Política

ALICIA CASART

DIRECTORA DEL GABINET D’ESTUDIS D’INFRAESTRUCTURES DE LA CAMBRA DE COMERÇ DE BARCELONA

“Un 36% és un despropòsit, cal una explicació”

“Portem un dèficit crònic en els pressupostos, i el que ha passat l’any 2021 ha estat la cirereta del pastís”

“Al govern central no donar explicacions li va en contra perquè genera desconfiança”

El dèficit d’inversió en infra­es­truc­tu­res per part de l’Estat a Cata­lu­nya és històric, una rèmora. El govern de Madrid mai ha com­plert el que ha pres­su­pos­tat. Però la mit­jana d’inver­si­ons res­pecte del pre­vist acos­tu­mava a estar a l’entorn del 60%. Un 36% és una abso­luta bar­ba­ri­tat, asse­gura la direc­tora d’infra­es­truc­tu­res de la Cam­bra de Comerç, Ali­cia Casart. I exi­geix al govern cen­tral una expli­cació.

Un 36% és una xifra baixíssima. Com ho explica?
Des de l’any 2013 el per­cen­tatge ha anat vari­ant, entre el 81% i el 57%. La mit­jana ha estat a l’entorn del 60%, que no vol dir que sigui accep­ta­ble perquè és molt baix i s’ha de recla­mar, però un 36% és un des­propòsit que reque­reix una expli­cació. Por­tem un dèficit crònic de pres­su­pos­tos que no s’han com­plert, i el que ha pas­sat l’any 2021 ha estat la cire­reta sobre el pastís.
La pandèmia, l’enca­ri­ment de les matèries pri­me­res, poden jus­ti­fi­car-ho en part?
A mi no em con­venç una jus­ti­fi­cació glo­bal. És cert que ha cos­tat arren­car obra pública, que hi ha hagut pro­ble­mes per obte­nir matèries pri­me­res, però no és sufi­ci­ent per jus­ti­fi­car aques­tes xifres tan bai­xes.
Alguna hipòtesi?
El govern català ja està dema­nant expli­ca­ci­ons. Cor­res­pon a l’admi­nis­tració cata­lana, als dipu­tats que són a Madrid, dema­nar una res­posta for­mal, tècnica i sufi­ci­ent­ment deta­llada. I això no es pot fer en una reunió ràpida.
El dèficit més impor­tant és en les grans empre­ses: Adif, Renfe, Puer­tos del Estado...
En aques­tes empre­ses la inversió ha estat de poc més del 27% del que s’havia pres­su­pos­tat; de fet són les que fan bai­xar la mit­jana. La pre­gunta és molt clara: per què no heu exe­cu­tat tot això? I amb un per­cen­tatge tan baix no em ser­vei­xen expli­ca­ci­ons clàssi­ques com que l’obra pública sem­pre s’alen­teix per temes burocràtics, expro­pi­a­ci­ons que s’enquis­ten o pro­jec­tes que cal modi­fi­car...
Què demana?
El que cal­dria fer és con­tras­tar les coses per les dues ban­des. Què han pres­su­pos­tat per a cada pro­jecte indi­vi­dual assig­nat a cadas­cuna d’aques­tes empre­ses públi­ques, i veure si hi ha una cor­res­pondència amb el que tenen entre mans per anar exe­cu­tant.
Si mirem les xifres d’altres anys sem­bla que el pro­blema no és d’inversió final, que és simi­lar, sinó que el 2021 el pres­su­post va ser el doble. És així?
Sí. L’exe­cució ha estat més o menys la mateixa; el 2015, per exem­ple, amb un pres­su­post de 1.000 o 1.100 mili­ons se’n van inver­tir 735, i el 2021, amb un pres­su­post de 2.068 mili­ons, pràcti­ca­ment el doble, se n’han inver­tit 740. Per això insis­teixo que el que cal és veure quant s’havia pres­su­pos­tat per a cada par­tida, enten­dre quina era la pre­visió, i lla­vors què han inver­tit i què ha fallat. Al govern cen­tral no donar expli­ca­ci­ons li va en con­tra perquè genera des­con­fiança.
I a més està el greuge amb Madrid, on s’ha inver­tit molt més.
La sobrein­versió que hi ha hagut a la Comu­ni­tat de Madrid no es con­cen­tra tant en les obres d’infra­es­truc­tura com en l’admi­nis­tració gene­ral de l’Estat que són els minis­te­ris... Madrid, per natu­ra­lesa, per la seva pròpia maquinària esta­tal, té una enorme força centrípeta, però jo sepa­ra­ria les dues coses. El que hem d’enten­dre és què ha pas­sat a Cata­lu­nya. El tema dels minis­te­ris vin­dria després.
Però no ajuda a cal­mar els ànims, amb els ante­ce­dents...
Insis­teixo que cal veure pres­su­pos­tos i exe­cu­ci­ons. Sense això comen­cem a fer con­jec­tu­res llet­ges i tot acaba en una deriva política. El pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat ja es va reu­nir dimarts amb la minis­tra de Trans­port. Però va ser una reunió breu que no dona per par­lar amb detall. I és en el detall on podem tro­bar les expli­ca­ci­ons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia