Política

“Guerra psicològica” a l’Iran

Teheran acusa els EUA de voler desacreditar-los i exigeix proves que l’avió sinistrat va ser abatut

Experts de diverses nacionalitats investigaran un fet que ha revifat la tensió al Pròxim Orient

El sinis­tre de l’avió Boeing 737, que va posar fi a la vida de 176 per­so­nes a Tehe­ran, ha revi­fat un con­flicte, el de l’Iran i els Estats Units, que sem­blava que havia entrat en una fase de dis­tensió després que els dos governs hagues­sin rebut­jat un enfron­ta­ment bèl·lic directe. Ara, però, Was­hing­ton i els seus ali­ats acu­sen Tehe­ran d’haver aba­tut l’aeroplà amb un míssil, men­tre que l’Iran no només ho nega, sinó que exi­geix pro­ves de l’acu­sació.

El govern iranià creu que aques­tes acu­sa­ci­ons for­men part de la “guerra psi­cològica” dels Estats Units con­tra la República Islàmica. “Qual­se­vol comen­tari sobre què va pas­sar abans d’extreure les dades de les cai­xes negres no és vàlid, però el que és clar per a nosal­tres és que aquest avió no el va tocar cap míssil”, va mani­fes­tar en una com­pa­rei­xença de premsa el cap de l’Orga­nit­zació de l’Avi­ació Civil ira­ni­ana, Ali Abed­za­deh.

El res­pon­sa­ble iranià va expli­car que “hi va haver foc durant més d’un minut i mig a l’avió men­tre volava” i que la ubi­cació de l’acci­dent “mos­tra que el pilot va inten­tar tor­nar [a l’aero­port Imam Kho­meini]”. Amb relació al fet que el pilot no s’hagués posat en con­tacte amb la torre de con­trol, Abed­za­deh va comen­tar que, en una situ­ació d’emergència, el pilot “ha de con­tro­lar l’avió abans de fer res més”.

Les espe­cu­la­ci­ons sobre la pos­si­bi­li­tat que l’avió hagués estat aba­tut van aga­far més volada quan el pri­mer minis­tre cana­denc, Jus­tin Tru­deau, va dir dijous que el seu govern té infor­mació que el Boeing 737 va ser aba­tut per “un míssil terra-aire iranià”. Segons aquesta hipòtesi, s’hau­ria produït un error en el sis­tema de defensa aeri de Tehe­ran, que estava en alerta davant pos­si­bles acci­ons de represàlia dels EUA per l’atac iranià hores abans con­tra una de les seves bases a l’Iraq.

Abed­za­deh va negar en rodó aquesta versió i va dema­nar als que la sos­te­nen que, “si tenen pro­ves i infor­ma­ci­ons” per demos­trar-la, les “pre­sen­tin davant el món”. El res­pon­sa­ble iranià va asse­gu­rar que “dife­rents vols naci­o­nals i estran­gers eren en l’espai aeri de l’Iran a la mateixa alti­tud” que el Boeing sinis­trat. També el por­ta­veu iranià d’Afers Estran­gers, Abas Musavi, va sol·lici­tar “al pri­mer minis­tre cana­denc i a qual­se­vol altre govern amb infor­mació sobre aquest tema que aporti les dades al comitè que inves­tiga l’acci­dent”.

El Canadà està molt invo­lu­crat en aquest sinis­tre perquè 63 dels pas­sat­gers eren cana­dencs –la majo­ria, d’ori­gen iranià i amb doble naci­o­na­li­tat–, men­tre que Ucraïna hi va per­dre els nou mem­bres de la tri­pu­lació i dos viat­gers. Kíev va ser més pru­dent que Ottawa i el pre­si­dent ucraïnès, Volodímir Zelenski, va adme­tre que no està con­fir­mat que l’avió fos aba­tut per un míssil, tot i que no va “des­car­tar” la hipòtesi.

El cap de l’Orga­nit­zació de l’Avi­ació Civil va dema­nar espe­rar que s’ana­lit­zin les cai­xes negres, en què es regis­tren les con­ver­ses dels pilots, per treure con­clu­si­ons sobre les cau­ses del sinis­tre. L’Iran té el maqui­nari i el pro­gra­mari neces­sa­ris per lle­gir les cai­xes negres en cir­cumstàncies nor­mals, però, com que estan mal­me­ses, podria ser que no fos capaç d’extreure’n les dades dins del país, segons va reconèixer Abed­za­deh. En aquest cas, el direc­tor gene­ral de la Junta de Recerca d’Acci­dents de l’Orga­nit­zació d’Avi­ació Civil, Hasan Rezai­far, va expli­car que tin­dran el suport de Rússia, França, el Canadà i Ucraïna perquè els aju­din a obte­nir-ne tota la infor­mació. De moment, ja hi ha un equip d’experts ucraïnesos tre­ba­llant des de dijous al lloc dels fets per inves­ti­gar les cau­ses de l’acci­dent del Boeing 737 que feia la ruta entre Tehe­ran i Kíev.

El govern iranià ha accep­tat, fins ara, els ofe­ri­ments inter­na­ci­o­nals de col·labo­ració per escla­rir els fets. El Minis­teri d’Afers Estran­gers va infor­mar ahir que el seu país acull la presència d’experts dels estats afec­tats i que s’ha con­vi­dat també a par­ti­ci­par en la inves­ti­gació l’empresa Boeing, el fabri­cant nord-ame­ricà de l’avió sinis­trat.

La Junta Naci­o­nal de Segu­re­tat en el Trans­port dels EUA va anun­ciar que ha accep­tat una invi­tació de l’Iran per par­ti­ci­par en les inves­ti­ga­ci­ons, tal com farà una dele­gació cana­denca. Rezai­far va avi­sar que la inves­ti­gació podria tri­gar un o dos anys.

LES XIFRES

63
passatgers
dels 176 que viatjaven en l’avió sinistrat eren de nacionalitat canadenca. La majoria, d’origen iranià.
9
ucraïnesos
van morir en l’accident. Eren els membres de la tripulació de l’avió que feia la ruta Teheran-Kíev.

Trump aprova noves sancions

El president nord-americà, Donald Trump, va aprovar ahir noves sancions econòmiques contra l’Iran, que inclouen alts càrrecs del règim de Teheran i la indústria metal·lúrgica. Amb aquesta mesura, Washington mira d’ofegar encara més l’economia d’aquest país. “Faig el règim de l’Iran responsable dels atacs contra personal i interessos dels EUA impedint-li substancials ingressos que podrien ser utilitzats per donar finançament i suport al seu programa nuclear, desenvolupament de míssils, terrorisme i xarxes d’aliats terroristes, i la seva malèfica influència regional”, va dir Trump en un comunicat.

Aquesta nova ronda amplia l’abast de les sancions anteriors, que fins ara s’havien centrat en sectors estructurals com el petrolier, el bancari i el del transport, i podria agreujar la pressió sobre l’Iran, que està immers en una profunda crisi econòmica i ha viscut, a finals del 2019, una onada de protestes que han estat fortament reprimides.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia