CiU repta el tripartit a rebutjar al Parlament la proposta de Blanco
Els socis del PSC al govern, molt crítics amb el model de gestió del Prat
Si tan «insatisfactòria» és la proposta de Blanco –en paraules del conseller Joaquim Nadal–, CiU espera que el tripartit donarà suport a una resolució de la federació al Parlament, a final de mes, de rebuig al nou disseny del sistema aeroportuari. CiU sosté que l'oferiment del ministre és «manifestament insuficient» i queda «molt per sota» de les expectatives generades i del que necessita Catalunya. És més, va en contra, segons el president de la federació, Artur Mas, de les resolucions aprovades per majoria fins ara a la cambra, el novembre del 2007 –defensava tenir majoria en el nou òrgan rector de l'aeroport del Prat– i l'abril de l'any passat.
El líder de la federació assegura que el govern espanyol pretén continuar decidint, i limitar el paper de les institucions catalanes a «dir no» en qüestions «menors», fet que impedeix, segons Mas, que Catalunya pugui encapçalar iniciatives cabdals. «Per liderar un projecte, el que cal és tenir majoria per dir ‘sí', no per impedir que algú faci una cosa que no t'agrada del tot», va manifestar. CiU considera que el model no avança cap a la gestió individualitzada de l'aeroport de Barcelona, i lamenta que la Generalitat ni tan sols entri a formar part de l'accionariat del nou ens gestor, motiu pel qual parla d'«involució»: la proposta anterior de l'executiu espanyol reservava un 49% per a la part catalana.
Igualment crític va ser ahir el secretari general d'ERC, Joan Ridao, que va indicar que l'oferiment de Blanco perpetua el model «radial, centralista, unipolar, més imperial que funcional», i que relega l'aeroport del Prat a un mer «satèl·lit» de Barajas. Encara més: per Ridao, el model de Blanco dóna continuïtat al dels anys 90, que al seu torn s'embrancava amb el «model franquista, inspirat en la gestió dels aeroports de l'Est».
L'altre soci del PSC a la Generalitat, ICV-EUiA, també va censurar l'esperada proposta de l'Estat. El secretari general ecosocialista, Joan Herrera, troba «insòlit» a Europa que no es permeti gestionar les potencialitats econòmiques dels aeroports des de la proximitat. El diputat al Congrés, que hi veu manca de voluntat per negociar una gestió que realment sigui autònoma, ho va resumir dient que amb aquest model «Espanya va en contra d'Europa».
La reacció més mesurada a la compareixença del ministre a la cambra baixa, fins i tot més que la del conseller Nadal, va ser la de la vicepresidenta del PSC, Manuela de Madre, que va evitar la confrontació amb l'Estat i es va limitar a destacar el paper «determinant» que tindrà la Generalitat en la gestió de l'aeroport del Prat. Segons De Madre, la nova fórmula que hi ha sobre la taula propicia que «ningú es pugui imposar a allò que a Catalunya no li vagi bé, que res s'aprovi si Catalunya no hi està d'acord».
OK del PP a Blanco
El que sí que està en general d'acord amb la proposta del titular de Foment és el PP a Catalunya, encara que li agradaria que la iniciativa privada tingués un paper més rellevant en el repartiment del pastís aeroportuari. El model de Blanco és «acceptable» i «està en la línia» del que sempre han defensat els populars, segons la presidenta del partit, Alícia Sánchez-Camacho. És a dir, aeroports de titularitat estatal connectats en xarxa però amb òrgans de gestió amb participació de les comunitats autònomes, ajuntaments i el sector privat.