Política

iemen

Els houthis acorralen Occident

Els rebels intercepten vaixells des del novembre i provoquen el desviament del comerç global

La milícia avança que continuarà atacant naus “israelianes” mentre Israel massacri Gaza

Els consumidors notaran aviat la inflació a causa de l’encariment de les operacions mercantils

El comerç marítim és opac. La propietat, l’explotació i la bandera de la nau sovint divergeixen

El segrest del mar Roig acor­rala Occi­dent. El patru­llatge dels com­ba­tents hout­his per les aigües que con­nec­ten l’oceà Pacífic i el Medi­ter­rani no ha pro­vo­cat vícti­mes mor­tals ni ha des­ple­gat arma­ment de gamma alta, però posa els diri­gents nord-ame­ri­cans i els euro­peus en un atzu­cac. L’acció dels rebels ieme­ni­tes amenaça una de les prin­ci­pals artèries comer­ci­als del pla­neta. Els experts augu­ren que la inflació col­pe­jarà aviat els con­su­mi­dors.

Els hout­his diuen que actuen en soli­da­ri­tat amb la Franja de Gaza i avan­cen que con­ti­nu­a­ran segres­tant vai­xells mer­can­tils fins que Israel aturi la mas­sa­cre con­tra l’encla­va­ment. Els rebels asse­gu­ren que els únics vai­xells que han de tenir por de ser inter­cep­tats són els isra­e­li­ans o els que es diri­gei­xen cap a Israel. Però ningú se’n refia. El comerç marítim és opac. La pro­pi­e­tat de la nau, la seva explo­tació, la naci­o­na­li­tat de la tri­pu­lació i la ban­dera sovint diver­gei­xen.

Men­tre el nom­bre de vícti­mes mor­tals a Gaza havia arri­bat als cinc dígits, els EUA s’afa­nya­ven a moure peça. Però no per sal­var vides, sinó per sal­var el movi­ment de béns. El secre­tari de Defensa, Lloyd Aus­tin, va tri­gar 30 dies de tur­bulència a les aigües del mar Roig a anun­ciar la cre­ació d’una coa­lició inter­na­ci­o­nal. L’objec­tiu: “Pro­te­gir el trànsit glo­bal.” Però la pro­posta no va fre­nar els atacs, i les prin­ci­pals com­pa­nyies navi­li­e­res del món han aban­do­nat la ruta habi­tual. En vista de la falta de resul­tats, els EUA i el Regne Unit han ata­cat els insur­gents ieme­ni­tes, una decisió de con­seqüències impre­dic­ti­bles.

Als hout­his se’ls ano­mena “rebels”, però fa una dècada que con­tro­len Sanà, la capi­tal del Iemen, i que domi­nen la part més poblada i rica del país. El movi­ment dels hout­his va sor­gir a la dècada dels noranta com a opo­sició al govern del Iemen. El ter­ri­tori habi­tat per la població per­ta­nyent a la secta zai­dita, una branca del xiisme pre­sent al Iemen, es veia mar­gi­nat després que els zai­di­tes hagues­sin estat al poder fins al 1962.

La revo­lució islàmica del 1979 a l’Iran, potència xiïta de la regió, va pro­vo­car una embran­zida d’aquest grup religiós. Hez­bol·là va aparèixer al sud del Líban. Els hout­his ho van fer al nord del Iemen. Tots dos, patro­ci­nats per Tehe­ran, for­men part de l’ano­me­nat “eix de la resistència”, una xarxa d’actors que diu opo­sar-se a la presència d’Occi­dent a la regió.

El 2014, els insur­gents hout­his van con­tro­lar Sanà després que les fric­ci­ons amb el govern, a qui acu­sa­ven de tenir lli­gams amb l’Aràbia Sau­dita i amb els EUA, anes­sin a més. Els diri­gents sau­di­tes, pre­o­cu­pats amb l’expansió de com­ba­tents hout­his obe­di­ents als seus arxi­e­ne­mics ira­ni­ans, van llançar una coa­lició en suport del govern ieme­nita. La guerra pel con­trol del Iemen ha cos­tat més de 220.000 vícti­mes –comp­tant-hi morts cau­sa­des per la crisi huma­nitària–. L’estan­ca­ment del con­flicte per­met als hout­his cen­trar-se en altres bata­lles, com ara la supo­sada defensa de la població pales­tina.

Els experts augu­ren que les but­xa­ques euro­pees ho nota­ran. L’acció dels hout­his ha pro­vo­cat un ter­ratrèmol mer­can­til. Hi ha xifres que aju­den a enten­dre-ho. El 15% del comerç marítim glo­bal passa pel mar Roig, inclo­ent-hi el 12% del petroli comer­ci­a­lit­zat per mar. Pel canal de Suez, també hi passa el 40% del comerç entre l’Àsia i Europa.

Els EUA asse­gu­ren que els hout­his han inter­cep­tat 25 vai­xells des del 18 de novem­bre, quan van entrar en acció, fins al 4 de gener. Grans com­pa­nyies com Maersk i Hapag-Lloyd han aban­do­nat la ruta pel mar Roig i opten per envol­tar el con­ti­nent africà. El blo­queig ha pro­vo­cat el des­vi­a­ment de mer­ca­de­ries que sumen un valor de 200.000 mili­ons de dòlars (uns 182.000 mili­ons d’euros).

Això té con­seqüències. Encer­clar l’Àfrica suma deu dies de viatge si es fa camí cap a Europa i un milió de dòlars més en com­bus­ti­ble. Si es navega cap als EUA, són fins a qua­tre set­ma­nes més. Pro­var sort i tra­ves­sar el mar Roig tam­poc és bon negoci. Les asse­gu­ra­do­res cobren ara deu cops més.

També hi ha els endar­re­ri­ments, que podrien reduir la capa­ci­tat de trans­port de mer­ca­de­ries a escala glo­bal fins al 15%. Els vai­xells que ja van a des­hora per des­car­re­gar a Occi­dent han de tor­nar després a l’Àsia, i cada retard pro­voca un efecte dòmino en les cade­nes de pro­ducció. La roba, el cafè i els pro­duc­tes electrònics es podrien veure enca­rits. Els EUA assu­mei­xen que no es pot escor­tar cada vai­xell que tra­vessa el mar Roig. Men­tres­tant, els hout­his asse­nya­len Gaza.

40
per cent
del comerç entre l’Àsia i Europa passa pel canal de Suez.
12
per cent
del petroli comercialitzat per mar també passa per aquesta ruta.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia