Política

amèrica del sud

Xile rebutja per segona vegada una nova Constitució

Més del 55% dels xilens voten ‘no’ a la nova proposta constitucional de la dreta i la ultradreta

El govern de Boric aparca la reforma i es mantindrà la Carta Magna heretada de la dictadura de Pinochet

El ‘no’ s’ha impo­sat aquest diu­menge a Xile en la votació d’una nova pro­posta de Cons­ti­tució, aquesta vegada de mar­cat caràcter con­ser­va­dor, per la qual cosa man­tindrà la Carta Magna actual, here­tada de la dic­ta­dura mili­tar d’Augusto Pinoc­het (1973-1990) i àmpli­a­ment refor­mada en democràcia. El nou text, redac­tat per un òrgan en el qual la dreta i la ultra­dreta tenien majo­ria, ha estat rebut­jat per un 55,76% dels elec­tors davant un 44,2% que hi han votat a favor, segons dades ofi­ci­als cor­res­po­nents al 99,65% de l’escru­tini i reco­lli­des per l’agència Efe.

Aquest segon intent en quinze mesos per tenir una nova Cons­ti­tució que subs­ti­tu­eixi la ins­tau­rada per la dic­ta­dura de Pinoc­het va arran­car el setem­bre de 2022, després que una clara majo­ria hagués rebut­jat a les urnes una pro­posta de clara tendència pro­gres­sista, que pro­po­sava un pro­fund canvi en el model de país.

El resul­tat de diu­menge suposa un cop impor­tant per l’ultra­dretà Par­tit Repu­blicà, que va tenir un paper fona­men­tal en la redacció del nou text, el qual endu­ria les lleis migratòries i obria la porta a revi­sar la llei de l’avor­ta­ment, i aspi­rava a con­ver­tir-se en la força hegemònica de la dreta.

El ‘no’ al text s’ha impo­sat a la majo­ria de les setze regi­ons del país, espe­ci­al­ment a la capi­tal, Val­paraíso (cen­tre) i a Anto­fa­gasta, al nord, informa Efe.

Des del govern de Boric ja s’ha asse­nya­lat que després d’aquesta segona der­rota no con­ti­nu­a­ran amb el procés cons­ti­tu­ent per subs­ti­tuir l’actual Cons­ti­tució, sor­git després de les mas­si­ves pro­tes­tes soci­als de 2019.

En un dis­curs diri­git a la nació i reco­llit per l’agència Efe, el man­da­tari pro­gres­sista ha admès haver estat incapaç de redac­tar una pro­posta de con­sens i ha enter­rat qual­se­vol ini­ci­a­tiva futura de reforma.

“El país s’ha pola­rit­zat, s’ha divi­dit i, al marge d’aquest con­tun­dent resul­tat, el procés cons­ti­tu­ent no ha acon­se­guit cana­lit­zar les espe­ran­ces de tenir una nova Cons­ti­tució redac­tada per tot­hom”, ha indi­cat Boric.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia