La protesta contra la sentència es fa forta a l’aeroport del Prat
Milers de manifestants van bloquejar els accessos a les terminals i van provocar la cancel·lació de més d’un centenar de vols
Durant el dia hi va haver talls de vies del tren
La reacció es va fer notar en carreteres de tot el país
La tensió a l’aeroport del Prat va anar creixent a mesura que avançava la tarda. A partir del migdia milers de manifestants van respondre a la crida de Tsunami Democràtic i es van desplaçar cap a l’aeroport del Prat. Els Mossos van fer tancar la línia de tren de l’aeroport durant una hora mentre que les estacions de l’aeroport de l’L9 del metro també va estar fora de servei, que es va reprendre però només parcialment. A les nou del vespre, l’L9 continuava tallada entre les estacions de la T2, on s’acabava el servei, i la T1. Això no va frenar els manifestants, que es van desplaçar fins a l’aeroport en els mitjans que tenien a l’abast. Alguns van optar pel vehicle privat mentre que d’altres que no van poder accedir al transport públic hi van arribar a peu, en bicicleta i fins i tot alguns en patinet.
Tot i que feia dies que els cossos de seguretat s’havien desplegat en infraestructures de comunicació clau com ara l’aeroport de Barcelona i les estacions de Sants i Girona, aquests dispositius no van servir per evitar que les protestes provoquessin talls durant la jornada d’ahir. Ja a primera hora del matí, la policia només permetia l’accés a l’aeroport a les persones amb targeta d’embarcament, però això no va aturar els nombrosos manifestants que s’hi van acostar i una part va poder accedir a l’interior. Tsunami Democràtic va crear una sèrie de targetes d’embarcament falses per facilitar-los l’accés. A mitja tarda ja eren milers les persones concentrades a l’entorn de l’aeroport.
Tot i que fins al migdia Aena assegurava que l’operativa de sortides i arribades de vols funcionava amb tota normalitat, a les cinc de la tarda ja anunciava la cancel·lació d’una vintena de vols a causa de les protestes mentre que d’altres sortien amb retard per la dificultat que tenien les tripulacions per arribar a la zona d’embarcament. La xifra es va anar incrementant a mesura que passaven les hores. A les set de la tarda ja eren 67 els vols que Aena anunciava que havien estat cancel·lats i una hora després la xifra s’enfilava fins al 108. Abans, però, Vueling havia anunciat la cancel·lació de més de 120 vols per la protesta. Ahir van ser un centenar els avions de la companyia que es van quedar a terra i per avui està previst que hi hagi una vintena més de vols que no s’enlairaran.A darrera hora de la tarda, una part dels manifestants es preparaven per passar la nit a l’aeroport i resistir-hi de manera permanent. Per això es va fer una crida per recollir menjar i aigua.
Talls de vies
Les fortes mesures de seguretat a les estacions de Sants i Girona no van evitar incidències. Les vies del tren a Girona van estar tallades des de mig matí. La protesta va començar a les vies d’ample convencional a l’altura de Celrà i va afectar les línies R1 i R11. Tot i el bloqueig policial a l’estació d’alta velocitat de Girona, un grup de manifestants van aconseguit tallar les vies més enllà. Abans de retirar-se, van aixecar una barricada amb pneumàtics, fustes i cons i hi van calar foc. L’incendi, que es va extingir abans de les sis de la tarda, va malmetre la infraestructura, va deformar les vies i el pas de trens va quedar interromput la resta del dia. Per aquest mateix motiu també es va tallar el servei de trens de rodalies entre Maçanet i Portbou, que no es va poder reprendre fins a les 19.50 hores. Els viatgers del TAV amb destinació a Girona i Figueres es van desviar cap a aquests serveis per arribar a la seva destinació.
A partir de les sis de la tarda també es va interrompre la circulació al tram de via fèrria entre Reus i Tarragona per la presència de persones a les vies entre Reus i Vilaseca, que va afectar les línies Rt1, R14 i R15 de Rodalies de Catalunya fins a les 20.15 h.
Carreteres afectades
Pel que fa a les carreteres, els primers talls van arribar tan bon punt es va conèixer la sentència. Els universitaris van ser un dels primers col·lectius a mobilitzar-se en senyal de protesta. A Barcelona des de les deu del matí, diferents columnes van tallar trams d’artèries com ara la Diagonal i la Gran Via i es va sumar als de carrers com Diputació provocats per les concentracions al davant de la seu central d’Òmnium Cultural. Els talls es van anar repetint durant tot el dia a les vies on hi havia protestes.
La indignació no va trigar a estendre’s per tot el territori català i a les protestes espontànies al centre de moltes poblacions s’hi van sumar els talls a carreteres. La C-17 va estar bloquejada la major part del dia en diferents punts, incloent-hi l’enllaç amb la C-25. A primera hora de la tarda es va tallar l’AP-7 a Girona, fins a les vuit del vespre, hora en què encara estava bloquejada a l’altura de Sant Celoni. També es van tallar durant una estona els accessos a Tarragona A les nou quedaven una desena de talls en vies com la C-58 a Ripollet en sentit sud i la C-16 a Terrassa en tots dos sentits. L’N-II al Maresme va estar tallada bona part del dia, des de mig matí a Mataró i al vespre a Vilassar i el Masnou, i a les deu els talls s’havien estès a 13 vies.
LES XIFRES
El SEM atén 56 persones, sobretot a l’aeroport
El Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) va fer fins a les nou de la nit d’ahir 56 assistències en el marc de les protestes ciutadanes per la sentència de l’1-O. D’aquestes, 53 es van fer al llarg de la tarda a l’aeroport del Prat. A l’hora de tancar aquesta edició encara en quedaven d’21 actives i 35 ja s’havien donat per acabades. Un total de 25 persones van ser donades d’alta al mateix lloc on les van atendre i 10 van haver de ser traslladades a centres sanitaris. La majoria de les atencions mèdiques es van fer a la T1 de l’aeroport del Prat, on al llarg de la tarda hi va haver diverses càrregues policials tant a l’exterior com a l’interior. Segons fonts policials, la càrrega a l’exterior va ser causada per la forta pressió que els concentrats estaven fent a la línia policial i per evitar que accedissin a l’interior de la terminal des de la planta 0, on hi ha la zona d’aparcament dels taxis. Els Mossos van llançar projectils de foam en aquesta càrrega. A la sortida de l’estació de Renfe de la T2 també es van produir càrregues policials. En alguns moments es va poder veure fum; la policia va precisar que es tractava d’extintors que els manifestants havien buidat sobre la línia policial. Les càrregues es van alternar amb estones de calma tensa entre la policia i els manifestants.