Política

L’escola vol votar

La comunitat educativa fa una crida a la mobilització per obrir els centres com a col·legis electorals

La iniciativa denuncia les “amenaces i traves” a l’1-O i en poques hores suma més de 25.000 inscrits

Si l’escola cata­lana ha estat una peça cab­dal en la cohesió social d’aquest país, ara no es podia que­dar amb els braços ple­gats. L’endemà de l’ordre de pre­cin­ta­ment dels col·legis elec­to­rals i que direc­tors d’esco­les i ins­ti­tuts comen­ces­sin a rebre la visita de Mos­sos d’Esqua­dra que, com­plint l’ordre de la fis­ca­lia, els reque­rien infor­mació sobre el referèndum, la comu­ni­tat edu­ca­tiva va reac­ci­o­nar. En aquest compte enrere tre­pi­dant i incert cap a l’1-O, cada dia és una tira­llonga de fets impul­sats per la lògica d’acció-res­posta. Una pla­ta­forma for­mada per direc­tors i pro­fes­sors d’esco­les i ins­ti­tuts, sin­di­cats, asso­ci­a­ci­ons de pares i mares i altres enti­tats va pre­sen­tar ahir, a la seu d’Òmnium Cul­tu­ral, la ini­ci­a­tiva Esco­les Ober­tes. Aquesta ini­ci­a­tiva fa una crida a la mobi­lit­zació de la comu­ni­tat edu­ca­tiva i de la ciu­ta­da­nia l’1-O per fer pos­si­ble que els cen­tres edu­ca­tius puguin obrir com a col·legis elec­to­rals. La ini­ci­a­tiva va llançar una pàgina web ( esco­le­so­ber­tes.eu ) que, amb el lema Vine a obrir la teva escola, pretén reco­llir volun­ta­ris per obrir els cen­tres i “garan­tir que tot­hom pugui votar”. Ahir al ves­pre ja havien sumat més de 25.000 ins­crits.

“No podíem que­dar immòbils davant les ame­na­ces i tra­ves, la nos­tra feina no és pre­cin­tar res”, va argu­men­tar Josep Maria Cer­velló, por­ta­veu d’Esco­les Ober­tes, que durant temps havia estat la cara visi­ble de Som Escola (pla­ta­forma en defensa de l’escola cata­lana), que també s’ha afe­git a la crida.

Segons el mani­fest per pro­moure la mobi­lit­zació, “l’intent de l’Estat espa­nyol de pre­cin­tar tots els recin­tes esco­lars” és la gota que ha fet ves­sar el vas. “Volem fer un pas enda­vant en la defensa del referèndum” fent “allò que cada dia fem: obrir els nos­tres cen­tres i tre­ba­llar per la diver­si­tat, la inclusió, la lli­ber­tat, la tolerància, el res­pecte i la democràcia”. Per això es com­pro­me­ten a “fer pos­si­ble” que es pugui cele­brar l’1-O i “tots els cata­lans puguin anar al seu col·legi elec­to­ral a expres­sar lliu­re­ment la seva opinió”, sigui quina sigui. Esco­les Ober­tes fa una crida a “mes­tres, pares, mares, fami­li­ars, exa­lum­nes, tre­ba­lla­dors” i a la ciu­ta­da­nia en gene­ral per “garan­tir la lli­ber­tat d’expressió, avui incom­pren­si­ble­ment amenaçada”.

L’acu­sació del govern de Rajoy que a les esco­les cata­la­nes s’“adoc­trina” en favor del referèndum no ha cai­gut gens bé en la comu­ni­tat edu­ca­tiva. Cer­velló ho va qua­li­fi­car d’“insult a tots els pro­fes­si­o­nals de l’ense­nya­ment”. “Volen con­ver­tir l’escola en un ter­reny d’ame­na­ces i pro­hi­bi­ci­ons, quan l’escola és llum”, va pro­cla­mar.

