Política

Miquel Aguirre, nou director del MUME

Substitueix Enric Pujol i aposta per fer pedagogia de la memòria històrica

El peri­o­dista i escrip­tor Miquel Aguirre Oli­ve­ras (Banyo­les, 1964) ha estat nome­nat nou direc­tor del Museu Memo­rial de l’Exili (MUME) de la Jon­quera, cen­tre d’inter­pre­tació de referència sobre l’exili repu­blicà pro­vo­cat per la Guerra Civil espa­nyola. Aguirre subs­ti­tu­eix en el càrrec Enric Pujol, que va ser ces­sat el 24 de gener. A través d’una piu­lada a Twit­ter, Aguirre va agrair el traspàs al seu pre­de­ces­sor: “El traspàs amb Enric Pujol va ser impe­ca­ble. Digne d’una com­pli­ci­tat que ve molt de lluny. Li agra­eixo el gest i sé que puc comp­tar amb ell per a un esforç que neces­sita mol­tes mans.”

Miquel Aguirre aposta per acos­tar el MUME als cen­tres edu­ca­tius i fer peda­go­gia sobre la memòria històrica. També s’ha pro­po­sat com­ple­men­tar el relat de l’exili amb una mirada cap a fenòmens com ara el refugi i l’emi­gració.

El MUME va obrir el 2008 i, en aquests quinze anys, s’ha con­ver­tit en l’equi­pa­ment cul­tu­ral cata­lit­za­dor de gai­rebé totes les ini­ci­a­ti­ves per recu­pe­rar i divul­gar la memòria i el lle­gat de l’exili repu­blicà.

Aguirre és lli­cen­ciat en història con­tem­porània per la UAB (1987) i màster en orga­nit­zació i gestió d’empre­ses per la UPC i té el mes­tratge de funció direc­tiva per l’Escola d’Admi­nis­tració Pública de Cata­lu­nya (EAPC). Un dels punts d’interès en la tra­jectòria d’Aguirre ha estat la temàtica dels exi­lis i la Guerra Civil. En aquest àmbit, ha coor­di­nat el pro­jecte de memòria històrica de la ciu­tat de Banyo­les i ha coor­di­nat els dos home­nat­ges que el muni­cipi ha dedi­cat a les vícti­mes dels con­sells de guerra fran­quista i a l’exili. També ha comis­sa­riat l’expo­sició L’escola d’abans (2019) al Museu Dar­der, dedi­cada a expli­car l’edu­cació durant la dic­ta­dura, i ha codi­ri­git el docu­men­tal El pas­sat en comú (2017), que recull tes­ti­mo­nis sobre el pri­mer fran­quisme.

Paper de les dones

En el marc d’aquest tre­ball de recu­pe­ració de la memòria, Aguirre ha posat l’èmfasi a fer visi­ble el paper de les dones en el món del tre­ball. Així, ha codi­ri­git els docu­men­tals Dones page­ses (2018) i Tei­xi­do­res d’història (2015), que han estat uti­lit­zats com a recur­sos pedagògics a les esco­les i ins­ti­tuts del Pla de l’Estany.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia