Política

Dolors Carreras

Alcaldessa de Cunit (PSC)

“Si em diuen de canviar de província, d’acord, però de comarca, no”

“Cunit és un poble amb problemes de ciutat. Estem tenint un creixement d’uns 1.200 o 1.400 habitants l’any empadronats”

“El mateix que tenim per anar amb tren cap a Barcelona ho hauríem de tenir per anar cap a Tarragona, que és la nostra capital”

Cunit hauria d’estar al mateix lloc que Cubelles en el mapa del sistema tarifari integrat

L’alcaldessa de Cunit, Dolors Carreras (1958), va portar una llar d’infants deu anys i més tard va muntar una llibreria que va tancar el 31 de març passat després de 35 anys. En la política hi va entrar a partir de la implicació a l’AMPA de l’escola com a família monoparental, i també com a activista veïnal. Ja havia estat alcaldessa en diferents etapes, primer com a independent a la llista de CiU de 1996 a 1998, i posteriorment amb el PSC entre el 1999 i el 2007. El 2019 li van demanar que tornés a encapçalar la llista socialista, i des d’aleshores ha governat amb Impulsem Cunit, formació vinculada a Junts. Des de l’anterior mandat alterna l’alcaldia amb Jaume Casañas, que la rellevarà el juliol vinent. Ha estat diputada al Parlament entre el 2021 i el 2024 i és coordinadora comarcal del PSC.

