Política

ERC manté el no a Sánchez i el repta a dialogar i no reprimir

El president alerta que ell i Iglesias són els únics dialogants a l’Estat i reclama la mesa de partits al Parlament

Parla ara de “crisi política” i obvia el Codi Penal

Rufián i Lastra continuaran reunint-se

D’entrada, no. Aquesta és la res­posta que ERC va donar a Pedro Sánchez ahir en la pri­mera reunió que la soci­a­lista Adri­ana Las­tra feia amb el repu­blicà Gabriel Rufián per explo­rar si la coa­lició del PSOE i Uni­des Podem rebrà l’impres­cin­di­ble aval inde­pen­den­tista per superar una inves­ti­dura al desem­bre. El mis­satge de Pere Ara­gonès apun­tant a retor­nar a Pedral­bes i el de Rufián a Las­tra sobre el diàleg i la fi de la repressió van arri­bar a La Mon­cloa, on el pre­si­dent en fun­ci­ons els va recor­dar que ell i Pablo Igle­sias són els únics líders dia­lo­gants que tro­ba­ran a l’Estat i va exi­gir que sigui el Par­la­ment el que activi pri­mer la mesa de par­tits on els inde­pen­den­tis­tes deba­tin amb els uni­o­nis­tes.

El Madrid polític que es recre­ava en la par­simònia després de les elec­ci­ons del 28 d’abril viu ara el fre­nesí del calen­dari que ha por­tat el PSOE a anun­ciar una coa­lició i a citar Rufián quan han pas­sat qua­tre dies de les elec­ci­ons. La pri­mera presa de con­tacte ahir al Congrés es va envol­tar del màxim secre­tisme, fins al punt que Las­tra i Rufián no van per­me­tre cap imatge de la cita –que va durar una hora– i cap d’ells la va valo­rar al final. En un comu­ni­cat, però, ERC adver­tia que el vot “segueix sent un no” perquè “no hi ha hagut cap indici que el PSOE aban­doni la via repres­siva per afron­tar el con­flicte entre Cata­lu­nya i l’Estat”. “Sense aques­tes garan­ties, no hi podrà haver en cap cas un replan­te­ja­ment de la posició del grup d’ERC al Congrés”, adver­tei­xen els repu­bli­cans. La reunió de Las­tra i Rufián d’ahir no serà l’última, n’hi haurà més. Fonts par­la­mentàries asse­nya­len que “la bona notícia” és que fins al 16 de desem­bre, en què Sánchez vol­dria ser inves­tit, queda un mes i que trenta dies al ritme del fre­nesí polític que hi ha des del 10-N són un món.

Retorn a Pedral­bes

El vice­pre­si­dent Ara­gonès va ofe­rir com a “bon punt de par­tida” un retorn a la reunió de Pedral­bes del desem­bre del 2018 que va dei­xar un comu­ni­cat con­junt en què no apa­rei­xia la paraula Cons­ti­tució i es par­lava de solu­ci­ons “en el marc de la segu­re­tat jurídica”. “Podem ser fle­xi­bles, però hi ha d’haver una mesa de nego­ci­ació”, va dir Ara­gonès a Onda Cero. Qui li va donar la raó va ser Núria Marín, alcal­dessa de l’Hos­pi­ta­let i pre­si­denta de la Dipu­tació de Bar­ce­lona. “Pedral­bes podria ser un punt de par­tida per avançar”, deia a la Ser. Des dels comuns, Jéssica Albi­ach con­fia en l’abs­tenció d’ERC. “Seria molt difícil d’enten­dre que un par­tit que es diu d’esquer­res i que vol solu­ci­ons a Cata­lu­nya no doni suport o com a mínim deixi fer”, sos­te­nia Albi­ach a TV3.

Sánchez modula la veu

Si hi ha una versió de Sánchez que veta l’acos­ta­ment és la dels vuit dies de cam­pa­nya, en què va pro­me­tre por­tar Car­les Puig­de­mont a Madrid i tor­nar al Codi Penal del 2003 de José María Aznar per cas­ti­gar amb presó la con­vo­catòria de referèndums. Ahir, en la pri­mera ocasió en què res­po­nia pre­gun­tes des del 10-N, Sánchez va modu­lar el dis­curs i va par­lar en tot moment de “crisi política”, sense esmen­tar mai el clixé de la “crisi de con­vivència” (que sí que figura en el pre­a­cord amb Podem), i es va obli­dar del Codi Penal. “Som les dues úniques for­ces que aspi­rem a superar la crisi política amb diàleg i dins de la Cons­ti­tució. Qui s’hi oposi, quin govern vol?”, va pre­gun­tar als inde­pen­den­tis­tes. Però ERC no només té un debat intern, sinó que té la pressió del vot en con­tra de JxCat i la CUP.

Michel invoca separació de poders

La primera compareixença amb preguntes de Pedro Sánchez des del 10-N va tenir l’element morbós de ser al costat de Charles Michel, l’electe president del Consell Europeu (assumirà el càrrec l’1 de desembre) i exprimer ministre de la Bèlgica que rep euroordres de Pablo Llarena contra Carles Puigdemont. “L’euroordre és una qüestió que té a veure amb la separació de poders, que és un valor molt important en l’estat de dret”, va advertir Michel.

L’avís del futur president del Consell Europeu té un especial significat després que la vicepresidenta Carmen Calvo hagi amenaçat Bèlgica amb represàlies polítiques de govern a govern si no hi ha una entrega de Puigdemont i que Sánchez prometés ser ell qui el porti a Madrid.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia