Susanna Solé i Sabaté
Cap de l’oposició a Castellbisbal (Alternativa per Castellbisbal)
“Vam deixar un deute zero i 3 milions de romanent”
“S’han aturat projectes que per a nosaltres i per al poble eren molt importants, com la residència per a la gent gran”
“Quan vam marxar, en el pressupost que havíem aprovat hi havia la compra d’un terreny cèntric per a habitatges”
Tenen majoria absoluta i no ens necessiten per a res, ni a nosaltres ni a cap dels altres grups
Susanna Solé, d’Alternativa per Castellbisbal, defensa la gestió feta per l’anterior equip de govern i situa entre les prioritats de la ciutat una residència per a gent gran pública.
Quina valoració fa de la gestió del govern?
Negativa, perquè s’han aturat projectes que per a nosaltres eren molt importants, que creiem que per al poble eren molt importants, com la residència per a la gent gran. També s’ha aturat la remodelació de l’edifici de Sant Marc que donava per fi solució a les entitats culturals, i el projecte del carrer de la Lluna, que no deixa de ser un eix d’entrada al poble que encara està avui dia en sorra.
Quina explicació es dona?
Ells apel·len que vam deixar un Ajuntament arruïnat i malmès, amb les finances desgastades, i això no és veritat. Vam deixar un deute zero, no teníem cap deute amb cap entitat bancària ni amb ningú i, a més, 3 milions d’euros de romanent a la caixa. No entenem per què els han aturat. I d’altra banda, hi ha hagut reducció de serveis importants. S’ha reduït la infermera escolar, un servei pioner a Castellbisbal. En teníem dues i l’han reduït a una. Han cancel·lat el contracte de jovent en medi obert, un servei que es donava a la joventut les tardes de dilluns i divendres per a adolescents, que anaven al servei de manera lúdica, de reforç escolar o acompanyament. Després, la cirereta del pastís, que acaba de fer anar la balança cap a la banda negativa, és la imposició de la taxa d’escombraries en la mesura i la manera que s’ha fet.
Què pensa del pla de sanejament aprovat pel ple?
El pla de sanejament no respon a tota la veritat. Ells sempre, des del minut zero, han dit que l’Ajuntament estava arruïnat, que no podien assumir res, que havien de retallar serveis, i nosaltres sempre hem mantingut que no és cert perquè hi havia zero deute i 3 milions de romanent. Per tant, aquest pla no hauria d’haver estat tan sever com l’estan plantejant, que és tirar enrere serveis essencials.
Van deixar un Ajuntament equilibrat?
Pel que fa a finances, sí. L’any 2022, el darrer natural que vam governar sencer, fruit que veníem de la covid, en el qual hi havia hagut menys ingressos, sobretot per part d’indústries que havien demanat el fraccionament de l’IBI, i de la invasió d’Ucraïna que va fer disparar el preu dels subministraments elèctrics i energètics a tothom, ja vam veure que per poder pagar despeses d’enllumenat i de calefacció de les escoles i serveis públics de l’Ajuntament, amb el pressupost que havíem fet de despesa no en fèiem prou. Teníem dues opcions: apujar impostos o romanent. Vam optar per pagar tota la facturació extra dels estalvis. Vam passar de 7,8 milions a 3 milions. Quan fas el còmput total de l’any, d’ingressos has tingut 22 milions i de despeses, 26 milions, s’han gastat 4 milions més del pressupostat. No era préstec, era estalvi. En aquest còmput, un estament superior diu “Vigileu, no podeu continuar gastant més del que ingresseu”, i llavors hi ha el pla d’estabilització, però ni calia que fos tan sever, perquè hi continuava havent 3 milions que avalaven la gestió futura de l’Ajuntament, ni impedia que es poguessin fer els préstecs que havíem pressupostat per tirar endavant la residència de la gent gran i Sant Marc.
Han qualificat la nova taxa de residus d’injusta. Per què?
A Castellbisbal no es pagava taxa d’escombraries des dels anys noranta. Ara és cert que des d’Europa ens exigeixen que hi hagi un pagament per part de la ciutadania per fomentar la recollida selectiva que Castellbisbal ja té. Ells han imputat tot el cost; vol dir la recollida dels camions, escombriaires de carrer, mobles abandonats, el punt verd, tot el servei de la deixalleria i el personal de la Diputació que gestionarà el cobrament de la taxa. Tot això no caldria, que és el que fan altres ajuntaments. Imputen la recollida, els camions i ja està. A part, han fet quota única, cada família, sigui un o siguin sis, paga 229,50 euros. Pensem que està mal fet.
Fan una oposició crítica?
Podem dir que fem una oposició crítica i intentem fer una oposició constructiva, el que passa és que és difícil, no ens deixen perquè tenen majoria absoluta i no ens necessiten per a res, ni a nosaltres ni a cap dels altres grups de l’oposició. En el cas de la nova taxa no ens han escoltat.
Un dels problemes de la ciutat és l’habitatge. Què proposen?
Quan vam marxar, en el pressupost que havíem aprovat hi havia la compra d’un terreny cèntric per a habitatge públic. Havíem previst 900.000 euros. La idea era: aprovem el pressupost, quan governem signem i comencem a construir. No vam tenir el seu vot en contra en el moment en què es va fer la projecció d’inversió. Quan ells van governar, però, van preferir els diners i ens van dir en un ple que estaven buscant altres espais, però no sabem res més.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.