PSC, Junts i els comuns en el govern. Com està funcionant?
Fenomenalment bé. Igual que en l’anterior mandat. Ens vam repartir les àrees i vam decidir que només canviaríem nosaltres dos. Tenim una molt bona entesa i ja vam dir que, guanyés qui guanyés, continuaríem igual. Per tant, les eleccions van ser una continuïtat. Nosaltres el que tenim és un projecte de poble. Reconec que qui es queda els últims anys l’alcaldia sempre s’emporta més beneficis, és normal, ara estic muntant coses i el resultat el veurem després. Hem aportat estabilitat a Cunit i hem ampliat l’espai respecte del mandat anterior amb els comuns, que ara són en el govern. Som 12 regidors de 17. Tenim una majoria absoluta sobrada.
Cunit no para de créixer.
Cunit és un poble amb problemes de ciutat per la senzilla raó que estem tenint un creixement, des de la pandèmia cap aquí, d’uns 1.200 o 1.400 habitants l’any, empadronats. Això vol dir que hi ha tot un altre grup que no està empadronat. Tot plegat ens tensiona molt els serveis, especialment els sanitaris i els educatius, i tenim un greu problema amb els serveis socials perquè tenim molta família desestructurada, persones que venen amb problemes de salut mental... Nosaltres no tenim serveis socials propis perquè encara no som 20.000 habitants. Aleshores, els ajuts els vehiculem a través del Consell Comarcal. Cada dia veiem més gent que necessita ajuts per menjar. Ens ve gent de tota l’àrea metropolitana de Barcelona i gent que ja tenia la segona residència aquí, però que ara s’ha convertit en primera. Tenim l’institut que ja no pot més, estem pendents d’un segon institut. Si continuem com fins ara, aviat arribarem als 20.000 habitants.
La C32 entre Sitges i el Vendrell és des d’aquest 2024 gratuïta per a la mobilitat obligada. Com s’ha notat aquesta fita tan esperada?
Les rebaixes de l’autopista en dies laborables han influït en la millora de la mobilitat, perquè el fet que tinguem el que en diem la ronda Penedès fa que puguis entrar a Cubelles i puguis anar fins a Sitges o el Vendrell de manera gratuïta. Això descongestiona molt la carretera. Ens queda només una part amb peatge, però jo crec que és bo que hi sigui, aquest peatge, perquè com a treballadors hi ha un descompte, que jo crec que és molt important, i el cap de setmana la via s’utilitza molt més per fer turisme. És una manera de controlar els fluxos. Tenim l’autopista AP-7 carregada de camions i la C-32 no tant. Tot això, amb la rapidesa amb què pots anar a Barcelona, és un gran què.
Com és la mobilitat amb tren?
Tenim trens cada mitja hora a Barcelona. El nostre problema és la relació amb Tarragona. Nosaltres som de Tarragona, però no tenim el mateix servei que cap a Barcelona. Ara, a més, amb obres. El mateix que tenim per anar cap a Barcelona ho hauríem de tenir per anar cap a Tarragona, que no deixa de ser la nostra capital de província, però no ho tenim. Per això nosaltres sempre hem mirat més cap a Barcelona, per les bones comunicacions.
Hi ha un moviment que aposta perquè Cunit passi del Baix Penedès al Garraf.
Això ho promou el meu soci de govern. Jo estic al Penedès. Ells volen un canvi de comarca. Jo en un canvi de comarca, sincerament, no hi veig grans millores. Perquè nosaltres continuarem pertanyent al partit judicial del Vendrell, continuarem a la Diputació de Tarragona...
Però esteu en el consorci sanitari de l’Alt Penedès-Garraf.
Això ja fa molts anys que hi som i no ho volem canviar. Quan era diputada vaig lluitar per l’hospital del Vendrell, però també volia el de Vilanova, perquè nosaltres pertanyem al Consorci Sanitari de l’Alt Penedès-Garraf i creiem que fa falta l’hospital de Vilanova.
Preveu una consulta per canviar de comarca?
A veure, jo no dic que no. A mi, si em diuen per canviar de província, diria d’acord, però simplement pel fet de canviar de comarca, no. Crec molt més en la vegueria que es diu Penedès i que hi hauríem de ser sense distinció d’Alt o Baix Penedès. La nostra denominació és Penedès. Tenim la pressió de les dues àrees metropolitanes, però sense tenir prou força.
Seria més fàcil canviar de província, parlant amb Madrid, encara que no es canviés de comarca? Hi ha municipis, per exemple, a la Cerdanya que comparteixen comarca, però de províncies diferents.
Tot això és un tema que s’ha de posar sobre la taula. No és una qüestió de dir jo me’n vull anar i jo em vull quedar, sinó que s’han de mirar molt bé els pros i els contres. Si mirem la nova població que estem tenint, que ens ve de tota l’àrea metropolitana de Barcelona, potser diràs que aquestes persones nouvingudes se senten més barcelonines que tarragonines, però potser els que ja som d’aquí ens sentim tarragonins. Jo no em sento ni tarragonina ni de Barcelona, jo soc penedesenca. Hi ha una part marítima del Penedès i hi ha una part interior.
Quan arribarà el promès bus exprés?
Nosaltres estem demanant el bus exprés davant de la situació que tenim amb Rodalies. Tenim molts estudiants. El fet que tinguis una bona comunicació et fa anar a un lloc o anar a l’altre. A Tarragona tenim una molt bona universitat i, és clar, molts dels nostres joves van a Barcelona perquè per anar a Tarragona, o hi vas amb autobús o tens un problema amb el tren. En canvi, cap a Barcelona, ho tenen la mar de bé. I per anar a treballar, amb autobús és molt més fàcil que arribis a l’hora que no pas amb el tren. Et dona aquesta tranquil·litat.
El bus exprés ha de connectar Cunit amb Barcelona. I Cunit amb Tarragona?
No Cunit sol. Estem parlant de Calafell, Cubelles... Perquè tu ara quan vols agafar l’exprés te n’has d’anar a Vilanova. De moment volem fins a Barcelona, que és el que la gent està demanant més.
I què us diu la Generalitat?
Aquest any vam aconseguir la rebaixa del peatge i ara hem de treballar pel bus. Tenim una comissió, la comissió Penedès Marítim, en què hi som tots, Sitges, Sant Pere de Ribes, Vilanova, Cubelles, Cunit, Calafell, el Vendrell...
Sentiu que hi ha un greuge comparatiu en el mapa del sistema tarifari integrat respecte de Cubelles?
Bé, és que hi ha una diferència de preu si arribes a Cubelles o si arribes a Cunit. Creiem que nosaltres hauríem d’estar al mateix punt, al mateix lloc. El que sí que hem fet és que amb el bitllet del bus urbà puguis agafar també el tren i els busos interurbans. Això ja ho tenim integrat i ha estat un gran què, perquè abans el bus urbà gairebé no ens funcionava, i des que l’hem integrat hi hem guanyat. Però sí que és veritat que el problema de mobilitat és greu, però no només per anar a Barcelona o a Tarragona: en l’aspecte laboral, ens trobem que hi ha moltes persones que viuen aquí i busquen feina aquí i tenim tota la feina col·locada a l’interior de la comarca, però no tenim un mitjà de transport públic per anar-hi. Si no tens cotxe, no tens manera d’arribar als polígons. Això es resol amb autobusos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia