Política

Sabadell surt a escena

A la cocapital vallesana estan en marxa diferents projectes per donar impuls a l’àmbit cultural

El PSC, amb Marta Farrés al capdavant, va obtenir majoria absoluta en les darreres municipals

La ronda Nord i l’ús de l’antiga caserna de la Guàrdia Civil, temes històrics encara pendents

Es vol recuperar la centralitat de l’Eix Macià en l’àmbit econòmic i urbanístic

Una de les apostes de l’equip de govern de Sabadell, encapçalat per la socialista Marta Farrés, és un gran complex cultural a la plaça del Gas, al centre de la cocapital vallesana, que sumarà tres espais diferents: l’antic Museu del Gas, la històrica Casa Grau i l’edifici annex de titularitat municipal, on hi ha serveis socials. A través de la Fundació Banc Sabadell, es vol fer realitat el projecte Sabadell, centre de cultura, durant el 2026. “Fa 20 anys que soc a l’Ajuntament i fa 20 anys que sento a parlar del museu tèxtil, que els museus de la ciutat no acabaven de funcionar o que ens faltava potència cultural. L’aliança amb el Banc Sabadell és important per transformar tot això”, afirma Farrés. Es vol crear un centre per divulgar la història, el tèxtil, l’art, però també fomentar la creació i la dinamització cultural. A banda de la rehabilitació de la Casa Grau, la fundació facilitarà l’ús de 500 obres de la Col·lecció d’Art del Banc Sabadell. L’Ajuntament aportarà els tres edificis i fons museístics de l’actual Museu d’Història i el Museu d’Art. El consistori ja ha reservat una partida en el pressupost del 2025 per fer les obres al Museu del Gas, tancat des de l’any 2018. L’Ajuntament el va adquirir l’any 2024 per 3,1 milions d’euros a Naturgy, entre les crítiques per part de l’oposició, per tirar endavant el projecte cultural que també veuen com a repte urbanístic, ja que pretén revifar una zona propera a l’ajuntament. “Aquest any, si tot va bé, començaran part de les obres al museu”, segons Farrés. Hi afegeix que s’estan fent reunions amb la fundació per “acordar el model de gestió, com es faran els projectes d’obres, i s’està fent el projecte arquitectònic”. El cap de l’oposició, Gabriel Fernàndez, d’Esquerra, apunta que del projecte només saben “els grans titulars” i cal anar més enllà per analitzar la lletra petita. “Tot el que sigui cultura per a nosaltres està bé”, assegura. Deixa clar, però, que “hi ha diferents formes de cultura” i que “no és precisament la cultura popular el que s’està potenciant”.

Tot i que l’alcaldessa admet que no les tenia totes quan es va apostar perquè Sabadell fos la Capital de la Cultura Catalana durant l’any 2024, ara defensa que ha estat “un encert enorme”. La ciutat es va acomiadar a finals de gener de la capitalitat amb l’òpera Push!, una obra de Howard Moody, al Teatre La Faràndula, que es representava per primer cop a l’Estat espanyol i que, a més, comptava amb la col·laboració d’entitats de la ciutat. “Ens ha anat molt bé per ordenar, per veure que érem forts: hem descobert que érem grans creadors. També ens ha servit per assentar les bases per continuar treballant”, assegura. Ara que el testimoni ha passat a Salou, l’Ajuntament tanca un balanç amb 1.400 activitats i 320.000 espectadors. Oferir una àmplia oferta cultural relacionada amb el Nadal i basada en un nou personatge, el Llaminer, ha estat una altra de les apostes dels socialistes. Tot i les crítiques que ha aixecat entre l’oposició per qüestions com ara el cost que suposa per a la ciutat, fonts del govern local defensen la proposta per la gran quantitat de públic que ha atret i perquè té “al darrere” un fort component cultural “gratuït” i de “quilòmetre zero”.