Sobre com pre­te­nen garan­tir la pos­si­bi­li­tat de votar diu­menge, Cer­velló no va acla­rir si plan­te­gen ser als cen­tres ja des de diven­dres per evi­tar un pre­cin­ta­ment, encara que va pun­tu­a­lit­zar que no fan una crida a “la col·lisió” amb els Mos­sos sinó a l’exer­cici de la “par­ti­ci­pació política”. Arran de la “pre­o­cu­pació” en els cen­tres, “estan sor­gint mol­tes ini­ci­a­ti­ves que salu­dem” –va dir– com ara “fer-hi acti­vi­tats”. Als ins­crits a la web d’Esco­les Ober­tes els infor­men que en els dies vinents els faran arri­bar ins­truc­ci­ons, els ins­ten a man­te­nir sem­pre “el tarannà pacífic, serè, cal­mat i fes­tiu en la defensa de la democràcia” i seguir “les reco­ma­na­ci­ons i pau­tes del res­pon­sa­ble del col·legi elec­to­ral”.

A pre­gun­tes dels peri­o­dis­tes, Cer­velló va pre­ci­sar que “en cap moment” pro­po­sen “aga­far les cri­a­tu­res i por­tar-les al mig d’una con­fron­tació”. Amb una “presència mas­siva” als cen­tres, espe­ren “donar una lliçó de democràcia i dig­ni­tat”.

Entre els qui donen suport a la mobi­lit­zació per a l’1-O hi ha el sin­di­cat de l’ense­nya­ment públic Ustec. “Ente­nem que és una ini­ci­a­tiva necessària per fer una crida a la defensa pacífica i democràtica de les urnes”, va remar­car a aquest diari Ramon Font, por­ta­veu d’Ustec, que va negar que el referèndum no sigui “cohe­rent amb l’orde­na­ment jurídic de l’Estat espa­nyol”. Edu­ard Vallory, pre­si­dent del Cen­tre Unesco de Cata­lu­nya, que hi va acu­dir a títol per­so­nal, es va quei­xar que s’està “volent gene­rar por a l’entorn del sis­tema edu­ca­tiu”, quan “l’escola ha de ser un espai d’espe­rança i lli­ber­tat”. Per Vallory, “gene­ren fal­se­dats i la volun­tat és ten­sar, però el cost de veri­tat és accep­tar aquesta pèrdua de drets i lli­ber­tats”.

LES FRASES

La imatge d’un centre educatiu precintat és un espectacle ignominiós
Josep Maria Cervelló
portaveu de la iniciativa escoles obertes
Hi ha una voluntat de desballestar l’1-O, el fiscal ha actuat de manera molt polititzada
Ramon Font
portaveu del sindicat d’ensenyament ustec

La FaPaC, contra la ingerència policial

La Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) va denunciar la “ingerència judicial i policial en el normal funcionament del dia a dia lectiu dels nostres centres”. Es referia, així, a la presència de Mossos d’Esquadra per identificar i prendre declaració als directors de les escoles que faran de col·legi electoral l’1-O. Per la FaPaC, “l’entrada de la policia en horari lectiu als centres” transmet als nens “una sensació de delicte”. “Si els registres s’havien de fer per mandat judicial, entenem que hi ha franges del dia més propícies”, va assenyalar en un fil de piulades. La FaPaC va fer una crida perquè les més de 2.200 associacions de mares i pares de Catalunya que té federades participin en les mobilitzacions “en defensa de la democràcia”.

Segons el portaveu d’Ustec, Ramon Font, han rebut consultes sobre la visita dels Mossos als centres, que en alguns casos ha generat cert “neguit” entre el professorat. Per Font, el fiscal havia actuat “de manera molt polititzada”, perquè cal distingir entre l’ús “institucional” del centre, que pertoca a la Generalitat, i el seu “ús social”, com a lloc d’ensenyament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.