Urbanisme
Barcelona vol obligar a dur casc als conductors de patinet a partir de l’1 de febrer
L’Ajuntament de Barcelona ha tramitat en comissió la modificació de l’ordenança de circulació que obligarà els conductors de patinet elèctric i altres vehicles de mobilitat personal a anar amb casc. Segons ha avançat la tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, la previsió és que la norma entri en vigor a partir de l’1 de febrer de l’any vinent, unes setmanes després que s’aprovi al plenari d’aquest mes de novembre.
Un cop resoltes les al·legacions presentades, el govern ha presentat a la Comissió d’Urbanisme i Mobilitat la proposta per modificar l’actual ordenança, que es va actualitzar per darrera vegada el 2017. La modificació proposada ara pel govern socialista té el suport d’ERC i dels comuns. En canvi, el PP s’hi ha abstingut i TriasxBCN hi ha votat en contra.
Amb els suports garantits, la proposta per modificar l’ordenança s’aprovarà definitivament al pròxim plenari i el govern municipal ja preveu un calendari de treball per poder fer una campanya informativa per tal que la norma entri en vigor l’1 de febrer. “És una ordenança molt treballada que ens permetrà ordenar la mobilitat a Barcelona i millorar la convivència entre les maneres de desplaçar-se a la ciutat”, ha dit Bonet.
Des de BComú, Guille López ha destacat en positiu que s’hagin incorporat peticions a favor de la mobilitat sostenible mentre que des d’ERC Rosa Suriñach ha dit que veuen en l’ordenança l’oportunitat de “blindar” que el vianant sigui el més protegit.
TriasxBCN ja va avançar la setmana passada que no donaria suport al nou text perquè considera que el redactat és “poc ambiciós” i deixa fora propostes fetes des de Junts, com ara que el casc també sigui obligatori per a les bicicletes. “Hem perdut una oportunitat”, ha lamentat la regidora Francina Vila.
El PP proposa un ús més “flexible” per a l’aparcament de motos en vorera i demana “repensar” els carrils bici.
Els patinets també hauran de tenir els elements de seguretat com ara llums a davant i darrere. El redactat clarifica que no podran circular en cap cas per la vorera, independentment de l’amplada, ni tampoc en alguns trams de la calçada.
D’altra banda, el text planteja prohibir també de forma generalitzada les bicicletes a les voreres, però preveu algunes excepcions, com demanaven els comuns i ERC. Així, sí que podran circular per voreres els menors de 14 anys i adults amb cadireta o remolc quan no hi hagi carril bici. Respecte les motos, el govern planteja limitar l’estacionament de motos en zones com ara els entorns escolars i hospitalaris.