia haver estat la reacció del senyor per la des­cor­te­sia del canonge, per la sen­zi­lla raó que en el moment de ser assas­si­nat Pere Pifer­rer encara no havia començat l'ofici. El sacer­dot que va ano­tar l'òbit també va voler reve­lar un detall sor­pre­nent que, poste­ri­or­ment, es va inten­tar esbor­rar: els ins­ti­ga­dors de l'assas­si­nat. Segons l'ano­tació ini­cial, el canonge hau­ria estat mort “per ordre dels inqui­si­dors de Bar­ce­lona”.

Fos com fos, la mort de Pere Pifarré no va ser un epi­sodi pun­tual. Contrària­ment, va repre­sen­tar l'inici d'una per­se­cució clara­ment foca­lit­zada con­tra l'auto­ri­tat eclesiàstica. Un dels seus suc­ces­sors, Tomàs Mas­sa­net, va dei­xar escrita una Reco­pi­lació y decla­ració dels tre­balls y per­se­cu­ci­ons que han tin­gut los rec­tors de la pre­sent Baro­nia de Espo­nellà des del 1647, en què recor­dava que des d'aque­lla data fins al 1692 hi havia hagut fins a onze rec­tors dife­rents a Espo­nellà, cap dels quals no va poder supor­tar durant gaire temps la pressió a la qual eren sot­me­sos. Un d'aquests fins i tot es va veure obli­gat a aban­do­nar el poble de manera pre­ci­pi­tada perquè després d'haver-lo objur­gat ab parau­las, lo aga­fa­ren, lo tira­ren per una fines­tra que dona sobre las bas­sas de la auli­ada cap per aváll tenintlo per los peus y una bona per­sona los per­suadí lo tor­nas­sen a dalt y no el llen­sas­sen á baix”. La docu­men­tació deixa ras­tre, doncs, d'una per­se­cució impla­ca­ble. Mas­sa­net va inten­tar esbri­nar els motius d'aquesta per­se­cució i, després d'algu­nes inda­ga­ci­ons va arri­bar a la con­clusió que el vici més gran que reg­nava a Espo­nellà era el de “la luxúria” i fins i tot va comp­ta­bi­lit­zar que hi havia catorze aman­ce­bats, entre altres lo Major­dom del dit Baró, y que lo tal vici me digue­ren los vells que may agues fal­tat en dit Poble”. La con­clusió a la qual va arri­bar era que “les per­se­cu­ci­ons con­tra los Rnts. hau­rian vin­gut de voler extin­gir tal vici”. Tot i la pre­o­cu­pació del sacer­dot per l'estat moral de la parròquia, és molt pro­ba­ble que les ins­ti­ga­ci­ons for­min part de les cons­tants tiban­tors que hi va haver durant tot el segle XVII entre el poder civil i l'eclesiàstic. El sacer­dot també va voler dei­xar constància que “com a càstig d'aquest sacri­legi, mai més no hi foren cele­brats els ofi­cis divi­nals en dita cape­lla”. A banda de la clau­sura d'aquest espai, la data del 15 de novem­bre del 1647 també marca un punt i a part en la història del cas­tell. No deixa de resul­tar simp­tomàtic que els dar­rers esta­dants que s'han pogut docu­men­tar cor­res­pon­guin a l'any 1648, és a dir, un any després de l'assas­si­nat.

Com s'hi pot arribar
Per arribar al castell d'Esponellà es pot seguir l'antic camí que s'enfila des del poble i fer una petita caminada de pocs minuts; o bé fer-ho en cotxe des de la carretera GIP-5121. El trencant per arribar-hi, degudament senyalitzat, es troba passat el quilòmetre sis des de Banyoles.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia