política
La construcció, primera opció dels catalans per resoldre la crisi de l’habitatge
La segona onada de l’enquesta Òmnibus del CEO aprofundeix en les mesures per resoldre l’emergència habitacional
En un moment en què la crisi de l’habitatge és una de les prioritats de les diferents administracions, la segona onada de l’enquesta Òmnibus del Centre d’Estudis d’Opinió revela que la construcció de nous pisos es l’opció preferida dels catalans per resoldre-la. D’entre deu possibles mesures proposades, la de construir nou habitatge va ser la millor vista pel 38% dels enquestats; topar les rendes, pel 23%; subvencionar rehabilitacions, pel 21%; i restringir els lloguers temporals, pel 18%.
El sondeig també constata que un 34% dels catalans viuen de lloguer, un 29% ho estan fent de compra amb l’habitatge totalment pagat, i un 27% també de compra, però encara pagant hipoteca. Si s’atén als partits, quatre de cada deu votants de Junts viuen en un habitatge comprat i ja pagat, el percentatge més alt, mentre que els de la CUP i Vox es troben a la cua (18%).
Mentre que un 41% de simpatitzants de Junts resideixen a llars de propietat sense càrregues hipotecàries, el percentatge és del 34% en el cas dels d’ERC i el PSC i del 30% entre els del PP, una proporció similar a les d’Aliança Catalana (29%). Els votants dels comuns s’apropen als de la CUP i Vox, ja que només un 20% d’ells viuen en un habitatge comprat i pagat.
D’altra banda, l’enquesta planteja disjuntives binàries entre diverses mesures que l’administració podria tirar endavant per pal·liar la crisi de l’habitatge. Per exemple, si s’ha de triar, la ciutadania és més propensa a construir més habitatge protegit (54%) que a subvencionar la rehabilitació dels habitatges, i també crear nous pisos socials (67%) es veu com a prioritari respecte a afavorit la construcció de nous habitatges en general.
L’enquesta, que es va fer entre el 17 de juny i el 2 de setembre passats amb la participació de 2.060 persones, també reflecteix que un 73% de la població creu que l’impacte del turisme a la societat és positiu o molt positiu –malgrat que és un percentatge alt, representa una baixada de 10 punts respecte a fa un any. Alguns dels grans esdeveniments esportius celebrats a Catalunya que arrosseguen turisme, com la Fórmula 1 i Moto GP són ben vistos per la majoria (68%). Pel que fa a la Copa Amèrica, gaudia d’un suport del 61%, si bé l’estudi es va dur a terme majoritàriament abans del seu inici.