Política

Jordi Gasulla

Cap de l’oposició a l’Ajuntament d’Olot (CUP)

“No a un model de variant pensat per al vehicle privat”

“Cal entrar al detall en el projecte per veure com interactua la nova carretera amb la trama urbana i quines són les mesures compensatòries”

“El tren ha de formar part de la solució. És un sistema de transport que al seu moment ja era molt innovador, no és d’ara”

En l’actualitat, cal fer vertaders malabarismes per accedir a l’estació de ferrocarril de Torelló

Jordi Gasulla remarca en aquesta entrevista la importància d’estudiar tots els detalls del projecte de la variant d’Olot per determinar quines necessitats atendrà. A més, fa una crida a apostar per un nou model de mobilitat fonamentat en un transport públic eficient, elèctric i assequible.

La consellera de Territori ha anunciat que la variant va endavant...
Primer, ens agradaria veure el projecte constructiu definitiu, perquè només ens han ensenyat una presentació de diapositives i no ens l’han volgut enviar en digital... Fins que no tinguem el definitiu, no podem analitzar els detalls, que són molt importants.
Expliqui’s.
Els detalls poden determinar si la variant s’ha dissenyat atenent les necessitats comarcals i un model determinat o, per contra, està dissenyada amb un altre objectiu.
Què intueix?
Sabem que, des de l’inici, uns certs sectors l’han defensat com una autovia de pas internacional, a la qual cosa nosaltres ens vam oposar des del primer moment. Ara, estem treballant perquè si realment s’acaba construint aquesta variant es faci amb uns criteris d’adequació al territori, de minimització de l’impacte ambiental.
La variant acumula més de trenta anys de retard. A què ho atribueix?
No ho sé. Per a nosaltres, el més sagnant és aquest model de mobilitat que s’ha imposat durant les últimes cinc dècades, que està basat en el vehicle privat i que, al final, provoca els problemes que cada dia veiem a l’avinguda Sant Jordi i a la resta de la ciutat. Aquest model no se soluciona aplicant la mateixa recepta, en calen de diferents, que afavoreixin la mobilitat col·lectiva i sostenible. Ens fa la sensació que s’està prioritzant justament el contrari.
Què s’ha de prioritzar, doncs?
Un nou model de mobilitat basat en el transport públic, en el canvi de la manera com ens movem internament, i en aquest sentit, recordo que el 80% de la mobilitat que passa per la ciutat és comarcal. Si resolem aquest tema, tindrem bona part del problema solucionat, però no s’està aplicant res d’això.
Quina ciutat dibuixa si es manté l’actual model de variant?
No ens podem resignar a tenir un model de variant pensat amb l’antic paradigma. Per això, insisteixo que és molt important entrar al detall en el projecte pel que fa a la seva adequació a la ciutat, com interactua la nova carretera amb la trama urbana i quines són les mesures compensatòries, per contrarestar els efectes adversos de la construcció de la nova infraestructura.
Què en pensa, de la proposta d’un tren tram?
El ferrocarril ha de formar part de la solució. De fet, és un sistema de transport que al seu moment ja era molt innovador, no és d’ara. És més sostenible que el vehicle privat i, tot i la inversió inicial elevada, la seva rendibilitat econòmica és major que, per exemple, construir carreteres. És imprescindible que es tiri endavant el tren tram Olot-Banyoles-Girona, tal com s’ha proposat des de diversos moviments socials, i és imprescindible també millorar la connectivitat amb Torelló, on tenim una estació propera però poc promocionada.
La realitat, ara, és un transport només per carretera.
Sí, i fa anys que recollim moltes queixes. De fet, hem fet diverses intervencions al ple, en què hem fet una llista important de com creiem que hauríem de millorar el transport públic, tant l’urbà com l’interurbà, i augmentar el volum de viatgers. Només que l’administració escoltés els seus usuaris, trobaria una informació molt valuosa. Vam proposar crear el consorci del transport de la Garrotxa, perquè no té gaire sentit que Olot continuï funcionant com una cosa aliena a la comarca.
Què cal, segons vostè?
Calen campanyes de promoció per part de l’adjudicatària; més freqüències, sobretot en cap de setmana; millorar la senyalització i les marquesines, etc.
Alguna idea per al TPO?
S’està fent una nova licitació i és un moment clau. Estem preocupats, perquè hem intentat seure amb l’equip de govern per fer aportacions i dissenyar el millor sistema de transport possible però, fins ara, ha estat impossible. Ens diuen que hi haurà un procés participatiu, però ens temem que, tal com sol passar, ens presentin el projecte i ens diguin que això és el que hi ha.
Propostes?
Busos més petits, elèctrics i a demanda en alguns barris, etc. També aconseguir que la Generalitat cobreixi el servei, perquè no arribem al llindar d’habitants que determina, un llindar pensat amb un paradigma antic. Amb un millor finançament, tindríem un millor servei i podríem millorar la mobilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia