política
La Generalitat i l’Estat oficialitzen la creació de la nova Rodalies de Catalunya
Fixen en tres mesos el termini per fer l’inventari i la valoració de costos per al traspàs de la R1
Fan un pas més cap a la pacificació de la N-II i el desplegament de la xarxa de fibra òptica de la Generalitat
La comissió bilateral d’infraestructures Estat-Generalitat ha oficialitzat l’acord anunciat aquest matí per ERC i el govern de desplegament de la constitució de la nova empresa Rodalies de Catalunya, que haurà de gestionar el servei ferroviari, amb participació majoritària de la Generalitat i que presidirà la mateixa.
La trobada entre els governs català i espanyol, que s’ha celebrat al departament de Territori, ha estat presidida per la consellera, Sílvia Paneque, i el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano.
“És un procés complex partim des de zero ja que nio hi ha experiències prèvies i cal fer-ho amb seguretat jurídica”, ha apuntat Paneque en la valoració de la reunió, en què també ha subratllat la col·laboració amb el govern espanyol. L’entesa, ha dit Paneque, és “gràcies a la lleialtat institucional de l’executiu de Sánchez que entén que el que és bo per als catalans també és bo per a Espanya”.
Santano, de la seva banda, ha subratllat, “la normalitat institucional per la reunió i també pels acords”. El secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible ha destacat “el diàleg” entre administracions com a “eina indispensable” i, entrant en el traspàs, ha volgut deixar clar que el procés es farà amb “ple respecte dels drets laborals dels treballadors de Renfe”.
La reunió ha servit per posar sobre el paper l’empresa mixta que substituirà Renfe i que es crearà abans que acabi el 2025. Pel que fa a les línies, el traspàs, tal i com va aprovar pel govern català, s’iniciarà per la R1 entre Sagrera i Maçanet, amb origen i destinació catalanes i que s’utilitza per a la prestació de serveis ferroviaris de titularitat i competència exclusiva de Catalunya. La bilateral ha fixat un termini màxim de tres mesos per fer l’inventari de les instal·lacions i béns a traspassar, juntament amb una valoració dels costos vinculats a la transferència. Un cop completats els treballs tècnics corresponents, es procedirà al seu traspàs, prèvia exclusió de la Xarxa ferroviària d’interès general. “Estem treballant perquè tots els passos que fem compleixin amb la normativa de seguretat europea”, ha clarificat Santano, alertant que no poden donar una data per al traspàs de la línia perquè “estem obligats a complir espanyola i europea i això ens pot portar una mica més de temps”.
La trobada també ha posat fil a l’agulla en el nou Pla de Rodalies per al període 2026-2030. Entre els actuacions que s’hi contemplen, per reformes o millores, hi ha la nova estació intermodal en l’àmbit de Tarragona, la de Martorell o la duplicació de la línia Montcada Bifurcació-Puigcerdà.
També en matèria ferroviària, s’ha impulsat la formació d’un grup d’anàlisi de les necessitats del sector empresarial i logístic de Girona quant al transport ferroviari de mercaderies i s’ha acordat la signatura d’un protocol per a desenvolupar les obres de la segona fase de la variant de Figueres de la línia ferroviària Barcelona-Portbou i les actuacions a dur a terme a l’estació d’alta velocitat Figueres Vilafant perquè aculli serveis d’ample convencional.
Pacificació de la N-II
En matèria d’infraestructures viàries,s’ha acordat culminar la tramitació del Conveni entre la Generalitat i el Ministeri de Transports per fer millores en infraestructures al Maresme, que tenen com a principals eixos la pacificació de l’N-II i la millora connectivitat de la C-32. Això després que el Diari Oficial de la Generalitat ja publiqués fa uns dies l’anunci d’informació pública perquè es presentin al·legacions als informes que preveuen alternatives de traçat per a la construcció de quatre nous enllaços i la millora de dos existents. El termini d’al·legacions acabi el 27 de febrer. L’objectiu és transformar la N-II en una via més local i afavorir l’accessibilitat cap a la C-32.
Fibra òptica
La comissió d’infraestructures també ha impulsat els tràmits per a l’autorització del desplegament de la xarxa de fibra òptica de la Generalitat en diversos trams de carreteres de titularitat de l’Estat al seu pas per Catalunya; en concret, a l’N-260, l’N-230, l’N-II, l’N-152 i N-154, l’N-420 i l’N-340. Abasten més de 500 quilòmetres i inclouen principalment àmbits al llarg del Pirineu i també de les Terres de l’Ebre.
Properes reunions
La comissió d’infraestructures obria avui una marató de trobades que seguiran, dilluns vinent 24 de febrer, amb la reunió de la bilateral i també de la de traspassos i el dia 28 amb la d’Afers Econòmics i Fiscals.