Biden actua per evitar el col·lapse davant la falta de subministraments
Les empreses de transport i de logística dels EUA redoblaran esforços per garantir els lliuraments
Apple tem haver de reduir la producció de l’iPhone
Quan ja es veu la llum al final del túnel de la pandèmia, l’economia mundial es veu collada, de sobte, per les interrupcions detectades als colls d’ampolla de la cadena de subministrament que ofeguen els ports, les autopistes i els ferrocarrils nord-americans que debiliten la xarxa mundial de logística i transports. S’hi suma la demanda d’energia, mà d’obra i transports fruit d’una acceleració sobtada de l’economia, que està posant una gran pressió en les cadenes de subministrament transfrontereres. Tot plegat provoca que els productes –des de xips d’ordinador fins a peces per al sector de l’automoció– no arribin a temps i a bon port. I, de retruc, ha encès el llum d’alarma davant la possibilitat d’un debilitament del consum.
“El món [arran de la pandèmia] ha canviat”, va assegurar el president dels Estats Units, Joe Biden, en una intervenció ahir davant dels mitjans, en què va afegir que els problemes de la cadena de subministrament causats per la pandèmia han demostrat la necessitat de construir “una major resistència per suportar els embats que hem viscut fins ara”.
Per fer front a aquest escenari, els principals transportistes de mercaderies als Estats Units (Walmart, FedEx i UPS) passaran a treballar les 24 hores del dia, els set dies de la setmana. Una mesura que va anunciar Biden va ser l’ampliació horària dels ports de Los Angeles i de Long Beach –que entre tots dos gestionen un 40% del trànsit de contenidors als Estats Units– per pal·liar la forta congestió que viuen aquests últims dies, que veuen que no hi ha prou vaixells ni contenidors disponibles per absorbir la demanda.
D’aquesta tempesta tampoc s’escapoleixen les marques tecnològiques i els fabricants d’automòbils, que han estat els més afectats per l’escassetat. Moltes fàbriques nord-americanes han suspès la producció aquest any per falta de peces. Apple podria reduir la producció de l’iPhone fins a 10 milions a causa de l’escassetat de xips d’ordinador perquè els seus proveïdors tenen dificultats per lliurar components. Líders empresarials insten l’administració Biden a desplegar la Guàrdia Nacional com a mesura per alleujar la pressió sobre la cadena de subministrament.
Aquest escenari pot tenir conseqüències immediates, sobretot per a les butxaques dels consumidors. L’últim informe de Moody’s Analytics, fet públic dilluns, preveu un augment dels preus per als consumidors i un alentiment de la recuperació econòmica mundial. “Els lliuraments no es fan a temps, els costos i els preus augmentaran”. I anava més enllà: “A mesura que la recuperació econòmica mundial continuï agafant força, es veurà obstaculitzada per les interrupcions de la cadena de subministrament, que es faran visibles a tot arreu i que empitjoraran.” El Fons Monetari Internacional (FMI) va assegurar dimarts que la recuperació econòmica mundial des de la pandèmia s’està debilitant i que n’augmenten els riscos.
L’administració Biden va advertir els nord-americans que en les pròximes setmanes –amb el Dia d’Acció de Gràcies i Nadal a tocar– els preus podrien encarir-se i, el més preocupant, els prestatges podrien estar més buits del que és habitual. Tot i així, subratlla que no hi ha “cap motiu real de pànic” i s’insta els nord-americans a “carregar-se de paciència” per superar el tràngol.