Política

SEBASTIAN BERRIOT

PERIODISTA DE RADIO FRANCE

“Ara mateix és molt difícil fer el referèndum en condicions”

mesureS · “Amb les accions empreses pel govern espanyol serà molt difícil fer un veritable referèndum” afer interN · “Això no hauria d’impedir que la comunitat internacional en pogués parlar”

La Generalitat té raó volent consultar els catalans, però hauria estat millor pactar-ho amb Madrid

Sébas­tien Ber­riot és un peri­o­dista de Per­pinyà de Radio France, la cadena fran­cesa d’emis­so­res públi­ques. Abans d’arri­bar a la Cata­lu­nya del Nord havia estat a Nor­man­dia i al Mar­roc, sem­pre com a peri­o­dista de ràdio. Els últims mesos ha seguit amb interès el procés català.

Els mit­jans fran­ce­sos han ampliat recent­ment la cober­tura infor­ma­tiva sobre el referèndum de Cata­lu­nya?
Les emis­si­ons de la nos­tra ràdio són al depar­ta­ment dels Piri­neus Ori­en­tals (Cata­lu­nya del Nord). Per aquest motiu, estem interes­sats durant tot l’any per les notícies de Cata­lu­nya, però òbvi­a­ment en els últims mesos hem ampliat la nos­tra cober­tura. La con­vo­catòria del referèndum i la con­ti­nu­ació de la lluita amb Madrid també ens pre­o­cu­pen perquè està a pocs quilòmetres de nosal­tres. I sen­tim que vivim un moment històric a Europa. Des de fa diver­sos mesos, hem anat fent més repor­tat­ges a Cata­lu­nya sobre el referèndum (Girona, en par­ti­cu­lar, però també Figue­res o Bar­ce­lona). Però els prin­ci­pals mit­jans naci­o­nals fran­ce­sos han espe­rat les últi­mes set­ma­nes abans del referèndum per par­lar-ne.
Els seus oients estan interes­sats en les nove­tats sobre el procés polític a Cata­lu­nya?
Sí, per des­comp­tat, perquè som també cata­lans i, en gene­ral, els fran­ce­sos s’interes­sen perquè és una situ­ació política total­ment inèdita a Europa i que pro­ba­ble­ment s’agreu­jarà.
Com van trac­tar la mani­fes­tació d’un milió de per­so­nes a Bar­ce­lona l’última Diada?
Vam ser a Bar­ce­lona. Vam par­lar en directe en dife­rents oca­si­ons des de la mateixa mani­fes­tació i també vam entre­vis­tar mani­fes­tants i res­pon­sa­bles de l’ANC. Vam dir que aquesta mani­fes­tació era una veri­ta­ble demos­tració de força per als inde­pen­den­tis­tes con­tra els argu­ments de Madrid.
Estem davant d’un afer intern de l’Estat espa­nyol o creu que la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal s’hau­ria de pro­nun­ciar ober­ta­ment sobre aquest assumpte?
Crec que es tracta prin­ci­pal­ment d’un assumpte intern per a Espa­nya, però això no ha d’impe­dir que la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal s’hi mani­festi. Molts polítics a França es neguen a pro­nun­ciar-se sobre el tema, espe­ci­al­ment a la Cata­lu­nya del Nord, sens dubte perquè con­si­de­ren que el tema és política­ment massa sen­si­ble.
La Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya està legi­ti­mada per pro­moure el referèndum?
Pel que fa al fons, crec que la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya té raó volent dema­nar als cata­lans con­sell sobre la qüestió de la inde­pendència, però hau­ria estat pre­fe­ri­ble esta­blir un pro­ce­di­ment nego­ciat amb Madrid. De fet, ara està donant argu­ments al govern espa­nyol en el sen­tit que la votació és contrària a la Cons­ti­tució. Òbvi­a­ment, Mari­ano Rajoy té una gran part de la res­pon­sa­bi­li­tat perquè es va negar a nego­ciar sobre el tema.
Què li va sem­blar la irrupció de la Guàrdia Civil i la detenció de dife­rents alts càrrecs de la Gene­ra­li­tat aquest dime­cres pas­sat a Bar­ce­lona?
A títol per­so­nal crec que la res­posta del govern espa­nyol ha estat una forma de repressió. És veri­tat que el govern espa­nyol ha dit que la Guàrdia Civil ha actuat manada pel jutge, però hom té la impressió que el jutge i el govern tre­ba­llen con­jun­ta­ment perquè el referèndum no es pugui cele­brar. Aquest dime­cres érem a Girona en la mani­fes­tació de suport a l’alcal­dessa Marta Madre­nas citada per la fis­ca­lia i tot­hom amb qui vam par­lar estava escan­da­lit­zat pel mètode uti­lit­zat pel govern espa­nyol. Per­so­nal­ment ho vaig tro­bar bru­tal i ines­pe­rat, una gran ope­ració de la Guàrdia Civil amb l’objec­tiu clar d’impe­dir el referèndum.
Què li va sem­blar la res­posta ciu­ta­dana?
Una prova que els cata­lans tenen la ferma volun­tat d’anar a votar, perquè hi va haver una res­posta ins­tantània i molt impor­tant. Qua­ranta mil per­so­nes a Bar­ce­lona quasi tot el dia i després a la nit, mani­fes­ta­ci­ons arreu del país... Real­ment una res­posta molt impor­tant.
En vista d’aquesta situ­ació d’enfron­ta­ment, com veu el referèndum de l’1 d’octu­bre?
Penso que el govern espa­nyol acon­se­guirà el seu objec­tiu: que el referèndum no tin­gui lloc. Tot comença a estar tan­cat, pape­re­tes deco­mis­sa­des, pressió sobre els alcal­des... Pot­ser es podrà orga­nit­zar, però no com cal­dria. Això farà que perdi tota cre­di­bi­li­tat. No serà un referèndum com cal.
I després de l’1 d’octu­bre què creu que pot pas­sar?
Després de tot el que ha pas­sat, és molt difícil ima­gi­nar que hi pugui haver diàleg. Pot­ser hi haurà una radi­ca­lit­zació. Serà molt com­pli­cat a par­tir de l’1.
Com valora la posició del govern francès res­pecte al dret d’auto­de­ter­mi­nació del poble català?
París dona suport a Madrid en aquest assumpte i no vol invo­lu­crar-se. Tan­ma­teix, curi­o­sa­ment, a França aviat hi haurà un referèndum d’auto­de­ter­mi­nació, a Nova Caledònia, situ­ada a l’oceà Pacífic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.