Política

LA CRÒNICA

El “combat” al carrer continua

Els CDR, La Forja Gironès i el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans es mobilitzen a Girona
Es concentren davant la caserna de la Guàrdia Civil i tallen la Gran Via Jaume I durant tot el dia

Sota el lema Dos anys després... el com­bat con­ti­nua!, els CDR, La Forja Gironès i el Sin­di­cat d’Estu­di­ants dels Països Cata­lans van pro­gra­mar ahir una jor­nada rei­vin­di­ca­tiva pels car­rers de la ciu­tat de Girona. L’hora fixada per les enti­tats era les sis del matí, i el lloc, plaça Cata­lu­nya. La ima­gi­nació, com sem­pre, és infi­nita. Quin serà l’objec­tiu? Les vies del TAV? L’auto­pista? S’ocu­parà l’edi­fici de la Gene­ra­li­tat o, fins i tot, els jut­jats? Els prop de 200 acti­vis­tes que es van aple­gar sota la gran senyera que s’alça a la plaça Cata­lu­nya esta­ven cri­dats a una mobi­lit­zació “con­tra les for­ces d’ocu­pació” i “la deso­bediència civil”. Així doncs, els esce­na­ris eren molt oberts.

Mitja hora més tard de l’hora pre­vista, els con­cen­trats van començar a moure fitxa. Pri­mera parada: la caserna de la Guàrdia Civil de Girona. És la quarta mani­fes­tació en poc més d’una set­mana que acaba davant de la comandància. Amb tot el sen­tit del món: la poli­cia mili­tar va ser l’encar­re­gada fa deu dies de dete­nir els nou mem­bres dels CDR, sos­pi­to­sos de pla­ne­jar acci­ons vio­len­tes. Els acti­vis­tes van exhi­bir ben­ga­les amb fum, van llançar algun ou i pin­tura, van dir el nom del porc con­tra els cos­sos poli­ci­als i va escla­tar amb gran estrèpit un potent petard. Però en cap cas hi va haver enfron­ta­ment amb la poli­cia, tot i que des dels fur­gons adver­tien els mani­fes­tants que no bus­ques­sin cap con­fron­tació. “Jove, estu­dia! No et facis poli­cia!”, “No us merei­xeu la senyera que por­teu”, “Lli­ber­tat pre­sos polítics” i “Fora les for­ces d’ocu­pació” van ser alguns dels càntics que es van sen­tir de bon matí. De fet, era la segona con­cen­tració davant la Guàrdia Civil abans que sortís el sol, ja que dotze hores abans n’havien orga­nit­zat una altra, amb cas­se­ro­lada inclosa, al mateix punt de tro­bada.

La d’ahir al matí va durar poca estona. La munió de per­so­nes va donar l’esquena als nom­bro­sos efec­tius dels Mos­sos d’Esqua­dra que pro­te­gien la Guàrdia Civil i va repren­dre la marxa en direcció a l’avin­guda Emili Gra­hit. Entre crits d’“1 d’octu­bre, ni oblit ni perdó”, algun dels mani­fes­tants va bus­car brega men­tre cir­cu­la­ven pel car­rer Bar­ce­lona tom­bant con­te­ni­dors i empe­nyent-los al mig del car­rer per entor­pir la cir­cu­lació.

Cap a dos quarts de vuit del matí, els mani­fes­tants van pas­sar per davant de l’estació de tren, però no van fer ni un intent bur­leta cap a la poli­cia de fer veure que volien ocu­par les vies del TAV. Els acti­vis­tes van girar per l’avin­guda Álva­rez de Cas­tro i van enfi­lar cap a la Gran Via Jaume I. Aquí hi va haver la pri­mera i única cor­re­dissa. Un grup de joves, per sor­presa, van arren­car a córrer en direcció a la sub­de­le­gació del govern espa­nyol. Dar­rere seu, a tota velo­ci­tat i amb les sire­nes posa­des, fur­go­ne­tes dels Mos­sos d’Esqua­dra en la mateixa direcció. Tot ple­gat, un ensurt, ja que l’edi­fici també estava for­ta­ment cus­to­diat per la poli­cia cata­lana, i els acti­vis­tes no van poder pas­sar de les tan­ques metàl·liques que hi bar­ra­ven el pas.

De cop, un altre con­te­ni­dor d’escom­bra­ries per terra, un parell d’ous sobre­vo­lant l’aire i els Mos­sos d’Esqua­dra endu­ent-se de males mane­res, segons tes­ti­mo­nis dels fets, un menor que estava a la plaça de l’1 d’Octu­bre. La raó: haver llançat pin­tura con­tra la línia poli­cial que hi havia davant de la caserna de la Guàrdia Civil. El jove no va aca­bar detin­gut, però sí denun­ciat per desor­dres públics en vir­tut de la llei de segu­re­tat ciu­ta­dana. Arri­bats a aquest punt, els Mos­sos d’Esqua­dra van fer un intent fallit d’encer­clar els mani­fes­tants just davant de la sub­de­le­gació del govern espa­nyol. Però no va pros­pe­rar.

A par­tir d’aquí, la mani­fes­tació es va trans­for­mar en con­cen­tració. Els joves van deci­dir plan­tar-se al mig de la Gran Via Jaume I. Ja eren pràcti­ca­ment les vuit del matí toca­des. Les pan­car­tes que pro­cla­ma­ven “Lli­ber­tat detin­gu­des” i “La repressió no ens atu­rarà” van que­dar este­ses a la car­re­tera. Les ban­de­res, al cim del car­retó d’anar a com­prar que van fer ser­vir per dur el mate­rial. I gai­rebé tots els mani­fes­tants, asse­guts a terra ocu­pant una de les prin­ci­pals vies de cir­cu­lació de Girona. La seguda va pro­vo­car impor­tants pro­ble­mes de trànsit a la ciu­tat, sobre­tot a la rotonda de la Devesa i a la plaça Marquès de Camps. I és que ahir, a més, era dia de mer­cat set­ma­nal, i es nota que hi ha més vehi­cles.

A par­tir de les deu del matí, l’acte de pro­testa va evo­lu­ci­o­nar cap a un acte més fes­tiu i rei­vin­di­ca­tiu. A través d’una assem­blea impro­vi­sada, la cin­quan­tena d’acti­vis­tes que encara que­da­ven van deci­dir man­te­nir la con­cen­tració davant de la sub­de­le­gació del govern espa­nyol. A aque­lla hora, ja s’havia reduït de manera impor­tant el nom­bre de mani­fes­tants; la majo­ria, estu­di­ants. Entre els actes que es van anar fent, hi va haver una gran pin­tada de color groc enmig de la car­re­tera: “1-O, ni oblit ni perdó.” Tot seguit, i orga­nit­zats per grups, van començar a pre­pa­rar un dinar popu­lar, que va estar ame­nit­zat amb música de revolta.

A dos quarts de cinc de la tarda, va tocar un altre cop rot­llana i la segona assem­blea del dia. “Man­te­nim el blo­queig a la sub­de­le­gació del govern espa­nyol. Recu­pe­rem els car­rers”, infor­ma­ven els acti­vis­tes a través de les xar­xes. L’acció rei­vin­di­ca­tiva, que havia començat a les sis del matí, es va allar­gar tota la tarda, fins que a les vuit del ves­pre es va unir a la mani­fes­tació unitària de la marxa de tor­xes, que estava con­vo­cada a les vuit del ves­pre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.