Tot i que el centre de la ciutat aplega part important de l’oferta cultural, s’esperen novetats al costat de l’Eix Macià. El 2025 serà l’any que tornarà la Vela, un espai escènic per acollir residències tècniques i de creació d’espectacles de circ, a l’Estruch. Ja es pot veure part de la nova instal·lació circense al pati del centre. Es va instal·lar per primer cop l’any 2015, cedida per la Generalitat. Es va retirar l’any 2022. Segons l’Ajuntament, s’ha hagut renovar l’estructura pel desgast produït pel pas del temps i per ajustar elements i materials. Lar recuperació coincideix amb el 30è aniversari de l’Estruch, l’equipament municipal que serveix com a fàbrica de creació i que dona suport a artistes i companyies en residències per fomentar la investigació i la professionalització i la participació ciutadana en les arts en viu.

Temes que mai acaben

Com passa a moltes ciutats, que no cal que tinguin més de 200.000 habitants com Sabadell, hi ha una sèrie de temes que s’arrosseguen en el temps i que sembla que mai acaben. El quart cinturó, autovia orbital de Barcelona o B-40, n’és un. Un any després de la inauguració del tram entre Olesa i Viladecavalls, el que hauria de passar entre Terrassa i Sabadell per arribar a Castellar, la ronda Nord, està als despatxos. Les dues ciutats ja han fet arribar les seves propostes de traçat i ara és la Generalitat qui ha de definir com haurà de ser després de la signatura d’un conveni entre el Ministeri de Transports i Mobilitat Urbana i la Generalitat perquè el govern català se’n faci càrrec amb un import de 200 milions. La setmana passada es va obrir, però, la via judicial després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va admetre a tràmit el contenciós contra el conveni entre l’Estat i la Generalitat presentat per la Campanya Contra el Quart Cinturó. En tot cas, com que es tracta d’una gran infraestructura, sembla que res serà immediat. Hi ha diferents interrogants, com ara quin serà el traçat triat –tant Sabadell com Terrassa han presentat trams subterranis–, quin pressupost tindrà i com acabarà la via judicial iniciada per les entitats contràries.

El futur de la caserna de la Guàrdia Civil o el de l’edifici de Correus del centre són també temes històrics sense resoldre. També ho és la residència pública per a la gent gran però, si tot va com està previst, l’estiu d’aquest any començaran els treballs per fer-la realitat. A finals de gener es va concedir la llicència d’obres perquè Drets Socials avancés en els tràmits per construir-la al sud de la ciutat amb un cost d’uns 11 milions d’euros que provenen de fons Next Generation. Aquest mandat també volen que sigui el de “rellançament” de l’Eix Macià. L’any 1992, l’històric alcalde Antoni Farrés va inaugurar el parc Catalunya, espai que va servir per vertebrar el nou eix a la ciutat i on ara hi ha diversos espais comercials, els jutjats i la Torre Millenium. Amb intervencions urbanístiques i la reforma i reobertura d’espais, es vol tornar a potenciar.

Segon mandat
Els socialistes van recuperar l’alcaldia l’any 2019 després de quatre anys de quadripartit d’esquerres amb alcaldia compartida entre Maties Serracant, de la Crida per Sabadell, i Juli Fernàndez, d’Esquerra. Farrés, que havia estat en els governs de Manuel Bustos i Joan Carles Sànchez, es va convertir en la primera dona alcaldessa amb els 10 regidors obtinguts a les urnes i el suport de l’única representant de Podem en el ple. Llavors, l’ombra del cas Mercuri, que va esclatar l’any 2012 i va tocar de ple Bustos, encara era molt present a la ciutat. L’any 2023, Farrés es va imposar amb 14 regidors, per majoria absoluta. Tot i no necessitar el seu suport, va obrir la porta del govern a Junts, que té dos regidors. Esquerra ha quedat lluny dels set regidors obtinguts l’any 2019 i en té tres. Els mateixos que té ara la Crida, amb qui van governar braç a braç. Un menys tenen els comuns, amb Joan Mena al capdavant, un polític amb àmplia experiència al Parlament i al Congrés dels Diputats. Com ha succeït a altres ajuntaments, Vox té per primer cop aquest mandat representació al consistori vallesà amb dos regidors. Els 27 es completen amb una única regidora del Partit Popular.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia