Política

Xavier Puig

Portaveu adjunt (ERC-AM)

“Les pitjors decisions venen de Cs, que és qui governa el PSC”

“No hi ha projectes del govern, més enllà del desgavell en la política d’aparcaments i la contractació del servei de la brossa”

“Menys vendre fum dient que farà l’autobús urbà gratuït i que s’ocupi del servei públic perquè funcioni bé”

Segons el ministeri, ara cada trimestre els fets delictius s’incrementen més del 50%

Xavier Puig va entrar com a conseller d’ERC a Tarragona el 2015. Durant el mandat del republicans (2019-2023) va ser tercer tinent d’alcalde i regidor de Territori, Sostenibilitat i Seguretat. Puig es presenta com a candidat a l’alcaldia a les eleccions de 2027.

Gairebé a la meitat de mandat i el PSC continua governant en minoria i buscant suports puntuals. Creu que s’acabarà formant una majoria de govern?
Viñuales ja disposa d’una majoria de “governabilitat” per aprovar les coses, bàsicament Junts i els exregidors de Vox, que no fallen gairebé mai a cap votació. Per tant, ja tenen una majoria garantida.
ERC sovint retreu al govern de Viñuales que viu de projectes aconseguits en l’anterior mandat. Com ara quins?
No hi ha projectes que siguin de l’actual govern, més enllà del desgavell en la política d’aparcaments i la contractació del servei de la brossa. Aquesta ciutat, que és la segona de Catalunya que té més projectes finançats amb Next Generation, la rep en herència l’alcalde Viñuales. Projectes com el traspàs de carreteres i les obres de transformació del govern republicà.
El servei de neteja i de recollida d’escombraries de la ciutat és motiu de debat. Què cal fer mentre no entri en vigor el nou contracte de la brossa?
Nosaltres vam governar sense que estigués en vigor el nou contracte i vam fer contenidors tancats i mesures com la inspecció del compliment de la feina de l’empresa. Avui dia no s’està fent prou inspecció i no s’estan invertint els diners pressupostats per a la neteja. En el moment en què el govern desvia diners previstos per a la neteja a fer polítiques de confeti per quedar bé, es converteix en corresponsable directe de la brutícia i de l’estat en què es troba la ciutat. Mentre no hi hagi nou contracte, el que ha de fer el govern és supervisar molt i invertir en maquinària.
El ple va aprovar una moció de l’AV La Móra-Tamarit per demanar la declaració de zona catastròfica pels efectes de la dana, però l’endemà la portaveu del govern va afirmar que la Móra no compleix els requisits. Com ho interpreta?
Veiem una manca d’autoritat per part de l’alcalde. En primer lloc, el PSC volia votar en contra de la moció, però en veure que hi havia els veïns allí va decidir votar que sí. L’alcalde va expressar el seu suport i, l’endemà, la portaveu del govern desautoritza l’alcalde i diu que no pot ser. El que veiem és que l’alcalde va ser un bon delegat de La Moncloa defensant els interessos de l’Estat a Tarragona i no un alcalde que defensa la seva ciutat. I Tarragona necessita un bon alcalde, no un delegat de La Moncloa.
En matèria de seguretat, quin és el model que reclama ERC?
El candidat Viñuales va fer una campanya molt bruta utilitzant la sensació d’inseguretat per fer campanya contra el govern d’ERC en un context de pandèmia. I ho feia tot dient: “Jo personalment m’encarregaré de portar la seguretat de Tarragona.”Doncs bé, les dades de delictes que hi havia llavors eren infinitament millors que les actuals. Segons el ministeri, ara cada trimestre els fets delictius s’incrementen més del 50%. A Tarragona, necessitem un canvi de model i una aposta per la policia de proximitat.
L’entrada en vigor de la zona de baixes emissions obliga a redissenyar l’aparcament a la Part Alta, que ha estat motiu de queixes veïnals. Com ha de ser aquesta zonificació?
Caldria revertir la decisió presa per l’alcalde Viñuales i permetre de nou que els residents de la Part Alta puguin aparcar a tota la zona verda. Qui ha dissenyat la nova zonificació no ha tingut en compte l’orografia de Tarragona i, per tant, no té sentit que enviïs la gent que viu a la plaça del Fòrum a aparcar a l’institut Martí i Franquès. També cal habilitar l’ampliació de Torroja en zona taronja, a un euro al dia, ja que té una funció d’aparcament dissuasiu, i no a sis euros al dia. S’ha creat una plataforma ciutadana per canalitzar les demandes i sembla que, sumant esforços, s’aconseguiran millores.
Pel que fa al servei de bus urbà de l’EMT, què caldria fer per millorar-lo?
El que s’ha de deixar de fer són moviments de curta volada i el que cal és una política global de mobilitat. No es pot parlar dels busos sense tenir en compte els aparcaments dissuasius, els carrils bici i el futur tramvia. No té sentit que ara s’aprovin les freqüències mínimes del transport, com fa el govern de Tarragona, sense parlar amb les entitats veïnals o sense tenir el pla de mobilitat urbana i sostenible fet i aprovat. Menys vendre fum dient que farà el bus gratuït i ocupi’s del servei públic perquè funcioni bé. Les pitjors decisions del govern no venen tant pel PSC sinó directament de Ciutadans, que és la cúpula que està governant la ciutat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia